Βάζοντας ‘τρίποντο’ στον σχεδιασμό πανιών… παγκόσμιας ακτινοβολίας.
Η δουλειά και η αφοσίωση είναι ο μόνος μου στόχος.
Πάτροκλε ξεκινώντας από την αρχή θα θέλαµε να µάθουµε λίγα πράγµατα για σένα καθώς και την όποια ιστιοπλοϊκή σου πορεία έως σήµερα;
Ξεκίνησα όπως όλα τα παιδιά από τα Optimist, όπου ασχολήθηκα περίπου για δύο χρόνια µε προπονητή τον αείµνηστο Τάκη Μπίζιο. Όµως ξαφνικά ένα καλοκαίρι πήρα 40 πόντους ύψος και πλέον δεν χώραγα σε κανένα σκάφος, µε αποτέλεσµα φυσικά να ξεκινήσω το Basket. Τα επόµενα χρόνια που συνέχισα να ψηλώνω ασχολήθηκα επαγγελµατικά µε το Basket, έχοντας κερδίσει, µέχρι και πανευρωπαϊκό παίδων, παίρνοντας έτσι το εισιτήριο για να σπουδάσω στη Γυµναστική Ακαδηµία (ΤΕΦΑΑ).
Πώς βρέθηκες από το επαγγελµατικό Basket στο ιστιοραφείο;
Όπως είναι γνωστόν το ιστιοραφείο υπάρχει αρκετά χρόνια τώρα και το διευθύνει ο πατέρας µου, ο Γιάννης Ταχτατζής που έχει και αρκετά µεγάλη ιστορία στα ιστιοπλοϊκά δρώµενα της χώρας µας. (Ο πρώτος στην σχεδίαση πανιών µε Computer στην Ελλάδα – και ο πρώτος µαζί δουλεύοντας µε τον Peter Conrad στον Greensboro Atlanta Georgia στα πρώτα πανιά, laminated, χωρίς ραφές από την Sobstad !!! µαζί τότε και ο Tom Whidden). Το 1999 λοιπόν που ήµουν σε ηλικία να κάνω τα πρώτα µου βήµατα στον επαγγελµατικό στίβο, ο πατέρας µου αλλά και η µητέρα µου είδαν σε µένα κάτι και µε παρότρυναν να εργαστώ στο ιστιοραφείο, αφήνοντας το επαγγελµατικό Basket. Έτσι απλά βρέθηκα να δουλεύω στο µικρό τότε ιστιοραφείο που είχαν οι γονείς µου, κάνοντας τα πάντα. Ξεκίνησα από το πάτωµα κάνοντας κάθε χειρωνακτική εργασία, κουβαλούσα τα πανιά στα σκάφη, ότι άλλο κυριολεκτικά ήταν απαραίτητο ώστε το µαγαζί να λειτουργεί καλύτερα, βγάζοντας µε πολύ κόπο τον µισθό µου.
Και από το πάτωµα όπως χαρακτηριστικά λες, πώς βρέθηκες στον σχεδιασµό πανιών και στο σηµερινό επίπεδο γνώσεων που έχεις αλλά και στην διεθνή καταξίωση;
Μετά από σχεδόν δύο χρόνια δουλειάς στο πάτωµα ο πατέρας µου αποφάσισε ότι θα µπορούσα να ασχοληθώ µε το σχεδιαστικό πρόγραµµα και άρχισε να µε µαθαίνει το πώς λειτουργεί η όλη αυτή διαδικασία. Eκείνη την εποχή 1999 ο πατέρας µου πήγε στην Αµερική και πήρε την αντιπροσωπεία της Quantum. Καθώς το 1982 δουλεύοντας στην Αµερική στο ιστοραφειο της Sobstad στο ,San Francisco είχε και έχει πολλές γνωριµίες σε πολύ υψηλό επίπεδο ( Peter Conrad -Larry Leonard – Ed Reynolds,-Mark Reynolds, Terry Hutchinson – Farr design office, Hall spars κλπ. ) και αφήνοντας τη Sobstad που µέχρι τότε αντιπροσωπεύαµε.
