Φωτογραφίες: Αρχείο ΠΟΙΑΘ / Βαγγέλης Φραγκούλης
“58ο Ράλλυ Αιγαίου” αφιερωμένο στην επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση
Αφιερωµένο στην επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, στην Ηρωική Νήσο των Ψαρών, και το ολοκαύτωµα της, ήταν το φετινό Ράλλυ Αιγαίου. Ο Πανελλήνιος Όµιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) συνεχίζοντας µια παράδοση 57 ετών, σε συνεργασία µε το Πολεµικό Ναυτικό, διοργάνωσε από τις 17 έως τις 26 Ιουλίου το “58ο Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου”, το οποίο επισκέφθηκε την Τήνο και τα Ψαρά.

«Ο ΠΟΙΑΘ συµµετέχοντας στον εορτασµό της επετείου των 200 ετών από την Εθνεγερσία αφιέρωσε το 58ο Ράλλυ Αιγαίου στην Ηρωική Νήσο των Ψαρών και στο ολοκαύτωµά της που συγκλόνισε την Ευρώπη και ενέπνευσε πολλούς πνευµατικούς ανθρώπους, όπως τον εθνικό µας ποιητή Διονύσιο Σολωµό που έγραψε το ποίηµα “Στων Ψαρών την ολόµαυρη ράχη”, και τον µεγάλο Έλληνα ζωγράφο Νικόλαο Γύζη µε τους δύο πίνακές του “Η Δόξα των Ψαρών” και “Η καταστροφή των Ψαρών”», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΠΟΙΑΘ Ιωάννης Μαραγκουδάκης.
Τα σκάφη πήραν εκκίνηση για την 58η διοργάνωση του Πανελληνίου Οµίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης από τον Φαληρικό Όρµο, συµβολικά µπροστά από το Θωρηκτό Αβέρωφ, στις 17 Ιουλίου και η ‘κανονιά’ της εκκίνησης δόθηκε από το πλοίο “Ευνίκη” του Πολεµικού Ναυτικού. Τα συµµετέχοντα σκάφη µε τη βοήθεια των νοτίων ανέµων έφυγαν γρήγορα, και, µάλιστα, άνοιξαν τα µπαλόνια τους προσφέροντας όµορφες ιστιοπλοϊκές εικόνες. Ο πρώτος σταθµός ήταν το νότιο άκρο της Κύθνου όπου υπήρχε βαθµολογική πόρτα. «Πρόκειται για ιδανικές συνθήκες για ιστιοπλοΐα. Όµως κατά τη διάρκεια της νύχτας αναµένεται να µειωθεί ο αέρας, και, έτσι, θα πρέπει από νωρίς να κάνουµε οικονοµία δυνάµεων. Ύστερα από αρκετές ηµέρες το αιγαιοπελαγίτικο µελτέµι αποφάσισε να κάνει ένα διάλειµµα και η νύχτα αναµένεται δύσκολη», δήλωσαν οι ιστιοπλόοι πριν από την εκκίνηση και τελικά αποδείχτηκε ότι είχαν απόλυτο δίκιο. Τα ιστιοφόρα, που έτρεξαν το πρώτο µέρος του ιστορικού θεσµού της ελληνικής ανοικτής θάλασσας, µπορεί µε τη βοήθεια των νοτιοδυτικών ανέµων να έφυγαν γρήγορα από τον Φαληρικό Όρµο αλλά, στη συνέχεια, οι άνεµοι µετεβλήθησαν σε ασθενείς. Ιδιαίτερα στο νότιο άκρο της Κύθνου, στη βραχονησίδα Πιπέρι, τα πληρώµατα ‘ξόδεψαν’ πολλές ώρες ώστε να καταφέρουν να περάσουν και να ταξιδέψουν στη θαλάσσια περιοχή Σύρου – Κύθνου για να φτάσουν στην Τήνο. Η ιστιοδροµία Φάληρο – Τήνος είχε βαθµολογική πόρτα στο νότιο άκρο της Κύθνου. Το µεγαλύτερο σκάφος του αγώνα το “Optimum 3 – Samos Steamship” πρόλαβε να φτάσει στην Τήνο το πρωί της Κυριακής, πριν από τις 09.00. Ο υπόλοιπος στόλος όµως εγκλωβίστηκε από την άπνοια και έφτασε στο νησί των Κυκλάδων αρκετές ώρες αργότερα. Μάλιστα, τα µικρότερα σκάφη για να περάσουν τη γραµµή του τερµατισµού στην Τήνο χρειάστηκαν περισσότερες από 35 ώρες ενώ κάποια από αυτά εγκατέλειψαν.
