Ενδιάμεσο συνέδριο Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας Αλλαγές σε πολλά επίπεδα

Για δεύτερη συνεχόµενη χρονιά το ενδιάµεσο συνέδριο της Παγκόσµιας Οµοσπονδίας Ιστιοπλοΐας (World Sailing) έγινε στο Λονδίνο. Πόλη µε εύκολη πρόσβαση από όλα τα µέρη του κόσµου και έδρα της WS, ο στόχος είναι να µείνει χαµηλό το κόστος σε µία συνάντηση η οποία έχει πρωταρχικό στόχο τη δουλειά.

Το ενδιάµεσο συνέδριο διαρκεί τρεις ηµέρες και περιλαµβάνει συναντήσεις δύο επιτροπών: της Επιτροπής Διοργανώσεων (Events Committee) και της Επιτροπής Εξοπλισµού (Equipment committee). Την τελευταία ηµέρα συνεδριάζει το συµβούλιο των αντιπροσώπων των γεωγραφικών περιφερειών και λαµβάνει αποφάσεις επί προτάσεων που προέρχονται είτε από το διοικητικό συµβούλιο είτε από εκπροσώπους και οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί επείγουσες.

Οι κύριες αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν είχαν σχέση µε τον εξοπλισµό κάποιων από τα ολυµπιακά αγωνίσµατα της ιστιοπλοΐας για τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2024. Σε προηγούµενα συνέδρια είχε αποφασιστεί το ποια θα είναι τα αγωνίσµατα και ο εξοπλισµός για κάποια από αυτά:

Διθέσιο καταµαράν µικτό – Nacra 17
Διθέσιο σκιφ ανδρών – 49er
Διθέσιο σκιφ γυναικών – 49er FX
Διθέσιο σκάφος µικτό – *
Ιστιοσανίδα ανδρών – *
Ιστιοσανίδα γυναικών – *
Μονοθέσιο σκάφος Ανδρών – *
Μονοθέσιο σκάφος Γυναικών – *
Αετοσανίδα µικτή – *
Διθέσιο ανοιχτής θαλάσσης µικτό – *

470

Η πρόθεση για το διθέσιο µικτό σκάφος από την αρχή ήταν να χρησιµοποιηθεί το 470 και όντως, το αγαπηµένο σκάφος των ελληνικών επιτυχιών έλαβε την υποστήριξη όλων των οργάνων και ‘έκλεισε’ για τους Ολυµπιακούς του 2024.

Ιστιοσανίδα

Για την ιστιοσανίδα ανδρών και γυναικών το διοικητικό συµβούλιο της WS είχε προτείνει να διατηρηθεί το RS:X, το οποίο χρησιµοποιείται από τους Ολυµπιακούς Αγώνες του Πεκίνου το 2008. Η Επιτροπή Εξοπλισµού για πολλοστή φορά εξέφρασε την αντίθεσή της και ενισχυµένη από την έντονη συµπαράσταση µερικών από τους κορυφαίους αθλητές του αγωνίσµατος κατάφεραν να πείσουν το συµβούλιο να απορρίψει την πρόταση και να προχωρήσει σε αξιολόγηση για την αναζήτηση µοντέρνου εξοπλισµού. Η διαδικασία έχει ήδη αρχίσει και η απόφαση για τον εξοπλισµό της ιστιοσανίδας ανδρών και γυναικών θα ληφθεί το Νοέµβριο του 2019.