Πώς συνέβαλε η αλλαγή εταιρειών στην προσωπική σου ανάπτυξη αλλά και σε αυτήν του ιστιοραφείου;
Αρκετές φορές τα πράγµατα συµβαίνουν τυχαία στη ζωή. Η συνεργασία µε την Quantum ήταν το βασικό στοιχείο για να απογειωθεί το ιστιοραφείο και µαζί µε αυτό και εγώ. Όταν πήραµε την Quantum πήραµε από τη µαµά εταιρεία και το ανάλογο πολύ εξελιγµένο για την εποχή software που φυσικά έπρεπε να µάθω να τρέχω και να αξιοποιώ. Για να το πετύχω αυτό ταξίδεψα στην Ισπανία για εκπαίδευση και απόκτηση τεχνικών γνώσεων και εµπειριών επι τόπου. Εκεί δούλεψα για περίπου τρείς µήνες δίπλα στον γνωστό σε όλους ιστιοράπτη Toni Tio,(Quantum Spain ), που έφτιαχνε τα διάσηµα πανιά Optimist-470-420 και πραγµατικά ένοιωσα πόσο σηµαντικές γνώσεις µου προσέφερε απλόχερα αλλά και πόσες ακόµα γνώσεις έπρεπε να κερδίσω δουλεύοντας συστηµατικά και µε τον ανάλογο ζήλο. Ένοιωσα ότι υπήρχε γνώση, υπήρχε δυνατότητα ανάπτυξης η οποία όµως θα έφτανε σε εµένα και κατ’ επέκταση στο µαγαζί µας µόνον µε σκληρή δουλειά.
Επιστρέφοντας από την Ισπανία;
Με τις γνώσεις που πήρα από την Ισπανία και γνωρίζοντας πλέον πολύ καλύτερα το σχεδιαστικό πρόγραµµα ξεκίνησα δειλά-δειλά να σχεδιάζω και τα δικά µου πανιά. Φυσικά µε τη βοήθεια της βάσης δεδοµένων που µας προσφέρει η Quantum αλλά και µε την τεχνική υποστήριξη ανθρώπων που είχα γνωρίσει στην Ισπανία και οι οποίοι έβλεπαν, όπως και οι γονείς µου ότι όλο αυτό το µέρος της δουλειάς µου άρεσε πολύ. Έτσι φτιάχνοντάς καινούργια πανιά, δοκιµάζοντας τα στη θάλασσα, κάνοντας λάθη και διορθώνοντάς τα, πάντα µε την υποστήριξη του πατέρα µου, η δουλειά άρχισε να εξελίσεται και έτσι µεταφερθήκαµε σε άλλο µεγαλύτερο χώρο.
Ο µεγαλύτερος χώρος έφερε απλά περισσότερη δουλειά ή και υποχρεώσεις προς τους πελάτες;
Η ανάπτυξη της επιχείρησης στην οποία αναφέροµαι που τελικά µας οδήγησε σε αυτόν τον πολύ µεγαλύτερο και ιδιόκτητο χώρο, και µε ότι υπάρχει High -Tech,κατασκευαστικό και µηχανολογικό εξοπλισµό δεν έχει έρθει καθόλου εύκολα και αν θέλετε ‘αναίµακτα’. Οι ξένοι δεν χαρίζουν τις γνώσεις τους, ούτε σου δίνουν πρόσβαση στις βάσεις δεδοµένων τους, αν δεν σε έχουν δοκιµάσει και αν δεν είναι απόλυτα σίγουροι για τις ικανότητές σου. Έτσι για να καταφέρω να κάνω το επόµενο βήµα και να καταξιωθώ ως σχεδιαστής πανιών, έφυγα στην Αµερική το 2006 όπου πήγα για αρκετό καιρό και δούλεψα δίπλα σε µεγάλους σχεδιαστές πανιών. Εκεί δουλεύοντας µεθοδικά και σκληρά µπορώ να πω απόκτησα γνώσεις και κέρδισα την εµπιστοσύνη καταξιωµένων σχεδιαστών που µου έδωσαν το δικαίωµα πρόσβασης στις πιο εξελιγµένες βάσεις δεδοµένων της Quantum, ώστε να µπορώ να σχεδιάζω όλα τα σύγχρονα πανιά που χρησιµοποιούνται σήµερα στην αγωνιστική ιστιοπλοΐα.
