Νέο ρεκόρ συμμετοχών κατέγραψε το 5ο Posidonia Sea Tourism Forum, όπου συγκεντρώθηκαν περισσότεροι από 830 συμμετέχοντες από 21 χώρες και 35 εκθέτες από κάθε τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικά της κρουαζιέρας.
Υπουργοί Ναυτιλίας και Τουρισµού, αξιωµατούχοι µεγάλων λιµανιών προορισµού, κορυφαία στελέχη των µεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσµίως και εκπρόσωποι από τις ενώσεις εταιρειών κρουαζιέρας CLIA Europe και Μεσογειακών λιµένων MedCruise έδωσαν δυναµικό ‘παρών’ και διαµόρφωσαν την ατζέντα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, που πραγµατοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο Domotel Kastri τον περασµένο Μάιο.
Οι συµµετέχοντες συµφώνησαν ότι οι προοπτικές για την ανάπτυξη της βιοµηχανίας κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι θετικές, ωστόσο χρειάζεται ακόµη να γίνουν πολλά, ιδιαίτερα στον τοµέα της ασφάλειας, προκειµένου να αξιοποιηθούν πλήρως τα µοναδικά πλεονεκτήµατα της περιοχής.
Αυτό ήταν και το βασικό µήνυµα που προέκυψε κατά τη διάρκεια του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, όπου συζητήθηκαν οι τρέχουσες εξελίξεις και τάσεις που διαµορφώνουν την πορεία του θαλάσσιου τουρισµού στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.
Η Ελλάδα κατέχει µερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σηµαντικό ποσοστό παγκοσµίως, µε δεδοµένο ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση µετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δροµολογίων. Σύµφωνα µε τον κ. Airam Diaz Pastor, Πρόεδρο της Ένωσης Λιµένων MedCruise, η Ελλάδα και ολόκληρη η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα επωφεληθούν σηµαντικά από την προβλεπόµενη αύξηση κατά 22,2% σε αριθµούς επιβατών και κατά 19,8% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου το 2019. Και πρόσθεσε: «Η περιοχή διανύει µια ‘χρυσή’ περίοδο ανάπτυξης και η προγραµµατισµένη δραστηριοποίηση 25 νέων, πολυτελών κρουαζιερόπλοιων στην τοπική αγορά το επόµενο διάστηµα θα δώσει επιπλέον ώθηση στα µικρότερα λιµάνια και την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν σε σχέση µε τον ανταγωνισµό».
Στο ίδιο κλίµα αισιοδοξίας όσον αφορά τις προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου ως προορισµού κρουαζιέρας κινείται και η MSC, η µεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, µε µερίδιο αγοράς 15,07% και µε σχέδια για αύξηση της συνολικής διαθεσιµότητας κλινών κατά 25%, εντούτοις επισηµαίνει και µερικούς παράγοντες ανησυχίας: «Μας αρέσει πραγµατικά αυτή η περιοχή, που ξεχωρίζει για το φυσικό κάλλος σε συνδυασµό µε τον πολιτισµικό και ιστορικό πλούτο της, ωστόσο έχουµε επίγνωση και ορισµένων γεωπολιτικών προκλήσεων που εξακολουθούν να µας κρατούν µακριά από την τουρκική αγορά προς το παρόν, ενώ σκεφτόµαστε σοβαρά την πιθανή επιστροφή µας στην Τουρκία και την Αίγυπτο στο µέλλον», δήλωσε ο κ. Charles Darr, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων του Οµίλου MSC. «Η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, µε τη γεωπολιτική αστάθεια στη Βόρεια Αφρική και σε άλλες περιοχές, δυσκολεύει ακόµα περισσότερο τη δραστηριοποίηση των εταιρειών κρουαζιέρας. Δεν είµαστε ακόµη πεπεισµένοι ότι θα ήταν υπεύθυνο εκ µέρους µας να µεταφέρουµε τους επιβάτες µας σε αυτήν την περιοχή. Πρέπει να κερδίσουµε την εµπιστοσύνη των τουριστών, η οποία έχει υποστεί πλήγµα λόγω των γεγονότων στην περιοχή», πρόσθεσε.
Η ασφάλεια είναι κορυφαίο θέµα και για την Κύπρο, που έχει χάσει το 85% των επιβατών κρουαζιέρας από το 2010 παρά τη σηµαντική άνοδο στον αριθµό των τουριστών που επισκέπτονται το νησί.
Ωστόσο, όπως ανέφερε και ο Υφυπουργός Τουρισµού της Κύπρου, κ. Σάββας Περδίος στη διάρκεια της κεντρικής οµιλίας του στο Φόρουµ, η Μεγαλόνησος προσβλέπει σε µεγαλύτερο µερίδιο της αγοράς. «Η Κύπρος αποδεικνύει πόση έµφαση δίνει σε αυτό τον τοµέα, εγκαινιάζοντας ξεχωριστό χαρτοφυλάκιο τουρισµού εδώ και πέντε µήνες. Στο πλαίσιο της στρατηγικής µας για το 2030, θέσαµε την ασφάλεια ως την υπ’ αριθµόν ένα προτεραιότητά µας για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και ανακηρύξαµε τον τοµέα της κρουαζιέρας ως έναν από τους δέκα στρατηγικούς πυλώνες του».
