Global Solo Challenge 2023-2024

Είναι πλέον φανερό πως οι απαιτητικοί ιστιοπλοϊκοί αγώνες πηγαίνουν καλά, προσελκύοντας συνεχώς όχι µόνο την προσοχή των θεατών και το ενδιαφέρον διοργανωτών, αλλά και νέους ιστιοπλόους που τολµούν να ξεπεράσουν τα όριά τους.

Μία ακόµα ιστιοπλοϊκή διοργάνωση που ξεφεύγει από τα όρια του αγώνα και περνάει τα όρια του κατορθώµατος είναι Global Solo Challenge που διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2023 – 2024. Το Global Solo Challenge εξ ορισµού επιδιώκει να είναι ένας χαµηλού προϋπολογισµού σόλο αγώνας χωρίς στάση γύρω από όλο τον κόσµο. Το Global Solo Challenge (GSC) είναι µια µεγάλη πρόκληση ωκεανοπορίας που περιπλέει τη Γη από δυσµάς προς ανατολάς, χωρίς εξωτερική βοήθεια, για τολµηρούς ιστιοπλόους που αναζητούν την περιπέτεια ενός σόλο περίπλου κάτω από την οµπρέλα µιας οικονοµικής, καλά οργανωµένης και ελεγχόµενης διοργάνωσης που θέτει την ασφάλεια των συµµετεχόντων πρώτα από όλα.

Χρησιµοποιώντας µια µορφή καταδίωξης µεταξύ των σκαφών για τον αγώνα, οι 20 συµµετέχοντες µε τα σκάφη τους που είχαν µήκος από 34 έως 70 πόδια, είχαν διαφορετικές ώρες εκκίνησης µεταξύ 26 Αυγούστου και 6 Ιανουαρίου από την La Coruña της Ισπανίας, µε το πρώτο σκάφος που θα επιστρέψει στο ίδιο µέρος µετά τον περίπλου της Γης να θεωρείται νικητής.

Στις 24 Φεβρουαρίου και ώρα 14:03 UTC, δηλαδή 3:03 µ.µ. τοπική ώρα, µετά από 147 ηµέρες 1 ώρα, 3 λεπτά και 37 δεύτερα στη θάλασσα, ο Philippe Delamare µε το σκάφος Mowgli κέρδισε το Global Solo Challenge 2023 – 2024, ο πρώτος ιστιοπλόος που ολοκλήρωσε τον περίπλου του περνώντας από τα τρία µεγάλα ακρωτήρια ορόσηµα, µόνος και χωρίς στάσεις. Η κατάσταση της θάλασσας ήταν πολύ δύσκολη, µε κύµατα πάνω από 6 µέτρα ακόµη και κοντά στη γραµµή τερµατισµού. Ο Philippe αντιµετώπισε µια σοβαρή καταιγίδα για να ολοκληρώσει τον περίπλου του και πριν δύο ηµέρες από τον τερµατισµό, µετά από ένα σφοδρό κύµα έσπασε η µάτσα του σκάφους. Πράγµατι, το σκάφος έφερε πολλά σηµάδια του απίστευτου ταξιδιού του, µε ζηµιές σε πολλά εξαρτήµατα του εξοπλισµού του. Ο Philippe ωστόσο ήταν πολύ χαρούµενος από το καλωσόρισµα και την ειδική επίσκεψη του Jean Luc Van Den Heede, ο οποίος του είχε δώσει πολύτιµες συµβουλές για να προετοιµαστεί για τη δοκιµασία αυτή και να καταφέρει να την κερδίσει!

Κάτι άλλο αξιοσηµείωτο που προσέφερε ο αγώνας ήταν η επεισοδιακή άφιξη στη La Coruña της Cole Brauer. Η νεαρή ταλαντούχα Αµερικανίδα ιστιοπλόος τράβηξε την προσοχή, κυρίως από τα αµερικανικά µέσα ενηµέρωσης, καθώς ήταν η πρώτη Αµερικανίδα που ολοκλήρωσε έναν µοναχικό περίπλου χωρίς στάσεις, περνώντας από τα τρία µεγάλα ακρωτήρια και έγινε έτσι η 18η γυναίκα που πέτυχε ποτέ αυτόν τον στόχο.