Η πρώτη, συνολική, διαδροµή του αγώνα ήταν 95 ν.µ. και ανάγκασε τους ιστιοπλόους να επιστρατεύσουν υποµονή και επιµονή προκειµένου να ολοκληρώσουν τις δύο πρώτες ιστιοδροµίες του “58ου Ράλλυ Αιγαίου”. Ο στόλος του αγώνα έδεσε στο λιµάνι της Τήνου, και ύστερα από δύο ιστιοδροµίες, στην κατηγορία των σκαφών Performance προηγείτο το “Optimum 3 – Samos Steamship” ενώ στα σκάφη Sport το σκάφος “Water Gipsy”. Το πρωί, της Δευτέρας τα πληρώµατα, σε συνεργασία µε τη HELMEPA, πραγµατοποίησαν καθαρισµούς στην παραλία Σταυρός, στο πλαίσιο της δράσης του ΠΟΙΑΘ “Να σώσουµε τις θάλασσές µας”, που τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί πλέον ώς θεσµός στο Ράλλυ Αιγαίου, αποδεικνύοντας την ευαισθητοποίηση των πληρωµάτων αλλά και των ανθρώπων του ΠΟΙΑΘ στα θέµατα του περιβάλλοντος ενώ όπως και τα τρία προηγούµενα χρόνια σε όλες τις εκδηλώσεις χρησιµοποιήθηκαν βιοδιασπώµενα είδη εστίασης, (ποτήρια, πιάτα, πιρούνια, καλαµάκια & σακούλες απορριµµάτων). Επιπροσθέτως, ανακυκλώθηκαν όλα τα απορρίµµατα των συµµετεχόντων σκαφών στα κατά τόπους λιµάνια του αγώνα.

Στην Τήνο, τα πληρώµατα είχαν τη χαρά να επισκεφθούν το ζυθοποιείο της µπύρας Νήσος που ήταν υποστηρικτής τόσο σε αυτή τη διοργάνωση όσο και στο AEGEAΝ 600. Οι συµµετέχοντες στον αγώνα ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις της ζυθοποιίας από τον Αλέξανδρο Κουρή, ιδιοκτήτη και εµπνευστή της τοπικής ζυθοποιίας η οποία έχει ανοίξει τα ‘φτερά’ της και πλέον είναι µία εταιρεία που έχει µεν την παραγωγική της µονάδα στη γραφική Τήνο, αλλά διαθέτει τα προϊόντα της σε όλη τη χώρα. Στην Τήνο βρέθηκε και µία αντιπροσωπευτική οµάδα από τον χορηγό του αγώνα την πολυεθνική εταιρεία χρωµάτων JOTUN, που έζησε την εµπειρία του Ράλλυ από κοντά, ξεναγήθηκε στα σκάφη από κυβερνήτες και έλαβε µέρος και στον καθαρισµό της παραλίας Σταυρός. Η παραµονή των πληρωµάτων του 58ου Ράλλυ Αιγαίου στην Τήνο ολοκληρώθηκε µε την απονοµή των επάθλων και τη δεξίωση στο γραφικότατο θέατρο της οικογενείας Τσόκλη που βρίσκεται στο χωριό Κουµάρο. Οι ιστιοπλόοι απόλαυσαν τη γραφικότητα του µέρους και τη ζεστή φιλοξενία της κυρίας Μάγιας Τσόκλη και του ιδιοκτήτη της τοπικής ζυθοποιίας Νήσος, κ. Κουρή. Συγκινητικότατα µηνύµατα για την αφιέρωση του 58ου Ράλλυ Αιγαίου στα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης απέστειλε ο Μητροπολίτης Τήνου – Σύρου κ. Δωρόθεος και ο Αρχιερατικός Επίτροπος της νήσου Τήνου πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Φανερός.
