Ράλλυ αιγαίου 2012: Η διαδροµή ήταν Φάληρο – Χανιά – Μήλος – Σούνιο.
Ξεκινήσαµε µε το Ex Animo, µεσ’ την τρελή χαρά µε “θεωρητικό” µελτέµι, που φρόντισε όµως να εκπνεύσει πριν τη δύση του ηλίου. Το σούρουπο µας βρήκε να σερνόµαστε ανατολικά της Ζούρβας, οπότε και ο κυβερνήτης διέταξε την αφή των φανών νυκτερινής ναυσιπλοϊας.
Ένας από το πλήρωµα κατέβηκε στον πίνακα, ακούστηκε το «κλικ» του διακόπτη και έσβησε η οθόνη του plotter/GPS!
– Καπετάνιο, δεν έχουµε ρεύµα, είπε ο επιφορτισµένος µε την «αφή», αν και όλοι το είχαµε ήδη αντιληφθεί.
– Μουστάκια (το καλλιτεχνικό µου ψευδώνυµο) πάρε τιµόνι, είπε ο Πέτρος και καταδύθηκε σε εξέταση του προβλήµατος.
Το θέµα ήταν απλό:
Όσο το σκάφος ήταν ελλιµενισµένο στο Τουρκολίµανο όλα δούλευαν µε shore power, ήγουν, τουτέστιν, δηλαδή, µε ρεύµα από τη στεριά. Τόσο οι µπαταρίες µηχανής και service, όσο και αυτή του EPIRB, φόρτιζαν από ρεύµα στεριάς, που τροφοδοτούσε επίσης και το ψυγείο, το οποίο, σηµειωτέον, έχει πολύ µεγάλη κατανάλωση.
Λύνοντας για την έναρξη/εκκίνηση του αγώνα, δεν σκέφθηκε κανένας ν’ ασχοληθεί µε την παροχή και κατανάλωση ενέργειας off shore, έτσι, παρέµειναν όλα συνδεδεµένα και το ψυγείο σε λειτουργία.
Είµαστε λοιπόν ΝΝΑ της Ζούρβας, νυχτώνει και δεν έχουµε ηλεκτρική ενέργεια. Δεν είναι τίποτε σοβαρό, έχουµε ένα περίπου στίγµα, απέχουµε περίπου 110 µίλια από τον προορισµό µας και, µετά τη Φαλκονέρα, θα έρχονται από ανατολικά/αριστερά όλα τα πλοία που βγαίνουν από τα Δαρδανέλλια, τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά για Γιβραλτάρ, Κρήτη και κάποιους ενδιάµεσους προορισµούς. Και δεν έχουµε φώτα!
Προέχει η ασφάλεια, άρα, δύο µέλη του πληρώµατος µε φακούς χειρός, πηγαίνουν ο ένας πλώρα και ο άλλος πρύµνα, παρατηρούν τον ορίζοντα και φωτίζουν, αν παρατηρήσουν άλλα σκάφη, τόσο αυτά, όσο και τα πανιά µας, ώστε να είµαστε ορατοί από τους άλλους. Παράλληλα εφιστούν την προσοχή του τιµονιέρη για τυχόν αναγκαίες κινήσεις αποφυγής σύγκρουσης.
Έµενε η λεπτοµέρεια «που πάµε, ρε παιδιά;» δεδοµένου ότι το Plotter/GPS δουλεύει και αυτό µε ρεύµα.
Όπως αναφέραµε παραπάνω, είχαµε ένα περίπου στίγµα και µιά περίπου απόσταση από τον προορισµό µας. Αυτό σηµαίνει βέβαια και µια περίπου πορεία. Ο κυβερνήτης λοιπόν διατάσσει επανάληψη µαθήµατος ναυτιλίας, γίνονται διοπτεύσεις της Ζούρβας και του Σταυρονησίου, µεταφέρονται στον χάρτη και βρίσκεται το ακριβές στίγµα. Στη συνέχεια υπολογίζεται η πορεία για τα Χανιά, στις 1690.
Όλα καλά, λοιπόν. Όλα; Όχι ακριβώς.
Η πυξίδα δεν έχει φωτισµό. Άρα ο τιµονιέρης είτε πρέπει να αποκτήσει όραση γάτας, µάλλον ανέφικτο, είτε να ανάβει κάθε λίγο ένα φακό χειρός, για επαλήθευση της πορείας. Όµως, το “άναψε – σβήσε” του φακού τη νύχτα έχει σαν συνέπεια την προσωρινή τύφλωση του τιµονιέρη, κάτι όχι ιδιαίτερα ευχάριστο ή ασφαλές. Plan “B” λοιπόν!
Στα µέσα Ιουλίου στον ουράνιο νότο, είναι ορατοί οι αστερισµοί του Οφιούχου και του Ερπετού. Επανάληψη, λοιπόν και µαθήµατος αστροναυτιλίας, αναγνώριση του Ερπετού, επιλογή αστεριού του συµπλέγµατος µέσα στον πρώτο σταυρό του καταρτιού, και, ιδού µία ασφαλής και κυρίως µη εκτυφλωτική πυξίδα!
Χωρίς άλλα ιδιαίτερα προβλήµατα, µετά από -συνολικά- σχεδόν 40 ώρες (δύο νύχτες ταξίδι µε τ’ άστρα), φθάσαµε αισίως στα Χανιά, όπου µε τη βοήθεια της επιτροπής και του ευγενέστατου οικοδεσπότη -λόγω καταγωγής- Ντίνου Μανιουδάκη και του πληρώµατός του, λύσαµε το πρόβληµα ενέργειας, φορτίζοντας τις µπαταρίες µας µε ρεύµα και το πλήρωµα µε τσικουδιές.
Να σηµειωθεί, παρακαλώ η σχεδόν µηδενική απόκλιση στην πορεία µας µε τη χρήση της παραδοσιακής ναυτιλίας!
Φθάσαµε, λοιπόν, («επιτέλους», ακούω κάποιον να λέει!) στο ηθικό δίδαγµα της ιστορίας µας. Θα εκπλαγείτε ίσως, αν αναφέρω: “Ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ”! Σεβασµός στη θάλασσα, στην ασφάλεια, στη σωστή προετοιµασία, στη γνώση. Στη γνώση και της τεχνολογίας και της παράδοσης.
Αν νοµίζετε ότι η παραπάνω “περιπέτεια” συνηγορεί υπέρ της παράδοσης, σκεφθήτε το ενδεχόµενο νεφοσκεπούς ουρανού!
Δια ταύτα, εκτός από τα απαραίτητα και αναγκαία παραδοσιακά ναυτικά βοηθήµατα που πρέπει να έχετε στο σκάφος, βάλτε και σε µιαν άκρη ένα µικρό, φορητό (µε φορτισµένες µπαταρίες) GPS! *
* Είχαμε, αλλά δεν το είπαμε στους υπόλοιπους! Ελπίζω οτι δεν θα διαβάσουν το υστερόγραφο!