Τα διεθνή µέσα µαζικής ενηµέρωσης είχαν ξεσηκώσει τα πλήθη για την άφιξή της, και υπήρχαν δεκάδες Αµερικανοί πολίτες που πήραν άδεια για να κάνουν ένα ταξίδι µέχρι τη La Coruña για να δουν από κοντά την πολυαναµενόµενη άφιξή της. Η µικροκαµωµένη Αµερικανίδα τερµάτισε τελικά τα ξηµερώµατα της 7ης Μαρτίου. Έπρεπε να µπει όσο το δυνατόν νωρίτερα στο λιµάνι, λόγω ενός συστήµατος χαµηλής πίεσης που θα της δηµιουργούσε σοβαρές δυσκολίες και πράγµατι τα κατάφερε.

Δυστυχώς βέβαια, το Global Solo Challenge δεν είχε µόνο στιγµές θριάµβου και χαράς. Είναι µια δοκιµασία αποφασιστικότητας µε τεράστιες συναισθηµατικές απαιτήσεις από τους κυβερνήτες που πρέπει να διατηρήσουν τον έλεγχο εάν τα πράγµατα δεν πάνε καλά.

Αφού αντιµετώπισε προβλήµατα ενώ έπλεε προς το Ακρωτήριο Χορν, περισσότερα από 900 µίλια δυτικά της Νέας Ζηλανδίας, στις 21 Φεβρουαρίου ο Alessandro Tosetti πάλεψε µε τα καιρικά συστήµατα του Ειρηνικού Ωκεανού. Χρειαζόταν να φτάσει σε ένα ασφαλές λιµάνι, αλλά τα τεχνικά προβλήµατα τον εµπόδισαν να πλεύσει σε δύσκολες καιρικές συνθήκες συνεπώς έπρεπε να καταπλεύσει σε κάποιο λιµάνι, διαφορετικά θα κινδύνευε να καταρρεύσει. Ο Alessandro αρχικά έπρεπε να κατευθυνθεί βόρεια για να βρει πιο ήρεµα νερά. Χωρίς επιλογή να φτάσει σε στεριά πουθενά, έπρεπε να περιµένει υποµονετικά για καλύτερες και πιο ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Μετά από αρκετές ηµέρες, µπόρεσε τελικά να χαράξει πορεία προς τα δυτικά προς τη Νέα Ζηλανδία, ελπίζοντας να φτάσει στο Ώκλαντ.

Μερικές µέρες αργότερα, ωστόσο, έγινε φανερό ότι δεν θα µπορούσε να φτάσει ποτέ πριν από την άφιξη µιας σοβαρή καταιγίδας που έφερε ισχυρούς και δυσµενείς ανέµους. Σε συντονισµό µε το θάλαµο επιχειρήσεων της Νέας Ζηλανδίας, ο Alessandro άλλαξε την πορεία του για να φτάσει στα νησιά Chatham και τη µοναδική τους αποβάθρα στο Waitangi Wharf όπου µπορούσε να βρει καταφύγιο και να αφήσει τις καταιγίδες να περάσουν µε ασφάλεια. Ο Alessandro έφτασε στα αποµακρυσµένα και αποµονωµένα νησιά και αγκυροβόλησε για περισσότερο από µία εβδοµάδα αφότου παρουσιάστηκε το πρόβληµά του.

Ο Tosetti ήταν ο 9ος από τους 16 ιστιοπλόους που αναγκάστηκε να αποσυρθεί από τη διοργάνωση. Αυτό δείχνει το µέγεθος της δοκιµασίας και τις προσπάθειες όλων που συµµετείχαν, κυρίως όµως αυτών που έπρεπε να εγκαταλείψουν.

Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας κυβερνήτης σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και σε υψηλές θέσεις στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται με τη ναυτική εκπαίδευση από το 2003, είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster Instructor του RYA.
Previous Post