Από το υπόγειο στα 1.000 τ.µ., που όπως µου είπες δεν σας χωράει και από την κατασκευή- επισκευή, πανιών σκαφών Charter στην κατασκευή αγωνιστικών πανιών µε τα πιο εξελιγµένα υλικά όπου ουτε καν σκέφτοµαι να τα αναφέρω ή να στα ρωτήσω. Πώς έγινε όλο αυτό;
Όταν πλέον άρχισα να σχεδιάζω τα δικά µου επιτυχηµένα πανιά και να γίνεται γνωστή η δουλειά µου και να υπάρχει όλο και µεγαλύτερο πελατολόγιο, αποφασίσαµε µε τον πατέρα µου να κάνουµε το επόµενο βήµα και να έρθουµε σε αυτό τον χώρο που ξεπερνάει τα 1.000 τ.µ., κάτι που τότε φάνταζε τολµηρό, αλλά στην πορεία αποδείχτηκε τελικά πολύ σωστό ως προς την εξέλιξη της Quantum Greece η οποία σηµειωτέων εξάγει και στην Ευρώπη .!!Στο σηµερινό σηµείο έχουµε φτάσει µε πολλές ώρες δουλειάς στους υπολογιστές, στα πολύ εξελιγµένα προγράµµατα της εταιρείας Quantum που όmως πρέπει να επισηµάνω ότι δεν σχεδιάζουν µόνα τους, αλλά και µε την απίστευτή τεχνική υποστήριξη που έχω ως σχεδιαστής της Quantum. Όταν οι Αµερικανοί έβλεπαν ότι κέρδιζαν τα πανιά που εγώ σχεδίαζα για αγώνες αρχίσαν να µου προσφέρουν όλο και περισσότερες πληροφορίες και ταυτόχρονα και τη δυνατότητα πρόσβασης σε βάσεις δεδοµένων µε σχέδια πανιών διαφόρων σκαφών αλλά και βάσεις δεδοµένων υλικών που χρησιµοποιούµε για να δηµιουργήσουµε ένα πανί.
Πριν ανέφερες ότι είσαι σχεδιαστής πανιών και όχι απλά ένας ιστιοράφτης όπως συνηθίζουµε να το λέµε. Θα ήθελες να µας το εξηγήσεις;
Ναι είναι γεγονός ότι δεν είµαι ο ιστιοράττης της Quantum στην Ελλάδα, αλλά ένας σχεδιαστής αγωνιστικών και κάθε είδους πανιών, µέλος της πολύ µικρής οµάδας σχεδιαστών της Quantum ανά τον κόσµο, που απλά δουλεύω από την Ελλάδα. Θα µπορούσα να ήµουν στις ΗΠΑ και µία και το συζητάµε, ναι µου είχε γίνει η ανάλογη πρόταση αλλά δεν πήγα διότι έχω ήδη οικογένεια και η µετακίνηση αυτή θα ήταν πολύ δύσκολη. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι από την Ελλάδα σχεδιάζω πανιά ως Πάτροκλος για σκάφη σε όλο τον κόσµο, πανιά που θα κατασκευαστούν σε άλλες χώρες από ανθρώπους ,η πελάτες που δεν που δεν γνωρίζω και το γεγονός ότι έχω το ιστιοραφείο µε τον πατέρα µου δεν σηµαίνει ότι το πανί πρέπει να κατασκευαστεί στην Ελλάδα . (πχ όλα τα Laminated πανιά- το καλούπωµα -Lamination), OXI η