Αιγαίο Πέλαγος. Ένας θαλάσσιος στίβος µε ειδυλλιακές συνθήκες ιστιοπλοΐας, µοναδικός για διεξαγωγή αγώνων ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης χωρίς σταθµό µε υψηλό επίπεδο συναγωνισµού.
To 2021 διοργανώθηκε για πρώτη φορά από τον Πανελλήνιο Όµιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) ο διεθνής ιστιοπλοϊκός αγώνας “AEGEAN 600”. Ένας αγώνας, µια διαδροµή – πρόκληση – πέρασµα µέσα από εξαίρετης οµορφιάς νησιά και τοπία – που σχεδιάστηκε για να αποκτήσει η χώρα µας µια διοργάνωση υψηλού επιπέδου 600 ναυτικών µιλίων µε ταυτόχρονα αγωνιστικό, εθνικό και πολιτιστικό χαρακτήρα, προβάλλοντας την ελληνικότητά του Αιγαίου και τη ναυτική µας παράδοση.
Κλείνοντας την αυλαία της πρώτης διοργάνωσης τον Ιούλιο του 2021, η Οργανωτική Επιτροπή και οι συντελεστές του αγώνα γνώριζαν πλέον µε σιγουριά ότι είχαν στα χέρια τους ένα διαµάντι, ακατέργαστο µεν, αλλά τόσο πολύτιµο ώστε να µπορέσουν µε αυτό να αποδείξουν σε όλο τον κόσµο ότι ο αγώνας είναι βιώσιµος και ότι θα µπορούσε να γίνει πολύ µεγαλύτερος στο µέλλον, ισάξιος ή και καλύτερος από άλλους παρόµοιους στην υφήλιο. Το πρώτο AEGEAN 600 σηµείωσε αξιοπρεπή προσέλευση, ειδικά αν ληφθεί υπόψη η καθυστέρηση που προκάλεσε ένα έτος πανδηµίας, αλλά και η παρατεταµένη αβεβαιότητα λόγω του COVID-19. Ακόµη µεγαλύτερη διστακτικότητα προέκυψε για τη δεύτερη διοργάνωση λόγω του πολέµου στην Ουκρανία και λόγω των απαγορεύσεων της Παγκόσµιας Ιστιοπλοϊκής Οµοσπονδίας (World Sailing) για σκάφη και πληρώµατα από τη Ρωσία και Λευκορωσία, γεγονός που απέκλεισε 12 συµµετοχές.
Παρ’ όλα αυτά, πολλά σκάφη που συµµετείχαν πέρυσι, επέστρεψαν για να ζήσουν ξανά την κορυφαία αυτή ιστιοπλοϊκή διοργάνωση, όπως και µεγαλύτερα σκάφη και επαγγελµατικές οµάδες που έχουν λάβει µέρος σε πολύ σηµαντικούς διεθνείς αγώνες, ταξίδεψαν για να δώσουν το «παρών» και να αναβαθµίσουν µε το επίπεδο τους τοv αγώνα. Δεν είναι τυχαίο ότι µετά το πέρας της πρώτης διοργάνωσης, η Διεθνής Ένωση Σκαφών Maxi (International Maxi Association) επέλεξε το AEGEAN 600 για να συµµετάσχει στο ΙΜΑ Mediterranean Offshore Challenge, γεγονός που προβλέπεται και για το 2023.
Έτσι, έχοντας ήδη θέσει τον πήχη των προσδοκιών πολύ ψηλά, καθόλη τη διάρκεια του έτους, η Οργανωτική Επιτροπή δούλεψε µεθοδικά µε αποτέλεσµα και η δεύτερη διοργάνωση να αποτελέσει απίστευτη επιτυχία και εµπειρία για τους ιστιοπλόους. Και αυτό, γιατί όλα τα βασικά χαρακτηριστικά της υποδοµής του αγώνα µε την αντίστοιχη εµπειρία ήταν ήδη κεκτηµένα, ενώ πολλά από αυτά βελτιώθηκαν περαιτέρω.
