Στο τρίµηνο του καλοκαιριού, από πλευράς ΠΟΙΑΘ πραγµατοποιήθηκαν πέντε ιστιοπλοϊκές διοργανώσεις.
Το POSIDONIA CUP, το ATHENS TROPHY σε συνδιοργάνωση µε τον ΝΟΕ και τον ΙΟΠ, το ΑΡΜΕΝΙΖΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ, το 59ο ΡΑΛΛΥ ΑΙΓΑΙΟΥ και το AEGEAN 600.
Εξ αυτών, η πρώτη διοργάνωση ήταν η γιορτή της ναυτιλίας. Σαράντα οκτώ (48) αγωνιστικά σκάφη περιλαµβανοµένων και παραδοσιακών κλασικών σκαφών, εκπροσωπώντας αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες συµµετείχαν σε έναν ηµερήσιο ιστιοπλοϊκό αγώνα στον Σαρωνικό, επ’ ευκαιρία της µεγάλης διεθνούς οµώνυµης έκθεσης. Επακολούθησε µία λαµπρή απονοµή επάθλων και δεξίωση, που συνέδεσε ακόµη περισσότερο τον κόσµο της ναυτιλίας µε την ιστιοπλοϊκή οικογένεια.
Οι επόµενες δύο διοργανώσεις ήταν παράκτιοι αγώνες, εκ των οποίων η µία είχε και κοινωνικό σκοπό.
Πραγµατικοί αγώνες ανοικτής θαλάσσης ήταν οι δύο επόµενες διοργανώσεις.
Το 59ο Ράλλυ Αιγαίου είχε και εθνικό συµβολισµό, αφού αφιερώθηκε στα 200 χρόνια από τη “Σφαγή της Χίου”. Δυστυχώς και εφέτος οι συµµετοχές ήταν πολύ λίγες, ακολουθώντας την πτωτική πορεία των τελευταίων ετών.
Άλλωστε το φαινόµενο αυτό παρατηρείται έντονα σε όλους τους αγώνες ανοικτής θαλάσσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Για την πατρίδα µας αυτό εξηγείται απόλυτα. Ας µην ξεχνάµε ότι µεσολάβησε µία δεκαετία περίπου οικονοµικής κρίσης και εν συνεχεία η διετής περίοδος της πανδηµίας. Ας µην ξεχνάµε επίσης ότι η αγωνιστική ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης έχει αυξηµένες απαιτήσεις. Για να ανταποκριθεί ένα αγωνιστικό σκάφος στις συνθήκες ενός πραγµατικού αγώνα ανοικτής θαλάσσης, πρέπει να είναι απολύτως προετοιµασµένο να αντιµετωπίσει και ακραίες συνθήκες. Αυτό σηµαίνει ότι η αρµατωσιά του θα πρέπει να αλλάζει τουλάχιστον κάθε 15 χρόνια, τα πανιά του να είναι σε πολύ καλή κατάσταση και εάν θέλει να διακριθεί, τα πανιά του τουλάχιστον τα πλέον χρησιµοποιούµενα, θα πρέπει να αλλάζουν κάθε δυο – τρία χρόνια. Αυτό σηµαίνει µία σηµαντική οικονοµική επιβάρυνση για τη συντήρησή του. Επί πλέον µία πολυήµερη διοργάνωση, όπως το Ράλλυ Αιγαίου στο οποίο µετέχουν κυρίως καθαρόαιµα αγωνιστικά σκάφη, απαιτεί και προσθέτει έξοδα διαµονής σε ξενοδοχεία, δεδοµένου ότι τα εν λόγω σκάφη δεν είναι κατάλληλα για διαµονή του πληρώµατος. Το αποτέλεσµα είναι να υπάρχουν πλέον στην Ελλάδα ελάχιστα καθαρόαιµα αγωνιστικά σκάφη. Αυτός είναι και ο λόγος που ο ΠΟΙΑΘ εστράφη προ µία διεθνή διοργάνωση βασιζόµενη κυρίως σε ξένες συµµετοχές.