Laser

Για τον εξοπλισµό του µονοθεσίου ανδρών και γυναικών έγιναν δοκιµές οι οποίες ολοκληρώθηκαν την άνοιξη και από τις οποίες αναδείχτηκαν επικρατέστερα τα σκάφη Laser και RS Aero. Στη συνέχεια η επιτροπή εξοπλισµού αξιολόγησε τα σκάφη και αποφάσισε να υποστηρίξει το RS Aero στο συµβούλιο. Όπως πολλές φορές στο παρελθόν, το συµβούλιο αγνόησε τη γνώµη των ειδικών και αποφάσισε να διατηρηθεί το Laser. Υπάρχει όµως µια λεπτοµέρεια: ο εξοπλισµός που χρησιµοποιείται στους Ολυµπιακούς Αγώνες πρέπει να συµµορφώνεται µε τους όρους του συµβολαίου των ολυµπιακών κλάσεων για το οποίο η προθεσµία υπογραφής είναι η 1η Αυγούστου 2019. Το Laser απέχει αρκετά από το να συµµορφώνεται µε τους όρους του συµβολαίου και θα πρέπει να προχωρήσει σε αρκετά σηµαντικές αλλαγές της δοµής της κλάσης και της σχέσης µεταξύ των κατασκευαστών ώστε να µπορέσει να παραµείνει ολυµπιακό. Σε περίπτωση που δεν τα καταφέρει, ο εξοπλισµός για το µονοθέσιο ανδρών και γυναικών θα αποφασιστεί µεταξύ των υπόλοιπων υποψηφίων τον Νοέµβριο του 2019.

Kiteboarding

Αν και η αετοσανίδα είναι καινούριο αγώνισµα, η πρόταση για τον εξοπλισµό ήταν η ίδια από την αρχή της διαδικασίας και η επικύρωσή της, τόσο στην Επιτροπή Εξοπλισµού όσο και στο συµβούλιο, ήταν µάλλον απλή διαδικασία. Ήταν σαφές ότι ο εξοπλισµός έπρεπε να είναι foiling αλλά µαθαίνοντας από τα λάθη που έγιναν στο παρελθόν, επινοήθηκε το Formula Kite το οποίο είναι ένα µοντέλο εξοπλισµού που συνδυάζει τα δύο µοντέλα που ακολουθούν τα άλλα αγωνίσµατα. Τα χαρακτηριστικά του εξοπλισµού έχουν µεγάλη ελαστικότητα ώστε να ενθαρρύνεται η έρευνα και η εξέλιξη και υπάρχουν απεριόριστοι κατασκευαστές ώστε να ενισχύεται ο συναγωνισµός. Όµως για να µην καταλήξει σε αγώνα εξοπλισµού, µε µόνο τις πλούσιες χώρες να µπορούν να ακολουθήσουν, τα µοντέλα που θα έχουν δικαίωµα να χρησιµοποιηθούν στους Ολυµπιακούς Αγώνες θα είναι τα εγκεκριµένα µοντέλα. Η διαδικασία της έγκρισης για τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2024 θα ολοκληρωθεί το 2021 και τα κριτήρια για την έγκριση, πέρα από τις έγκυρες διαστάσεις, είναι η δυνατότητα παραγωγής ικανού αριθµού µε συνέπεια στην κατασκευή, η ποιότητα κατασκευής, η τιµή και η διαθεσιµότητα. Οι αθλητές θα επιλέξουν µεταξύ πολλών διαφορετικών µοντέλων εξοπλισµού τα οποία όµως δε θα µπορούν να τροποποιήσουν στο παραµικρό.

Παράλληλα µε τους αγώνες του ολυµπιακού πρωταθλήµατος (ηπειρωτικά, παγκόσµιο πρωτάθληµα και σειρά αγώνων παγκοσµίου κυπέλου) διεξάγεται και το ‘επαγγελµατικό’ πρωτάθληµα, το Kite Foil World Series, όπου συµµετέχουν οι κορυφαίοι αθλητές µε δέλεαρ σηµαντικά χρηµατικά έπαθλα και ο εξοπλισµός είναι χωρίς κανέναν περιορισµό. Το ενδιαφέρον των κατασκευαστών είναι µεγάλο καθώς πέρα από τους επαγγελµατίες αθλητές, η αγορά εξοπλισµού είναι τεράστια και τους ενδιαφέρει να ακούγεται το όνοµά τους. Έτσι διασφαλίζεται ή τεχνολογική πρόοδος και εξέλιξη του εξοπλισµού, η οποία περνά στον ολυµπιακό εξοπλισµό καθώς η ‘λίστα’ των εγκεκριµένων µοντέλων θα ανανεώνεται τρία χρόνια πριν από τους Ολυµπιακούς Αγώνες. Και για να µην απαιτείται άµεση αντικατάσταση όλου του εξοπλισµού, τα ήδη εγκεκριµένα µοντέλα θα παραµένουν έγκυρα.