Οµάδες από την Ευρώπη αλλά και από όλο τον κόσµο, πληρώµατα από 14 χώρες και 29 εθνικότητες έδειξαν τον ενθουσιασµό και την αγάπη τους για την άριστη υποδοχή και τη διεξαγωγή της διοργάνωσης και απόλαυσαν την ελληνική φιλοξενία στις τελετές έναρξης και λήξης, αλλά και κατά την επίσκεψή τους στους αρχαιολογικούς χώρους. Επίσης τα εγκεκριµένα σεµινάρια ασφαλείας που διοργανώθηκαν πριν από τον αγώνα λειτούργησαν θετικά και βοήθησαν και τα πιο έµπειρα πληρώµατα να ενηµερώσουν τις γνώσεις τους σχετικά µε τις τελευταίες διεθνείς οδηγίες.
Σε κάθε όµως περίπτωση, ο µεγάλος πρωταγωνιστής φέτος ήταν ο «Αίολος». Το καλοκαιρινό µελτέµι βρέθηκε σε πλήρη εξέλιξη, προσφέροντας αξιόπιστο άνεµο 15-30 kts όλη την εβδοµάδα για να «πιέσει» όλους τους συµµετέχοντες να ζήσουν στο µέγιστο τη θεαµατική «πίστα» 605 µιλίων µε περίπου 15 νησιά και βραχονησίδες στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου.
Για άλλη µια χρονιά, ένα από τα ατού της διοργάνωσης ήταν το γεγονός ότι όλα τα σκάφη ξεκίνησαν από µια µοναδική τοποθεσία. Ο κυρίαρχος αρχαίος ναός του Ποσειδώνα, του θεού της θάλασσας, που δεσπόζει στην κορυφή του ακρωτηρίου στο Σούνιο, στους πρόποδες του οποίου τοποθετήθηκε σηµείο στροφής, συνέθεσε ένα θεαµατικό σκηνικό σε συνδυασµό µε το δυνατό βοριά της ηµέρας της εκκίνησης. Στη συνέχεια ο βοριάς οδήγησε γρήγορα τα σκάφη σε µια διαδροµή απαράµιλλης οµορφιάς όπως είναι η Μήλος, η καλντέρα της Σαντορίνης, η Ρόδος, η Κως, η Πάτµος, η Μύκονος, κα. Η επιστροφή και ο τερµατισµός στο ίδιο σηµείο προκάλεσε ένα επιπλέον δέος που ένιωσαν τα πληρώµατα µετά από την ολοκλήρωση της εντυπωσιακής διαδροµής µε πολλές εναλλαγές πανιών, λόγω της κατεύθυνσης και της έντασης του ανέµου.
Οι ιδανικές συνθήκες ιστιοπλοΐας βοήθησαν τα πρώτα σκάφη να περάσουν τη γραµµή τερµατισµού σε λιγότερο από τρείς ηµέρες. Το περσινό ρεκόρ διαδροµής κατέρριψε το πολυτελές καταµαράν ALLEGRA (SUI) µήκους 78 ποδιών του Adrian Keller (53Ω:36Λ:02Δ), το οποίο έθεσε και το ρεκόρ διαδροµής για τα πολύγαστρα (multihull) σκάφη. Για τα σκάφη µονής γάστρας (monohull) το σκάφος «κινούµενης» καρίνας RAFALE (GER) Elliot 52 µε κυβερνήτη τον Phillip Kadelbach µε ρεκόρ διαδροµής 63Ω:02Λ:20Δ έσπασε τον προηγούµενο χρόνο των 71Ω:54Λ: 00Δ που είχε πετύχει το Farr/Felci 70 ATALANTA του Alessandro Carlo Puri Negri κατά σχεδόν 9 ώρες. Στο τέλος όµως της ηµέρας, η ιταλική οµάδα HAGAR V κατέκτησε την πρώτη θέση στο φετινό AEGEAN 600, κερδίζοντας τις κατηγορίες IRC, ORC και MAXI.