σχεδίαση -,κατασκευή- φινίρισµα γίνεται εκτός Ελλάδας για όλο το Quantum Group. Όταν σχεδιαστεί ένα πανί από ένα µέλος της οµάδας σχεδιαστών της Quantum, το σχέδιο αυτό µπαίνει σε µία βάση δεδοµένων, όπου θα ελεγχθεί και θα εγκριθεί από την κεντρική σχεδιαστική οµάδα της εταιρείας και µετά θα πάρει τον δρόµο του ως σχέδιο για το ανάλογο ιστιοραφείο στο οποίο ανήκει το λιµάνι ελλιµενισµού του σκάφους ανά τον κόσµο. Ευτυχώς ζούµε στην εποχή του Internet-Intranet, όπου για την δουλειά που κάνω εγώ µας δίνει τεράστιες δυνατότητες. Τόσο στο να επικοινωνούµε οι σχεδιαστές µεταξύ µας σε πραγµατικό χρόνο ανταλλάσσοντας γνώσεις και πληροφορίες όσο και να µπορούµε να διαβάζουµε πληροφορίες για υλικά και πανιά που σχεδιάστηκαν και έτρεξαν σε αγώνες και άρα έχουν δηµιουργήσει στατιστικά στοιχεία και αγωνιστικά αποτελέσµατα.
Μίας και σε ακούω τόση ώρα να µιλάς για πληροφορίες και βάσεις δεδοµένων θα ήθελα να σε ρωτήσω αν έχεις πρόσβαση στις πληροφορίες για τα πανιά των σκαφών του America; Cup που νοµίζω είναι ότι πιο εξελιγµένο σχεδιαστικά για την εποχή µας.
Έχεις δίκιο ότι τα πανιά αυτά είναι ότι πιο εξελιγµένο υπάρχει σήµερα, αλλά δυστυχώς όχι δεν έχω πρόσβαση εκεί. Αυτές οι πληροφορίες είναι ανοικτές µόνο για την ειδική top οµάδα σχεδιαστών που δουλεύουν αποκλειστικά για τα σκάφη του αγώνα αυτού. Εµείς µπορούµε να βρούµε πολλές άλλες αξιόλογες πληροφορίες στα επόµενα επίπεδα.
Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που σε έκανε να ξεχωρίσεις;
Η πολλή δουλειά. Πάντα όταν σχεδίαζα ένα πανί και αυτό ολοκληρωνόταν το πήγαινα ο ίδιος στο σκάφος, το περνούσα στο κατάρτι αν ήταν µαΐστρα ή φλόκος ή τζένοα και µετά το παρατηρούσα, το διάβαζα, το µελετούσα σχολαστικά και µάλιστα πολλές φορές συνεργάτες µε έχουν λοιδορήσει που ασχολούµαι τόση ώρα ακόµα και µε πανιά για σκάφη charter . Όµως ας πούµε ότι αυτή είναι τρέλα µου. Το νοιώθω παιδί µου και θέλω να λειτουργεί αψογά και πάνω από τις προσδοκίες του πελάτη ,και να το καµαρώνω !!! Το ίδιο φυσικά έκανα και κάνω και µε τα αγωνιστικά πανιά που σχεδιάζω. Συνηθίζω να τρέχω σε αγώνες µε τα σκάφη των οποίων έχω σχεδιάσει τα πανιά. Πιστεύω ότι µόνον όταν ζεις το πανί βλέπεις τα λάθη σου και τις πιθανές βελτιώσεις που χρειάζονται.