Την επόµενη µέρα, στις 10.00 το πρωί δόθηκε η εκκίνηση της ιστιοδροµίας Τήνος – Ψαρά. Η πρωτοφανής για την εποχή, µπουνάτσα ταλαιπώρησε τα πληρώµατα του “58ου Ράλλυ Αιγαίου” κατά τη διάρκεια της ιστιοδροµίας. Τα ιστιοφόρα έφυγαν από την Τήνο µε νότιους ανέµους, οι οποίοι τα βοήθησαν να φτάσουν µέχρι το στενό Τήνου – Μυκόνου. Στη συνέχεια, οι άνεµοι εξασθένησαν και τα πληρώµατα πέρασαν τις περισσότερες από τις ώρες της ιστιοδροµίας ψάχνοντας την παραµικρή ριπή που θα τα βοηθούσε να φτάσουν µέχρι τα Ψαρά. Εξαίρεση σε αυτό αποτέλεσε το 52άρι του αγώνα, το “Optimum 3 – Samos Steamship”. Το ιστιοπλοϊκό σκάφος του Ναυτικού Οµίλου Καλαµακίου προηγήθηκε και έφτασε πρώτο στο ιστορικό νησί, το οποίο αναφέρεται τόσο στον Όµηρο όσο και στον Στράβωνα. Αποτέλεσµα της άπνοιας ήταν, κάποια από τα µικρά σκάφη του στόλου, να χρειαστούν ακόµα και 24 ώρες για να ολοκληρώσουν µία κούρσα 70 ναυτικών µιλίων. Τα ιστιοφόρα έφτασαν µε αρκετές δυσκολίες στο γραφικό λιµάνι των Ψαρών και στη γενική κατάταξη, στην κατηγορία των Performance, συνέχισε να προηγείται το σκάφος “Optimum 3 – Samos Steamship”, ενώ στα σκάφη Sport η πρώτη θέση πέρασε στο σκάφος “Κορµοράνος”. Η άφιξη των πληρωµάτων στο ιστορικό νησί συνέπεσε µε την τοποθέτηση στη Μαύρη Ράχη του µαρµάρινου αγάλµατος της “Δόξας των Ψαρών”, την οποία εµπνεύστηκε ο Διονύσιος Σολωµός και την αποτύπωσε ο Νικόλαος Γύζης. Στη Μαύρη Ράχη έχει τοποθετηθεί πλέον το έργο του γλύπτη Νίκου Γεωργίου που όλα τα πληρώµατα θαύµασαν από κοντά. Η “Δόξα” µε κατάλευκο χιτώνα καταγράφει τα ονόµατα των ηρώων του ολοκαυτώµατος του νησιού. Το πρωί της Πέµπτης τα πληρώµατα, σε συνεργασία µε τη HELMEPA, προέβησαν ξανά σε καθαρισµό της παραλίας Σπιτάλια των Ψαρών, πάντα στο πλαίσιο της δράσης του ΠΟΙΑΘ “Να σώσουµε τις θάλασσές µας”, ενώ µετά τον καθαρισµό οργανώθηκαν σε οµάδες και απόλαυσαν την καθαρή πλέον παραλία παίζοντας beach volley και κάνοντας µπάνιο στα πεντακάθαρα νερά του Αιγαίου.