Ανοιχτή Θάλασσα

Η λογική για το αγώνισµα του µικτού διθέσιου ανοιχτής θαλάσσης εξακολουθεί να µπερδεύει αρκετούς από τους πιο συντηρητικούς της παγκόσµιας ιστιοπλοϊκής κοινότητας. Το αγώνισµα δεν είναι µεταξύ συγκεκριµένου τύπου σκαφών αλλά θα είναι ένας αγώνας ανοιχτής θαλάσσης µε οτιδήποτε εξοπλισµό είναι διαθέσιµος. Και σε αυτή την περίπτωση το σύστηµα φαίνεται ότι έµαθε από τα λάθη του παρελθόντος κι έτσι για τους αγώνες των ολυµπιακών προκρίσεων θα χρησιµοποιηθούν σκάφη τα οποία θα είναι διαθέσιµα στον διοργανωτή του αγώνα της πρόκρισης και θα είναι όµοια µεταξύ τους αλλά δε θα είναι απαραίτητα όµοια µεταξύ των προκρίσεων στα διάφορα µέρη του κόσµου. Ο τύπος σκάφους που θα χρησιµοποιηθεί στους Ολυµπιακούς Αγώνες θα αποφασιστεί λίγο πριν από τους Ολυµπιακούς Αγώνες, αφού έχουν ολοκληρωθεί οι προκρίσεις, ώστε να αποφευχθεί η παράλογη δαπάνη αγοράς του συγκεκριµένου σκάφους. Οι λεπτοµέρειες δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόµη, όµως εικάζεται ότι ο διοργανωτής των Ολυµπιακών Αγώνων, ο οποίος θα επωµισθεί και τη δαπάνη, θα έχει λόγο στην επιλογή του τύπου του σκάφους, η οποία θα αφορά µόνο την εκάστοτε Ολυµπιάδα, ενώ η διαδικασία θα επαναληφθεί για τους επόµενους Ολυµπιακούς Αγώνες.

Εκτός από της συζητήσεις και τις ‘ολυµπιακές’ αποφάσεις, παρουσιάστηκε µια πρόταση ριζικής αλλαγής του τρόπου διακυβέρνησης του αθλήµατος η οποία εναρµονίζει τη λειτουργία της WS τις αρχές χρηστής διαχείρισης στον αθλητισµό που έχουν συµφωνηθεί από τη Διεθνή Ολυµπιακή Επιτροπή. Φυσικά, κάθε άθληµα είναι διαφορετικό και δεν υπάρχει ‘συνταγή’. Η επιτροπή, της οποίας ηγείται η ανεξάρτητη νοµικός ειδική σε θέµατα διακυβέρνησης του αθλητισµού Maria Clarke, εργάζεται εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο και έχει αναζητήσει τη συνδροµή όλων των οµάδων εµπλεκοµένων. Η Maria Clarke κατά την παρουσίασή της επισήµανε ότι χρειάζεται όσο το δυνατόν περισσότερες σκέψεις και πληροφορίες προτού η επιτροπή της προχωρήσει στην τελική πρόταση η οποία θα έρθει προς ψήφιση στη Γενική Συνέλευση τον Νοέµβριο του 2019.

Φαίνεται ότι η νυν διοίκηση της WS έχει το θάρρος και προχωρά σε σηµαντικές αλλαγές σε διάφορα επίπεδα. Όπως τόνισε και ο πρόεδρος Kim Andersen στην εναρκτήρια τοποθέτησή του, οι αντιδράσεις και τα ψευδή νέα από µικρή µερίδα παραγόντων δεν τον τροµάζουν και διαβεβαίωσε ότι έχει την πλήρη στήριξη της ΔΟΕ για τις ενέργειές του. Οι επόµενες αποφάσεις θα ληφθούν στο ετήσιο συνέδριο της WS στις Βερµούδες τον προσεχή Νοέµβριο. Ο χρόνος θα δείξει αν ο πρόεδρος θα δικαιωθεί.

Η Μαρίνα Ψυχογυιού είναι μέλος της επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων Νέων της Διεθνούς Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας από το 2010, μέλος της ομάδας κανόνων kiteboarding και ιστιοσανίδας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας και βασικό στέλεχος αγώνων της ΙΚΑ από το 2016.
Previous Post Next Post
0 shares