Θα ήθελα να µου πεις ποιος ήταν αυτός που σε εµπιστεύτηκε πρώτος για να του κατασκευάσεις ένα αγωνιστικό πανί;
Ήταν ο Νίκος Λυκιαρδόπουλος που µαζί µε τον Περικλή Λιβά και Νικο Λαζο είχαν έρθει και µου ζήτησαν να φτιάξω τη µαΐστρα του Optimum το 2011. Πιστεύω ότι η πρώτη προσέγγιση οφειλόταν στη διορατικότητα του Νίκου Λυκιαρδόπουλου που ήξερε πώς δουλεύαν οι σχεδιαστές πανιών στο εξωτερικό. Να επισηµάνω ότι τα σχέδια που βλέπεις τώρα στην οθόνη του υπολογιστή µου, είναι για µία νέα µαΐστρα του ίδιου σκάφους. Νοµίζω ότι αυτό σηµαίνει πολλά. Σηµαίνει ότι µε τα πανιά αυτά που τόσα χρόνια χρησιµοποιούν σε αγώνες µε πολύ υψηλές απαιτήσεις όπως το Ράλλυ Αιγαίου ή ο αγώνας της Μάλτας που µάλιστα κέρδισαν, είναι τα πανιά που ως σχεδιαστής όσο και ως κατασκευαστής (Quantum Greece), χρειάζονταν ..Πανιά µας έχουν κερδίσει και ORCI Race -Club ,και IRC Πανελλήνια πρωταθλήµατα και Ελληνικά σκάφη τρέχουν µε δικά µας πανιά σε Παγκόσµια πρωταθλήµατα!!. Αυτό το καταφέρνεις δουλεύοντας µε τους ανθρώπους που τρέχουν το σκάφος οπως ο Περικλής Λιβάς και ο Νικος Λαζος αλλά και µε το να πηγαίνω εγώ ο ίδιος µαζί τους σε αγώνες και να ζω τα πανιά µου στις συνθήκες όπου καλούνται να λειτουργήσουν.
Τι είναι δυσκολότερο να σχεδιάσεις ? Ένα πανί για Dinghy ? ένα πανί για σκάφος που κάνει charter ή για ένα πανιά για αγωνιστικό σκάφος;
Δεν υπάρχει εύκολο και δύσκολο. Για κάθε σκάφος το πανί είναι η καρδιά του και εγώ το βλέπω πολύ συναισθηµατικά και επαγγελµατικά και θα κάτσω να ακούσω τον κάθε χτύπο της καρδιάς αυτής, πριν σχεδιάσω το πανί. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ακόµα και ίδια αν είναι τα σκάφη από το ναυπηγείο, για εµάς τους σχεδιαστές πανιών δεν θεωρούνται ίδια. Κάθε σκάφος άσχετα µε το τι ταξίδια θα κάνει, θέλει το δικό του µέτρηµα , µελέτη αεροδυναµική ,µελέτη φορτίων και δυνάµεων, τάσεων και ιδιότητες ινών ,και φυσικά τα καταλληλά πρώτης ποιότητάς υλικά για την κατασκευή των πανιών του. Τέλος αυτό που χρειάζεται είναι αρκετές ώρες συζήτησης µε τον ιδιοκτήτη ώστε να καταλήξουµε στο σωστό υλικό που θα φτιάξουµε το πανί και όχι µόνον για το σχέδιο που αυτό θα έχει. Ο ρόλος µου είναι και συµβουλευτικός. Η φιλοσοφία της Quantum Greece είναι ο πελάτης να πάρει αυτό που πραγµατικά χρειάζεται το σκάφος του και όχι αυτό που αυτός νοµίζει ότι χρειάζεται . Η εµπειρία µας η τεχνογνωσία , καθώς και το έµπειρο Ελληνικό εργατικό δυναµικό, και η σχεδίαση των πανιών σε συνάρτηση µε τα σκάφη που τα φορούν η θα ‘φορέσουν’ πανιά µας είναι αυτό που µας έχει κάνει ένα αναγνωρισµένο Brand Name ιστιοραφείο παγκοσµίως, που εξάγουµε στην Ευρώπη περήφανα Ελληνικά ,και για το 2019 στην πρώτη θέση αναµεσά στο Ευρωπαϊκό Quantum Group.