Αποτέλεσµα των σηµαντικών επαφών που πραγµατοποιούνται κάθε δύο χρόνια στο Posidonia Sea Tourism Forum, είναι να έχει καθιερωθεί η εκδήλωση πλέον ως αναπόσπαστο εργαλείο για τη βιοµηχανία κρουαζιέρας κατά την επάνοδό της στην Ανατολική Μεσόγειο, εξαιτίας των πολλαπλών ευκαιριών ουσιαστικού διαλόγου, δικτύωσης και προώθησης επιχειρηµατικών συµφωνιών που προσφέρει, τόσο στη διάρκεια των συνεδριών του Forum, όσο και στον εκθεσιακό χώρο και στις παράλληλες εκδηλώσεις του.
Παράλληλα, η θέση της Ελλάδας, οι επικείµενες ιδιωτικοποιήσεις λιµανιών και η επιστροφή της γεωπολιτικής σταθερότητας στην περιοχή ενισχύουν το σηµαντικό ρόλο της διοργάνωσης.
Στη διάρκεια του Φόρουµ επιβεβαιώθηκε η επιστροφή ορισµένων εταιρειών κρουαζιέρας στην ευρύτερη περιοχή καθώς και η ενίσχυση της παρουσίας εταιρειών που ήδη δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο κ. Paul Britton, Manager, Marine Operations, Ports and Itinerary Planning της Disney Cruise Line ανακοίνωσε την επιστροφή της Disney Cruise Line στην Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι, µε λιµάνια προσέγγισης τον Πειραιά, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και το Κατάκολο, καθώς και την καθιέρωση δροµολογίων 12 διανυκτερεύσεων που θα συνδέουν τα δηµοφιλέστερα αιγαιοπελαγίτικα λιµάνια µε τη Βενετία και την Αδριατική.
Η ενίσχυση της συνολικής διαθεσιµότητας κλινών θα αυξήσει τον αριθµό των επιβατών κρουαζιέρας για την Ελλάδα τη φετινή σεζόν κατά 7%, σύµφωνα µε τον Έλληνα υπουργό Τουρισµού, κ. Θανάση Θεοχαρόπουλο, ο οποίος από το βήµα του Φόρουµ δεσµεύτηκε ότι η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο της να καταστήσει τα ελληνικά λιµάνια πιο ελκυστικά για διεθνείς διαχειριστές λιµανιών κρουαζιέρας.
Η επίσηµη δέσµευση της ελληνικής κυβέρνησης προς τον κλάδο είχε θετική απήχηση στους διεθνείς παράγοντες της βιοµηχανίας της κρουαζιέρας που συµµετείχαν στο 5ο Posidonia Sea Tourism Forum.
Η κα Claire Levitt, Destination Experience Deputy Manager της Fred. Olsen Cruise Lines, δήλωσε σχετικά: «Με χαροποιεί το γεγονός ότι τόσο η Ελλάδα όσο και η Ανατολική Μεσόγειος γενικότερα δείχνουν τέτοιον έµπρακτο ζήλο να ενθαρρύνουν τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή αλλά και προθυµία να υιοθετήσουν τις προτάσεις των εταιρειών κρουαζιέρας για το πώς µπορούν αυτές να υλοποιηθούν. Όπως πάντα, τέτοιες εκδηλώσεις είναι πολύ σηµαντικές καθώς προσφέρουν ευκαιρίες για δικτύωση και νέες επαφές και µας επιτρέπουν να συνεργαστούµε για να διαµορφώσουµε πιο ελκυστικά δροµολόγια για τους επιβάτες κρουαζιέρας – όχι µόνο χαράσσοντας µελλοντικά δροµολόγια κρουαζιέρας αλλά και συµβάλλοντας στην αύξηση των παραδοσιακών διακοπών στην ξηρά».
Σηµαντική πτυχή του φετινού Posidonia Sea Tourism Forum ήταν και η συνεργασία της HEMEXPO µε τους διοργανωτές, προκειµένου να προβληθούν οι Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισµού στις εταιρείες κρουαζιέρας µε απώτερο σκοπό να γίνουν προµηθευτές τους. Στο πλαίσιο του Posidonia Forum η εκπρόσωπος της Royal Caribbean Cruises κα Carla Douaihi, Global Procurement Manager, είχε ενδιαφέρουσες συναντήσεις µε εκπροσώπους της HEMEXPO και η ίδια δήλωσε ενθουσιασµένη από τις προοπτικές: «Ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον να µάθουµε για καταξιωµένους κατασκευαστές που παράγουν προϊόντα ποιότητας τα οποία θα µπορούσαµε να προµηθευόµαστε απευθείας. Επιστρέφω από το Φόρουµ µε ενδιαφέρουσες προτάσεις και ιδέες για περαιτέρω συνεργασία της Royal Caribbean µε τους Έλληνες κατασκευαστές, ώστε να αξιοποιήσουµε άµεσα τη δραστηριοποίησή τους σε αυτή τη στρατηγικής σηµασίας περιοχή».
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι φέτος η εκδήλωση είχε την έµπρακτη υποστήριξη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που συµµετείχε µε µεγάλη αποστολή και διοργάνωσε σεµινάριο για τη βιωσιµότητα των προορισµών που επισκέπτονται τα καράβια της, ιδιαίτερης σηµασίας για τους ελληνικούς προορισµούς.
Η παγκόσµια βιοµηχανία κρουαζιέρας ανανέωσε το ραντεβού της για το 6ο Posidonia Sea Tourism Forum το 2021.