Τι τρέχει με τον θαλάσσιο τουρισμό

Είναι γνωστό ότι την περίοδο που διανύσαµε οι οικονοµικές επιπτώσεις σε πολλούς τοµείς οδήγησαν πολλές επιχειρήσεις στη χρεωκοπία ή στα πρόθυρα της. Ο τουρισµός και βέβαια και ο θαλάσσιος, πέρυσι δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Εφέτος όµως, όπως η συσσωρευµένη ενέργεια του ελατήριου, ο χώρος του ελληνικού θαλάσσιου τουρισµού ζει µέρες παχέων αγελάδων.

Κάτι που πολλοί αγνοούν ενδεχοµένως, είναι πως η χώρα µας ανήκει τα τελευταία χρόνια στις τρεις κορυφαίες χώρες όσον αφορά τα super και mega yachts.

Τόσο ως δηµοφιλής προορισµός για τέτοιου είδους σκάφη, όσο και ως προς το µέγεθος του ελληνόκτητου στόλου. Παρ’ όλα αυτά πολλοί συµπολίτες µας αρέσκονται στο να κλαίγονται και να µεµψιµοιρούν. Ίσως κάποιοι από συνήθεια, ίσως άλλοι από συµφέρον. Οι αριθµοί ωστόσο είναι αµείλικτοι. Σύµφωνα µε πρόσφατα στοιχεία από όλα τα superyacht αναψυχής που υπάρχουν στον κόσµο, οι Έλληνες κατέχουν τα 107, πίσω από τους Ρώσους που έχουν 168 και τους Αµερικανούς που έχουν 407. Τέταρτοι είναι οι Βρετανοί µε 96 superyacht και οι Σαουδάραβες µε 54. Το µέσο ελληνικό superyacht έχει µήκος 50 µέτρα, το ρωσικό 59 και το αµερικάνικο 52 µέτρα.

Οι ελληνικές θάλασσες είναι οι τέταρτες πιο δηµοφιλείς στον κόσµο, όσον αφορά την παρουσία των superyacht, πίσω από την Αµερική (που περιλαµβάνει Μπαχάµες, Βερµούδες, Καραϊβική και Ειρηνικό), τη Γαλλία και την Ιταλία (Γαλλική και Ιταλική Ριβιέρα).

Στην Ελλάδα λοιπόν κάθε εβδοµάδα τους καλοκαιρινούς µήνες, θα συναντήσει κανείς πάνω από 100 superyacht µε µέσο µήκος άνω των 50 µέτρων, σε µία απόσταση µέχρι 2 ναυτικά µίλια από την ακτή (άρα όχι διερχόµενα).

Το πιο σηµαντικό όµως είναι πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες αντιπροσωπεύουν τον τρίτο µεγαλύτερο στόλο σε superyacht παγκοσµίως. Ανάµεσά τους και σκάφη σχεδιασµένα από Έλληνες, ναυπηγηµένα στην Ελλάδα, επανδρωµένα µε ελληνικά πληρώµατα που τα διαχειρίζονται ελληνικές εταιρίες.

Με δεδοµένο ότι έτσι κι αλλιώς οι τουρίστες του yachting (όχι µόνο του super ή mega yachting, αλλά και των bareboat) ξοδεύουν ως και πέντε φορές περισσότερα χρήµατα κατά κεφαλήν από αυτούς του ξενοδοχείου (όχι τους περιηγητές ή αυτούς των rooms to let), αντιλαµβανόµαστε τη σπουδαιότητα που έχει ο χώρος µας στον τουρισµό.

Σηµαντικές προσπάθειες γίνονται τα τελευταία χρόνια και από την πολιτεία και βέβαια από τις ίδιες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον χώρο. Κινήσεις που αφορούν όχι µόνο τις παρεχόµενες υπηρεσίες, αλλά και την εκπαίδευση, τις υποδοµές κλπ.

Άλλωστε εκεί έξω, στη θάλασσα, δε βλέπουµε µόνο τα εκατοντάδες bareboats, αλλά και ορισµένα από τα µεγαλύτερα και οµορφότερα super yacht του κόσµου.

Η επίπτωση που έχουν τέτοιου είδους σκάφη στον τουρισµό και στο ΑΕΠ της χώρας µας είναι σηµαντικότατη, τα τελευταία χρόνια πάνω από 1%. Αλλά ακόµα πιο σηµαντικά είναι τα παράλληλα οφέλη και οι επιπτώσεις στις τοπικές οικονοµίες και τους συνεργαζόµενους επαγγελµατικούς κλάδους. Η συνεισφορά του yachting είναι µάλιστα κατά πολύ σηµαντικότερη από αυτήν της κρουαζιέρας. Αυτό σηµαίνει ότι είµαστε σε ένα καλό δρόµο τον οποίο αν συνεχίσουµε να ακολουθούµε θα µας φέρει στην κορυφή του κόσµου δείχνοντάς µας τον δρόµο που πρέπει να ακολουθήσει η εθνική στρατηγική που αφορά τον τουρισµό.

Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας κυβερνήτης σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και σε υψηλές θέσεις στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται με τη ναυτική εκπαίδευση από το 2003, είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster Instructor του RYA.
Previous Post Next Post