Το απόγευµα της ίδιας µέρας πραγµατοποιήθηκαν οι συγκινητικές εκδηλώσεις που αφορούσαν τον εορτασµό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και υπήρξαν ο λόγος που ο αγώνας επισκέφθηκε τα Ηρωικά Ψαρά. Έγιναν καταθέσεις στεφάνων στο µνηµείο που βρίσκεται στην αυλή του σπιτιού όπου γεννήθηκε η σπουδαία µορφή του ναυτικού αγώνα της Ελληνικής Επανάστασης, του Κωνσταντίνου Κανάρη. Στη συνέχεια, ακολούθησε ανάλογη τελετή στο Ηρώον του Ολοκαυτώµατος, το οποίο είναι στην πλατεία του ακριτικού νησιού. Ακολούθως, τα πληρώµατα µετέβησαν στο λιµάνι όπου υπάρχει η προτοµή του εθνικού ευεργέτη Ιωάννη Βαρβάκη. Ο πρόεδρος του ΠΟΙΑΘ Ιωάννης Μαραγκουδάκης αναφέρθηκε σε οµιλία του για τον ρόλο του Βαρβάκη στη Ναυµαχία του Τσεσµέ, το 1770, κατά τον Ρωσοτουρκικό πόλεµο, καθώς και στις µετέπειτα χορηγίες που έκανε για την οικονοµική ενίσχυση της Ελληνικής Επανάστασης. Αξίζει να αναφέρουµε ότι ο Ιωάννης Βαρβάκης άφησε την περιουσία του στην κοινωνική πρόνοια και την εκπαίδευση των ελληνοπαίδων. Μεταξύ των κληροδοτηµάτων είναι και η Βαρβάκειος Πρότυπος Σχολή. Στη συνέχεια τα πληρώµατα ανέβηκαν το µονοπάτι που οδηγεί στα εκκλησάκια του Αγίου Ιωάννη και της Αγίας Άννας στη Μαύρη Ράχη όπου έγινε τρισάγιο παρουσία και του δηµάρχου του νησιού Κωνσταντίνου Βρατσάνου. Στο µοναδικής οµορφιάς σηµείο που έχει και τεράστια σηµειολογική σηµασία, τα πληρώµατα ενηµερώθηκαν για τα γεγονότα της εποχής εκείνης από τον πρώην δήµαρχο του νησιού και απόλαυσαν ταυτόχρονα το µαγευτικό ηλιοβασίλεµα που οδήγησε σ’ ένα ολόγιοµο φεγγάρι. H πανσέληνος πλέον φώτιζε το µονοπάτι να κατέβουν οι αθλητές και ταυτόχρονα να ξανά θαυµάσουν το άγαλµα της Δόξας.
Την Παρασκευή και όσο τα σκάφη βρίσκονταν ακόµα στα Ψαρά, διεξήχθη η τοπική ιστιοδροµία που είχε ως διαδροµή τον περίπλου του νησιού. Πλέον τα µελτέµια ήταν παρόντα στο κεντρικό Αιγαίο και τα πληρώµατα του αγώνα βλέποντας πως θα είχαν να αντιµετωπίσουν µεγάλης έντασης βόρειους ανέµους, πριν την εκκίνηση ετοιµάστηκαν να ταξιδέψουν µε ασφάλεια και αρµάτωσαν µε µούδες τις µαΐστρες τους. Τα σκάφη έφυγαν πλαγιοδροµία για την τοπική ιστιοδροµία από την εκκίνηση που δόθηκε πολύ κοντά στη γραφική πόλη των Ψαρών και ταξίδεψαν ανατολικά ανεβαίνοντας όρτσα για να γυρίσουν από την πλευρά που είναι τα Αντίψαρα µε µπαλόνια και να τερµατίσουν στο ίδιο σηµείο που ξεκίνησαν, όπου τους υποδέχτηκε ο φάρος του λιµανιού των Ψαρών.