Οι κοινωνικές και περιβαλλοντικές πτυχές του αγώνα βοηθούν στην προώθηση του µηνύµατος για την ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης, καθότι η προάσπιση του περιβάλλοντος είναι προτεραιότητα στο AEGEAN 600. Με το µήνυµα “Το Save Our Seas” και µε προγραµµατισµένες δράσεις η Ο.Ε., Τ.Ε και οι συµµετέχοντες ενεργούν και προάγουν έναν όσο το δυνατόν αειφόρο αγώνα, προστατεύοντας και αποκαθιστώντας τους ωκεανούς και τα παράκτια νερά µας.
Συνδιοργανωτές και πρωτεργάτες στη µεγάλη επιτυχία είναι το Υφυπουργείο Αθλητισµού, η Περιφέρεια Αττικής και η Olympic Marine που από την αρχή αγκάλιασαν αυτή τη διεθνή προσπάθεια. Το Υπουργείο και η Περιφέρεια Αττικής υποστηρίζουν καινοτόµες ιδέες στην πράξη, και το “AEGEAN 600” είναι µία από αυτές, ώστε η διοργάνωση να γίνει θεσµός.
Η Olympic Marine είναι το φιλόξενο λιµάνι του αγώνα για δύο περίπου εβδοµάδες όπου οι συµµετέχουσες οµάδες απολαµβάνουν δωρεάν ελλιµενισµό στη βάση της διοργάνωσης στο Λαύριο. Πρόκειται για µια εξαιρετική εγκατάσταση παγκοσµίου επιπέδου που διαθέτει όλες τις υπηρεσίες υποστήριξης που χρειάζονται οι ιστιοπλόοι και όχι µόνο, συµπεριλαµβάνοντας µεταφορά, καθέλκυση και επισκευές σκαφών µέχρι και εµπορικά καταστήµατα, καφενεία και εστιατόρια. Η µαρίνα των εξερευνητών του Αιγαίου είναι το ιδανικό ορµητήριο και για κάθε κοντινή διαδροµή στα νησιά των Κυκλάδων, όπου πληρώµατα και συνοδοί απόλαυσαν τις ηµέρες πριν και µετά τον αγώνα.
Ένα µεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους χορηγούς, υποστηρικτές και σε όλους τους εθελοντές που συµβάλλουν ώστε η διοργάνωση να γιγαντώσει και να κερδίσει γρήγορα το ενδιαφέρον των καλύτερων διεθνών οµάδων.
AEGEAN 600. Ένας αγώνας όπου ο θαλάσσιος αθλητισµός συναντά τον πολιτισµό και την ιστορία και οι συµµετέχοντες έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν το απρόβλεπτο, γεµάτο συγκινήσεις Αιγαίο και να διαπλεύσουν την αρχαία ελληνική πολιτιστική κληρονοµιά. Ένας αγώνας που καθιερώθηκε στο διεθνές καλεντάρι των αγώνων 600 ναυτικών µιλίων περιµένει ξανά στις 9 Ιουλίου 2023 πληρώµατα από την Ελλάδα και όλο τον κόσµο για να γνωρίσουν µια απαιτητική διαδροµή, πολυταξιδεµένη από ναυτικούς εδώ και χιλιάδες χρόνια.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
IRC
1. HAGAR V (ITA)
2. RAFALE (GER)
3. LEAPS & BOUNDS 2 (ITA)
IRC CAT 1
1. HAGAR V (ITA)
2. RAFALE (GER)
3. LEAPS & BOUNDS 2 (ITA)
IRC CAT 2
1. PHAEDRA (GRE)
2. TETRAKTYS (ROU)
3. iSAIL (GRE)
ORC
1. HAGAR V (ITA)
2. RAFALE (GER)
3. LEAPS & BOUNDS 2 (ITA)
ORC CAT 1
1. HAGAR V (ITA)
2. RAFALE (GER)
3. LEAPS & BOUNDS 2 (ITA)
ORC CAT 2
1. TETRAKTYS (ROU)
2. PHAEDRA (GRE)
3. ARTEMIS (GBR)
MOCRA
1. ALLEGRA (SUI)
2. R-SIX (POL)
MAXI
1. HAGAR V (ITA)
IRC DOUBLE HANDED CAT
1. PNEUMA (POL)
ORC DOUBLE HANDED CAT
1. PNEUMA (POL)