Το γεγονός που καθιέρωσε τη Nautor Swan σαν ναυπηγείο διεθνώς, ήταν η γέννηση του Swan 36 το 1967, ένα από τα πρώτα fiber-glass σκάφη. Το σκάφος συνδύαζε µοντέρνες για την εποχή σχεδιαστικές γραµµές, fin keel και ανασχεδιασµένο εσωτερικό. Για τους λόγους αυτούς είχε µεγάλη απήχηση στην αγορά και τα πρώτα 90 σκάφη έπεσαν στο νερό µέσα σε τρία χρόνια. Αγωνιστικά το σκάφος πήγαινε εξαιρετικά, κερδίζοντας πολλούς µεγάλους αγώνες διεθνώς.

Τέσσερα από εκείνα τα πρώτα ClubSwan, έφτασαν και στην Ελλάδα και περιήλθαν στην ιδιοκτησία του ΠΟΙΑΘ, όπου χρησιµοποιήθηκαν για σχολές ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης και διατηρήθηκαν µέχρι πριν από µερικά χρόνια σε τέτοια καλή κατάσταση ώστε να περάσουν πλέον στα χέρια ενός Ολλανδού συλλέκτη! Είναι δε χαρακτηριστικό πως τα σκάφη, µετά από τόσα χρόνια συνεχούς λειτουργίας, απέπλευσαν για τον προορισµό τους, αποδεικνύοντας πόσο αξιόπλοα παρέµεναν.

Μετά από 52 χρόνια ο ίδιος ενθουσιασµός και πάθος για να ξεχωρίζει, γέννησε το νέο ClubSwan 36.

Από εκείνο το πρώτο πρωτοποριακό design των Sparkman & Stephens µέχρι το σύγχρονο minimal design και την ξεχωριστή ταυτότητα του Kouyoumdjian, το ClubSwan έχει σκοπό να αλλάζει τη ροή της ιστορίας. Τα Swan καταφέρνουν να εντυπωσιάζουν είτε πρόκειται για τα µεγάλα και πολυτελή σκάφη άνω των 100 ποδών, είτε πρόκειται για µικρά αγωνιστικά όπως το 36. Με αυτό to µοντέλο δε, η ιστιοπλοΐα foil έρχεται πλέον και στα σκάφη για club racing, ακόµα και για ιστιοπλοϊκές διακοπές.

Η γέννηση των ClubSwan ξεκίνησε τέσσερα µοντέλα πριν και κράτησε για πολλά χρόνια. Τώρα, στη δεύτερη γενιά, η σχεδίαση ανατέθηκε στο σχεδιαστικό γραφείο του Juan Kouyoumdjian. Ένα γραφείο µε µεγάλη πείρα και επιτυχηµένη πορεία τόσο σε αγωνιστικά σκάφη όσο και σε καινοτόµα design. Ο Kouyoumdjian έγινε διάσηµος µετά τα πετυχηµένα σκάφη για το Volvo Ocean Race, αλλά και για τη συνεργασία του µε τη Swan για τα πρόσφατα ClubSwan 50 και τα επερχόµενα ClubSwan 125.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του ClubSwan 36 φαίνονται µε την πρώτη µατιά, όπως το flush deck, το ανοιχτό και φαρδύ cockpit και ο µακρύς αναδιπλούµενος πρόβολος που µαζεύεται µέσα στην πλώρη. Το σχήµα της πλώρης ξεχωρίζει, όπως και η καµπυλότητα της πλατιάς γάστρας στο πλάι, που εκτοξεύει την ευστάθεια στα ύψη χωρίς να χρειάζεται µεγάλο βάρος στην καρίνα.

Αλλά οι πρωτοτυπίες του νέου ClubSwan 36, δεν σταµατούν εκεί:

Το µήκος ισάλου είναι µεγαλύτερο από το ολικό µήκος! Αυτό οφείλεται στην ‘ανάποδη’ πλώρη, η οποία λόγω σχεδιασµού είναι wave piercing, σχεδιασµένη δηλαδή να τρυπάει τα κύµατα και να περνάει από µέσα, αντί να προσπαθεί να τα καβαλήσει. Επιπλέον, η σχεδίαση τους, όπως έχει αποδειχθεί από ωκεανοπόρα σκάφη, δεν επιτρέπει στο νερό της θάλασσας να παραµένει στο κατάστρωµα, αντίθετα το οδηγεί γρήγορα προς τα έξω. Και τρίτο και ίσως βασικότερο, αυτή η σχεδίαση, δοµικά, προσφέρει µεγαλύτερη ακαµψία στη γάστρα και µεγαλύτερη πλευστότητα στο σηµείο που χρειάζεται περισσότερο, ενώ κατεβάζει και το κέντρο βάρους του σκάφους. Αλλά και αεροδυναµικά υπερτερεί από την κλασική σχεδίαση µε τα µεγάλα και απότοµα freeboards.

