Λιγότερο από ένας χρόνος έχει αποµείνει µέχρι τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2020 στο Τόκιο και σιγά σιγά ολοκληρώνεται η διαδικασία της πρόκρισης και οριστικοποιούνται οι ιστιοπλόοι που θα έχουν την τιµή να λάβουν µέρος στη διοργάνωση.
Ο χρόνος όµως µετρά αντίστροφα και για τους διοργανωτές.
Το άθληµα της ιστιοπλοΐας θα διεξαχθεί στο νησάκι Ενοσίµα, στο ίδιο µέρος που είχε φιλοξενήσει και τους αγώνες του 1964, όµως από τότε µέχρι τώρα έχουν αλλάξει πολλά. Όταν το Τόκιο ανέλαβε τη διοργάνωση των Ολυµπιακών Αγώνων του 2020 ξεκίνησε µια οργανωµένη επιχείρηση προετοιµασίας στελεχών και υποδοµών για όλα τα αθλήµατα. Η ιστιοπλοΐα αρχικά είχε προγραµµατιστεί να διεξαχθεί σε µία νέα εγκατάσταση στο Γουακασού, ένα παραλιακό προάστιο του Τόκιο. Όµως το κόστος κατασκευής ήταν τεράστιο και το καλοκαίρι του 2015 αποφασίστηκε να διεξαχθεί στη ‘δοκιµασµένη’ Ενοσίµα.
H Ενοσίµα είναι ένα µικρό νησί, 50 χιλιόµετρα νότια του Τόκιο, το οποίο συνδέεται µε την πόλη Φουτζισάουα µε µία γέφυρα µήκους 600 µέτρων. Αν και όλο το νησί είναι αφιερωµένο στη θεά Μπενζαϊτέν, προστάτιδα της µουσικής, και ένα συγκρότηµα ναών καλύπτουν σηµαντικό µέρος της επιφάνειάς του, είναι περισσότερο γνωστό ως η ιστιοπλοϊκή πρωτεύουσα της Ιαπωνίας. Πριν από τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 1964, το νησί ήταν τόπος για ψάρεµα όµως µετά την κατασκευή της µαρίνας για τους αγώνες, εξελίχθηκε σε ιστιοπλοϊκό κέντρο µε µεγάλη δραστηριότητα.
Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή µπορεί να είναι οτιδήποτε. Τον Αύγουστο κάνει πολλή ζέστη και γενικά δε φυσάει πολύ, µε ασθενή θερµικό άνεµο από αρκετά νωρίς κάθε ηµέρα. Μπορεί όµως να φυσά νοτιάς που δυναµώνει αρκετά ή µπορεί να περνά κάποιος τυφώνας οπότε τα συστήµατα διαταράσσονται για µερικές µέρες πριν και µετά. Επιπλέον, συχνά βρέχει. Άλλες φορές λίγο κι άλλες φορές πολύ. Γι’ αυτό τον λόγο το πρόγραµµα των αγώνων της ιστιοπλοΐας θα περιλαµβάνει πολλές αναπληρωµατικές ηµέρες ώστε να είναι εφικτή η ανάκτηση ηµερών που θα χαθούν λόγω άσχηµων καιρικών συνθηκών. Είναι εντυπωσιακό το πόσο προετοιµασµένη είναι η χώρα για να αντιµετωπίζει τους τυφώνες, όχι µόνο σε σχέση µε την ιστιοπλοΐα αλλά γενικότερα.