Το απόγευµα της ίδιας µέρας σε χώρο που προσέφερε ο Δήµος Ψαρών για τρίτη συνεχόµενη χρονιά, µέλη των πληρωµάτων διαγωνίστηκαν στη ζωγραφική ώστε να δηµιουργήσουν το µπλουζάκι του 2022. Το βράδυ της Παρασκευής στην πλατεία των Ψαρών έγινε η απονοµή επάθλων για τις ιστιοδροµίες Τήνο – Ψαρά, καθώς και της τοπικής ιστιοδροµίας και τα πληρώµατα απόλαυσαν τη φιλοξενία των κατοίκων του νησιού.
Ο δήµαρχος είχε ετοιµάσει µία πολύ όµορφη και ασφαλή εκδήλωση προς τιµή των πληρωµάτων όπου εκτός από τα κύπελλα στους νικητές, παρέδωσε στον πρόεδρο του ΠΟΙΑΘ µία µεγάλη σηµαία των Ψαρών. Επισήµανε δε ως εξαιρετική την κίνηση της οργανωτικής επιτροπής να εφοδιάσει τα σκάφη του αγώνα µε την επαναστατική σηµαία των Ψαρών που ήταν ίδια µε αυτή που είχαν τα επαναστατικά καΐκια πριν 200 χρόνια. Οι σηµαίες αυτές αντικατέστησαν στον επίτονο των σκαφών τον επισείοντα του χορηγού και κυµάτιζαν καθ’ όλη τη διαδροµή από την Τήνο προς τα Ψαρά καθώς και κατά την παραµονή των ιστιοπλοϊκών στο νησί, ώς ένδειξη σεβασµού στους ήρωες του νησιού που ήταν εξαιρετικά σηµαντικοί ναυτικοί.
Τελικά το αιγαιοπελαγίτικο µελτέµι ήρθε για να αποζηµιώσει τα πληρώµατα του “58ου Ράλλυ Αιγαίου” για τις µπουνάτσες των πρώτων ηµερών. Η ιστιοδροµία από τα Ψαρά µέχρι το Σούνιο ολοκληρώθηκε µε µία γρήγορη κούρσα µε ανέµους που υπερέβησαν τα επτά µποφόρ. Στην κατηγορία των Performance πρώτευσε το “Optimum 3 – Samos Steamship”. Κατέκτησε το τρόπαιο και, µάλιστα, πετυχαίνοντας το απόλυτο: πέντε πρωτιές σε πέντε ιστιοδροµίες. Το σκάφος του Ν.Ο.Κ πέτυχε µέγιστη ταχύτητα 24,3 κόµβους και είχε ως µέσο όρο ταχύτητας τους 15 κόµβους. «Πετύχαµε τον στόχο µας και διατηρήσαµε τον τίτλο που είχαµε κατακτήσει πέρυσι. Παράλληλα καταφέραµε να νικήσουµε µε πέντε πρωτιές, κάτι το οποίο είχαµε κάνει και το 2013. Πιστεύουµε ότι η τόσο ξεκάθαρη επικράτηση οφείλεται στο ότι πριν από λίγες ηµέρες αγωνιστήκαµε στον µεγάλο διεθνή αγώνα του Πανελληνίου Οµίλου Ανοικτής Θαλάσσης «AEGEAN 600» και έτσι τόσο το σκάφος, όσο και το πλήρωµα ήταν έτοιµα για να αντιµετωπίσουν όλες τις συνθήκες που συναντήσαµε σε αυτόν τον αγώνα», δήλωσαν οι κυβερνήτες του “Optimum 3 – Samos Steamship” Βαγγέλης Νικολόπουλος και Χάρης Μαυρογιώργης. Ιδιαίτερη σηµασία έχει ο τερµατισµός του “PEGA”, της Σχολής Ναυτικών Δοκίµων, µε κυβερνήτες τον Δηµήτρη Σουβαλτζή και τον Θοδωρή Τσουλφά, που κατέλαβε τη δεύτερη θέση της γενικής βαθµολογίας. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας ιστιοδροµίας από τα Ψαρά στο Σούνιο, έσπασε η µάτσα του σκάφους και παρόλες τις δυσκολίες της απαιτητικής πλεύσης το πλήρωµα κατάφερε να ολοκληρώσει την ιστιοδροµία κάτι που δείχνει τη ναυτοσύνη του πληρώµατος. Τρίτο στη γενική βαθµολογία της ίδιας κατηγορίας ήρθε το σκάφος “Vana Violetta” µε κυβερνήτη τον Γιώργο Συκάρη. Στα Sport νικητής ήταν το σκάφος “Water Gipsy” µε κυβερνήτη τον Ιωάννη Μαραγκουδάκη, στη δεύτερη θέση το σκάφος “Κορµοράνος” από τα Χανιά µε κυβερνήτη τον ναύαρχο ε.α. Κωνσταντίνο Μανιουδάκη και στην τρίτη θέση το σκάφος “Trinity” µε κυβερνήτη τον Walter Kraher και πλήρωµα από τη Βραζιλία.