Η καρίνα έχει αρκετή επιφάνεια ώστε να µειώνει τον εκπεσµό και να προσφέρει την απαραίτητη ώση, µαζί µε τα δύο µικρά πηδάλια, που όµως ενισχύονται δραστικά από το C-Foil. Όσο πιο κλειστή η πλεύση, τόσο περισσότερο χρειάζεται και εκτείνεται το Foil από σταβέντο. Ωστόσο η καρίνα, αν και λεπτή, είναι αρκετά δυνατή ώστε να κρατάει έναν βολβό 1,5 τόνου (από τους 2,5 τόνους εκτόπισµα του σκάφους).

Η αρµατωσιά επίσης είναι κάθε άλλο από συνηθισµένη. Το άλµπουρο είναι deck-stepped µε ένα εγκάρσιο σταυρό (και όχι swept-back). Αυτό επιτρέπει να ρυθµίζεται κατά πολύ όλη η γεωµετρία της αρµατωσιάς. Αυτό το ονοµάζει η Swan “soft rig.” Η σκάντζα του άλµπουρου αλλάζει θέση ώστε να µεταβάλλεται η κλίση του (το rake). Βασικός παράγοντας στο τριµάρισµα πλέον, εκτός από τα πανιά, είναι και η ίδια η αρµατωσιά. Πανιά και αρµατωσιά αποτελούν µία οντότητα. Η αρµατωσιά τριµάρεται µαζί µε τα πανιά αλλά και τα πανιά αποτελούν µέρος της αρµατωσιάς για τη στήριξη του άλµπουρου.

Το C-Foil εξαφανίζεται διακριτικά εντός της γάστρας, όταν όµως εµφανιστεί είναι προφανές ότι πρόκειται για κάτι ασυνήθιστο. Το πτερύγιο είναι ένα, µονοκόµµατο και ηµικυκλικό που περνάει µέσα από τη γάστρα και εκτείνεται στην υπήνεµη πλευρά. Αυτό σηµαίνει πως ούτε το πτερύγιο της καρίνας, ούτε τα πηδάλια χρειάζεται να έχουν µεγάλη πλευρική επιφάνεια, άρα το σκάφος είναι πολύ γρήγορο στα πρύµα µε τo foil µαζεµένο, ενώ στα όρτσα το foil εκτείνεται ανάλογα µε τη γωνία πλεύσης. Εννοείται ότι η κίνηση του γίνεται χειροκίνητα.

Κάτι άλλο πρωτότυπο και καινοτόµο είναι το παραµεληµένο σύστηµα πρόωσης, µηχανή και προπέλα. Εδώ αντί του κλασικού πετρελαιοκινητήρα, το ClubSwan 36 έχει έναν κινητήρα σχεδιασµένο από την BMW µε την τεχνολογία του Supercar της εταιρίας i8 ενώ το σύστηµα πρόωσης είναι της γερµανικής Torqeedo που αποδίδει όλη την ισχύ των µπαταριών στην πεντάφτερη προπέλα.

Όσον αφορά την γκαρνταρόµπα της κλάσης, αυτή θα περιλαµβάνει 2 φλόκους, 2 µπαλόνια και µία µαΐστρα και η συνεργασία θα είναι αποκλειστικά µε την Quantum και τη North Sails.

Ακόµα και το καβαλέτο του σκάφους είναι διαφορετικό από τα συνηθισµένα!

Η κλάση απαιτεί το σκάφος να είναι Owner/Driver, δηλαδή να το τιµονεύει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του, µε µέγιστο αριθµό επαγγελµατιών ιστιοπλόων µεταξύ του πληρώµατος που δεν θα ξεπερνάει το 50%, µία συνταγή πολύ πετυχηµένη στο παρελθόν, τόσο στα Farr 40 όσο και στα ΤΡ 52.

Η γκάµα των ClubSwan περιλαµβάνει τώρα πια πέντε µοντέλα. Το νέο 36, τα προηγούµενα 42 και 45, το νέο 50 και το επερχόµενο 125.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Ολικό Μήκος LOA = 11 µέτρα / 36 πόδια

Μήκος Ισάλου LWL = 10,59 µέτρα / 34,74 πόδια

Μέγιστο Πλάτος = 3,60 µέτρα / 11,8 πόδια

Βύθισµα = 2,75 µέτρα / 9 πόδια

Εκτόπισµα = 2.590 κιλά

Έρµα = 1.455 κιλά

Το πλήρωµα αποτελείται από 6 άτοµα:

Ιδιοκτήτης / Τιµονιέρος

Tactician

Trimmer µπαλονιού

Trimmer Μαΐστρας

Trimmer Τζένοας

Πιτ

Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας κυβερνήτης σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και σε υψηλές θέσεις στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται με τη ναυτική εκπαίδευση από το 2003, είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster Instructor του RYA.
Previous Post Next Post