Στη διαδικασία της προετοιµασίας για τη µεγάλη διοργάνωση του 2020, η Ιαπωνία ανέλαβε πολλά σηµαντικά ιστιοπλοϊκά πρωταθλήµατα, µεταξύ άλλων τα παγκόσµια πρωταθλήµατα Μoth του 2016, RS:X του 2017, 470, Laser και Laser Radial του 2019, ένα σταθµό του παγκοσµίου κυπέλου ιστιοπλοΐας κάθε χρόνο από το 2016 καθώς και τις δοκιµαστικές διοργανώσεις (test event) το 2018 και το 2019. Τα αποτελέσµατα όλης αυτής της επένδυσης χρόνου και προσπάθειας στη θάλασσα είναι εντυπωσιακά. Έχουν συσταθεί έξι οµάδες για να διαχειριστούν τους έξι στίβους που χρειάζονται και παρά το γεγονός ότι απαιτείται ιδιαίτερα µεγάλος αριθµός στελεχών αγώνων, έχουν επιστρατευθεί ιστιοπλόοι από ολόκληρη τη χώρα, έχουν εκπαιδευτεί και ήδη είναι σε θέση να διεκπεραιώσουν τους αγώνες όσο το δυνατόν πιο κοντά στην τελειότητα.
Πέρα από τη διοργάνωση στη θάλασσα όµως, οι Ολυµπιακοί Αγώνες περιλαµβάνουν µια σειρά από άλλα ζητήµατα τα οποία πρέπει να προβλεφθούν και να διεκπεραιωθούν, κι εκεί φαίνεται ότι υπάρχουν προβλήµατα.
Οι αγώνες της ιστιοπλοΐας χρειάζονται χώρο στη θάλασσα. Τον ίδιο αυτό χώρο τον χρησιµοποιούν οι ψαράδες. Υπάρχουν µόνιµες εγκαταστάσεις αλιείας αλλά και µόνιµη κυκλοφορία αλιευτικών σκαφών. Μετά από σκληρές διαπραγµατεύσεις, για τη δοκιµαστική διοργάνωση του 2019 εξασφαλίστηκε η χρήση της θάλασσας από τις 12.00 µέχρι τις 18.00 κάθε ηµέρα και, αν και πολλές φορές οι συνθήκες ήταν ιδανικές για αγώνες από πολύ νωρίτερα, ιστιοπλόοι και επιτροπές έπρεπε να περιµένουν να εκκενωθεί ο χώρος από τα αλιευτικά πριν ξεκινήσουν οι ιστιοδροµίες.
Οι αγώνες ιστιοπλοΐας χρειάζονται και χώρο στη στεριά. Στο λιµάνι για τα σκάφη των επιτροπών και των προπονητών αλλά και αµιγώς χερσαίο χώρο για τα σκάφη των αθλητών, τις εγκαταστάσεις και τα κτήρια. Όµως ο χώρος στην ολυµπιακή µαρίνα της Ενοσίµα ανήκει σε ιδιώτες που έχουν µισθώσει η αγοράσει το χώρο για τα ιδιωτικά τους σκάφη και που φυσικά δε θα µπορούσαν να φύγουν, µε αποτέλεσµα να υπάρχει συνωστισµός.
Τέλος, για µια τέτοια διοργάνωση, πρέπει να συνεργαστεί η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυµπιακών Αγώνων, η Ιστιοπλοϊκή Οµοσπονδία της Ιαπωνίας και η Παγκόσµια Οµοσπονδία Ιστιοπλοΐας. Αυτή η συνεργασία φαίνεται πως δεν είναι ιδιαίτερα αρµονική µε αποτέλεσµα να προκύπτουν περιστατικά που µάλλον αδικούν τη χώρα και τους ανθρώπους της.
Ευτυχώς, υπάρχει ελπίδα πολλά από αυτά τα ζητήµατα να έχουν λυθεί µέχρι τον επόµενο Αύγουστο. Οι διοργανωτές διαβεβαιώνουν ότι οι διαπραγµατεύσεις βρίσκονται σε ενθαρρυντικό στάδιο και είναι αλήθεια ότι, τουλάχιστον σε ότι αφορά την ιστιοπλοΐα, αυτό που λείπει δεν είναι εγκαταστάσεις ή υλικά αλλά οργάνωση και εάν υπάρχει βούληση είναι απόλυτα εφικτό να λυθούν όλα τα προβλήµατα και να είναι τελικά µόνο θέµα καιρικών συνθηκών το εάν οι Ολυµπιακοί Αγώνες στο Τόκιο το 2020 θα είναι απόλυτα επιτυχηµένοι.