Το 58ο Ράλλυ Αιγαίου ολοκληρώθηκε µε την τελετή απονοµής των επάθλων στους νικητές µε την καθιερωµένη εκδήλωση στον πανέµορφο κήπο της Ναυτικής Διοίκησης Αιγαίου. Η απονοµή όµως του επάθλου στο δεύτερο σκάφος της γενικής κατηγορίας Performance, το “PEGA” φόρτισε συγκινησιακά την εκδήλωση καθώς η Σχολή Ναυτικών Δοκίµων αφιέρωσε τη νίκη στον ολυµπιονίκη και καθηγητή της σχολής Λεωνίδα Πελεκανάκη, ο οποίος νικήθηκε από τον κορωνοϊό.
Η διοργάνωση του 58ου Ράλλυ Αιγαίου µε τη συνεχή προσπάθεια των ανθρώπων του ΠΟΙΑΘ και της Επιτροπής Αγώνων, διεξήχθη σύµφωνα µε το αγωνιστικό υγειονοµικό πρωτόκολλο καθώς βασικό µέληµα αποτελούσε η προστασία της υγείας των πληρωµάτων αλλά και των δύο νησιών σταθµών του ιστορικού θεσµού, µε αποτέλεσµα όλα να εξελιχθούν µε ασφάλεια και χωρίς να προκύψει το παραµικρό.
Χορηγοί & υποστηρικτές

Χορηγός του αγώνα για έκτη συνεχόµενη χρονιά ήταν η πολυεθνική εταιρεία χρωµάτων JOTUN, ενώ υποστηρικτές οι εταιρείες, D. KORONAKIS S.A. ένας από τους µεγαλύτερους κατασκευαστές σχοινιών και αλυσίδων για τη ναυτιλία, η εταιρεία τεχνικής υποστήριξης σε ποντοπόρα πλοία TECHNAVA S.A., η εταιρεία φυσικών καλλυντικών KORRES S.A. και η µπύρα ΝΗΣΟΣ. Υποστηρικτής τεχνολογίας για µία ακόµα χρονιά ήταν η εταιρεία G4S. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν η εφηµερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, η αθλητική εφηµερίδα SPORTIME, και η ελληνοαµερικανική ιστοσελίδα Hellenic Daily News NY, ενώ επίσηµος τηλεοπτικός µεταδότης µε καθηµερινές εκποµπές ήταν και φέτος, η NOVA.
Τα αποτελέσµατα:
Κατηγορία: Performance
1. Optimum 3 – Samos Steamship
(κυβερνήτες: Χ. Μαυρογιώργης, Β. Νικολόπουλος)
2. PEGA (Δ. Σουβαλτζής – Θ. Τσουλφάς)
3. Vana Violetta 4 (Γιώργος Συκάρης)
Κατηγορία: Sport
1. Water Gipsy (Ιωάννης Μαραγκουδάκης)
2. Κορµοράνος (Κωνσταντίνος Μανιουδάκης)
3. Trinity (Walter Kraher)
Optimum 3 – Samos Steamship PEGA Vana Violetta 4 Water Gipsy Κορµοράνος Trinity