Η πρώτη διεξαγωγή του AEGEAN 600 τον Ιούλιο του 2021 ήταν απολύτως επιτυχής. Το αρχικό ενδιαφέρον συνολικά ήταν 57 σκάφη από 18 χώρες, πλην όµως η συνεχιζόµενη πανδηµία, το συνεχιζόµενο κλείσιµο της διώρυγας της Κορίνθου και κάποια ατυχήµατα, µείωσαν τη συµµετοχή σε 40 σκάφη από τα οποία 5 ελληνικά. Το αποτέλεσµα απολύτως ικανοποιητικό, η δε διεθνής προβολή της διοργάνωσης αποδείχθηκε µεγάλη προς όφελος τους κύρους της χώρας µας και του ελληνικού τουρισµού αφού πρόβαλε την Ελλάδα ως χώρα ναυτθλητισµού και θαλασσίου τουρισµού.
Επακολούθησε η εφετινή δεύτερη διοργάνωση αλλά και ο πόλεµος της Ρωσίας στην Ουκρανία. Αποτέλεσµα εκτός των άλλων, να στερηθούµε και 12 συµµετοχές από Ρωσία και Λευκορωσία οι οποίες αποκλείστηκαν λόγω της σχετικής απόφασης της World Sailing. Επί πλέον η συνεχιζόµενη αβεβαιότητα σχετικά µε τη λειτουργία της διώρυγας, στέρησε συµµετοχές από Ιταλία και Κροατία. Διότι δεν είναι µόνο τα 150 µίλια που πρέπει να διανύσουν επί πλέον τα σκάφη για να περιπλεύσουν την Πελοπόννησο, αλλά και το πέρασµα του κάβο – Μαλιά που εάν έχει βοριά ο οποίος επικρατεί συνήθως τον Ιούλιο, καθιστά δυσχερές το πέρασµα του, αφού τα αγωνιστικά σκάφη για να ανταποκριθούν στις συνθήκες αυτές έχουν ανάγκη από πολυµελές πλήρωµα που συνήθως δεν υπάρχει στο στάδιο αυτό. Έτσι οι συµµετοχές περιορίστηκαν σε τριάντα (30) σκάφη, αλλά απόλυτα αναβαθµισµένες. Πέντε maxi σκάφη και τέσσερα multi-hull από τα καλύτερα του κόσµου µετείχαν στον αγώνα και οι εντυπώσεις όλων ήταν οι καλύτερες όπως θα διαπιστώσετε από το σχετικό κείµενο του τεύχους αυτού. Σε αυτό συνετέλεσε και το γεγονός ότι η International Maxi Association περιέλαβε τον αγώνα µας στο Μεσογειακό Πρωτάθληµα της maxi yachts το 2022. Το ίδιο ισχύει και για το 2023 και οι προοπτικές είναι πολύ καλές.
Ένα θερµό “ευχαριστώ” στο Υφυπουργείο Αθλητισµού και στην Περιφέρεια Αττικής, που χωρίς τη στήριξή τους δεν θα ήταν δυνατόν να πραγµατοποιηθεί η διοργάνωση. Επί πλέον ευχαριστώ την Olympic Marine, συνδιοργανωτή µας, που χάρις στις εξαιρετικές εγκαταστάσεις και στην τεχνική της υποδοµή, συνετέλεσε καταλυτικά στα ευµενή σχόλια των συµµετεχόντων. Τέλος ευχαριστώ τον Ε.Ο.Τ. και την ΚΟΡΩΝΑΚΗΣ ΑΒΕΕ για την οικονοµική συµβολή τους και όλους τους υποστηρικτές που αναφέρονται στο σχετικό κείµενο, για τη στήριξή τους.
Ελπίζω να τελειώσει ο πόλεµος σύντοµα και η ενεργειακή κρίση που µαστίζει την Ευρώπη, για να έχουµε µία εξαιρετική διοργάνωση το 2023.