Ολυμπιακά Εικονογράμματα (Pictograms) Μία εικόνα χίλιες λέξεις!

Το 1964 όταν οι Ιάπωνες είχαν αναλάβει τη διοργάνωση των Ολυµπιακών Αγώνων, αντιµετώπισαν ένα πρόβληµα, η λύση του οποίου κατέληξε να γράψει τη δική του ιστορία στις ολυµπιακές διοργανώσεις.

Το βασικό πρόβληµα της εποχής ήταν ότι οι Ιάπωνες δεν γνώριζαν άλλες γλώσσες εκτός από τη δική τους, η οποία όµως ήταν άγνωστη στους αθλητές και επισκέπτες των αγώνων. Για να µπορέσουν να γεφυρώσουν οι διοργανωτές των αγώνων, αυτό το πρόβληµα επικοινωνίας σκέφτηκαν και δηµιουργήσαν τα πρώτα εικονογράµµατα.

Σύµφωνα µε τον Markus Osterwalder, Γ.Γ. της Διεθνούς Ακαδηµίας Ιστορικών των Ολυµπιακών Αγώνων, προσπάθειες για να δηµιουργηθούν εικονογράµµατα είχαν γίνει τόσο στους Ολυµπιακούς Αγώνες της Στοκχόλµης το 1912, όσο και στα πλαίσια µίας έκθεσης κατά τη διάρκεια των Ολυµπιακών Αγώνων του 1924 στο Παρίσι. Τελικά οι προσπάθειες αυτές δεν δηµιουργούσαν µια ολοκληρωµένη εικόνα όλων των αθληµάτων, όπως αυτή του 1964 που πλέον έγιναν απαραίτητα και µέρος των αγώνων όπως και το βασικό λογότυπο τους. Στην ιστορία αναφέρεται ότι για τους ίδιους αγώνες σχεδιάστηκαν για πρώτη φορά και τα εικονογράµµατα που ξεχώριζαν τις ανδρικές και γυναικείες τουαλέτες.

Μετά του Ολυµπιακούς Αγώνες στο Τόκιο και έως το 1990 τα εικονογράµµατα ήταν σχεδόν τα ίδια. Η επανάσταση ξεκίνησε στους Ολυµπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης το 1992 και στη συνέχεια στους Χειµερινούς Ολυµπιακούς Αγώνες του 1994 στο Lillehammer, όπου πλέον όλα τα εικονογράµµατα έλεγαν µία ιστορία ή προέρχονταν από την ιστορία της διοργανώτριας χώρας. Στη Νορβηγία τα εικονογράµµατα ήταν εµπνευσµένα από ένα διάσηµο βράχο, 4.000 ετών που υπάρχει στη χώρα. Το 2000 στο Sydney είχαν ως βάση έµπνευσης το Boomerang, ενώ στην Αθήνα το 2004, ήταν βασισµένα σε ιστορικές αναφορές και εικόνες από τους αµφορείς, συνδέοντας έτσι τους µοντέρνους µε τους Ολυµπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας. Στη συνέχεια το 2006 και το 2010 τα εικονογράµµατα έγιναν τρισδιάστατα, ενώ στους Χειµερινούς Ολυµπιακούς Αγώνες του Sochi το 2014, βασίστηκαν σε αυτά των Ολυµπιακών Αγώνων του 1980 που έγιναν στη Μόσχα. Για τους Ολυµπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 2012 και του Ρίο το 2016 σχεδιάστηκαν µε µοντέρνο τρόπο και βασίστηκαν στο γενικότερο πνεύµα των αγώνων.

Τα 50 συνολικά εικονογράµµατα που αφορούν τα 33 αθλήµατα των θερινών Ολυµπιακών Αγώνων του 2020 στο Τόκιο, σχεδίασε ο Masaaki Hiromura, ως επικεφαλής µία οµάδας, οι οποίοι χρειάστηκαν δύο χρόνια για να τα ολοκληρώσουν. Η βασική φιλοσοφία των εικονογραµµάτων εµπεριέχει το µπλε χρώµα του λογοτύπου των αγώνων καθώς και τις γεωµετρικές γραµµές που το χαρακτηρίζουν.

Ο Πάνος Δημητρακόπουλος ασχολείται με την ιστιοπλοΐα από το 1974 με αρκετές διακρίσεις στο ενεργητικό του στις κατηγορίες, Optimist, Windsurfing και Laser. Έχει κερδίσει το Ράλλυ Αιγαίου δυο φορές στην κατηγορία I.O.R. ως πλήρωμα του σκάφους Col-X-Cool και είναι ιδρυτής της εταιρείας Paralos Events & Design που έχει την ευθύνη επικοινωνίας του Ράλλυ Αιγαίου από το 2000 έως σήμερα. Ταυτόχρονα έχει διατελέσει υπεύθυνος επικοινωνίας σε μία σειρά από Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ανοικτής Θαλάσσης που οργανώθηκαν στην Ελλάδα. Ασχολείται με την δημοσιογραφία στην ιστιοπλοΐα από το 1982 ξεκινώντας από το περιοδικό Γιώτιγκ & Θάλασσα, έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος στον Αντέννα και στις 24ώρες ενώ αρθρογραφεί στον ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟ ΚΟΣΜΟ από το τεύχος 13. Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κατέχει πτυχίο προπονητού Ιστιοπλοΐας Γ’ κατηγορίας από την Γ.Γ. Αθλητισμού
Previous Post Next Post