Το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum εφαλτήριο επενδύσεων σε λιμάνια και μαρίνες το 4ο POSIDONIA SEA TOURISM FORUM

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum στις 23-24 Μαΐου στην Αθήνα, η σημαντικότερη εκδήλωση για την κρουαζιέρα και το yachting στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στο πλαίσιο του 2ήμερου συνεδρίου συζητήθηκαν πολλά ενδιαφέροντα θέματα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, σε μια προσπάθεια αξιοποίησης των ευκαιριών που παρουσιάζει ο κλάδος αλλά και επίλυσης των σύγχρονων δυσκολιών.
Βασικός σκοπός της ελληνικής πλευράς είναι η βελτίωση των κρίσιμων θαλάσσιων και εναέριων υποδομών που απαιτούνται για να αξιοποιήσει η χώρα στο έπακρο το δυναμικό της ως προορισμός πρώτης επιλογής για την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας.
Στην ομιλία του κατά τα επίσημα εγκαίνια του 4ου Posidonia Sea Tourism Forum, ο Έλληνας Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, δήλωσε ότι η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να δώσει κίνητρα στις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να επενδύσουν σε σχετικά έργα υποδομών στην Ελλάδα και είναι πρόθυμη να εξετάσει την αξιοποίηση λιμανιών κρουαζιέρας με συμβάσεις παραχώρησης.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «σκοπός μας είναι να φέρουμε κοντά τους λαούς της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου μέσω πρωτοβουλιών που θα προωθούν την ειρηνική συνύπαρξη, ώστε να αξιοποιήσουμε από κοινού τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Η κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά την ιδέα ενός μοντέλου ιδιωτικής-δημόσιας σύμπραξης, που θα ήταν αμοιβαία επωφελής για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη».
Παράλληλα, η Υπουργός Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά αναφέρθηκε στην πρόσφατη χάραξη μιας ενιαίας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα ως ένα πρόσθετο εργαλείο αξιοποίησης του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού τουριστών που φτάνουν στη χώρα μας, οι οποίοι φέτος αναμένεται να αγγίξουν τα 28 εκατομμύρια.
Στο Forum συμμετέχουν ανώτατα στελέχη της βιομηχανίας θαλασσίου τουρισμού, που εστίασαν την προσοχή τους στις τις μελλοντικές προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου, υπό το βάρος των πρόσφατων γεωπολιτικών εξελίξεων στην Τουρκία και στις χώρες της Μέσης Ανατολής, όπου οι τοπικές εντάσεις έχουν κρατήσει μακριά τους επιβάτες κρουαζιέρας.
«Οι επιβάτες είναι εκείνοι που υπαγορεύουν στην ουσία σε ποιες περιοχές θα τοποθετήσουμε τα κρουαζιερόπλοιά μας, καθώς πρέπει να τα μεταφέρουμε εκεί όπου οι ευκαιρίες για δημιουργία εσόδων συμβάλλουν στη κερδοφορία της επιχείρησής μας», ανέφερε ο κ. Larry Pimentel, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Azamara Club Cruises.
Ο τομέας της κρουαζιέρας βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων του Forum με κορυφαίους εκπροσώπους της βιομηχανίας να καταθέτουν τη δική τους προσέγγιση.
Ο συνολικός αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας από την Ασία έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2012. Η αύξηση αυτή δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης για τον κλάδο στην Ανατολική Μεσόγειο. Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Royal Caribbean Cruises, κ. Ukko Metsola «με την ανακήρυξη του 2018 ως έτους τουρισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης-Κίνας, η ευκαιρία για την Ανατολική Μεσόγειο να τοποθετηθεί ως βασικός προορισμός κρουαζιέρας για τους περίπου 120 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες, που συρρέουν σε παγκόσμιους προορισμούς κάθε χρόνο, καθίσταται σήμερα πιο σημαντική από ποτέ».
Μόλις το 2% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει ζήσει την εμπειρία της κρουαζιέρας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης στην Ασία και την Κίνα, κατά τα λεγόμενα του κ. Tom Fecke, Γενικού Γραμματέα της Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA Europe. «Η Ελλάδα θα πρέπει να στραφεί προς την Κίνα και να διαφημιστεί συντονισμένα με στόχο να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους γειτονικούς προορισμούς που αντιμετωπίζουν εντάσεις. Επίσης, χρειάζεται να επενδύσει στη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών για να είναι έτοιμη να υποδεχθεί την είσοδο στην αγορά των νέων πλοίων δυναμικότητας άνω των 4.000 επιβατών. Στην κατηγορία αυτή θα κατατάσσονται περισσότερα από τα μισά νεότευκτα πλοία την περίοδο 2020-2026, πρόσθετης δυναμικότητας 230.000 επιβατών».
Ο κ. Michel Nestour, Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Διεθνών Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation & PLC, συμφωνεί ότι η Ελλάδα χρειάζεται να δώσει ένα νέο όραμα στην κρουαζιέρα ώστε να εκμεταλλευτεί την ευνοϊκή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα. «Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για την Ελλάδα να προωθήσει τις ομορφιές της υπόλοιπης χώρας, πέρα από τους διάσημους προορισμούς, ώστε να εκμεταλλευτεί το τεράστιο δυναμικό της βιομηχανίας κρουαζιέρας. Οι κορυφαίοι προορισμοί δεν εξαντλούνται στη Σαντορίνη και τη Μύκονο και η Ελλάδα πρέπει να προωθήσει περισσότερους προορισμούς, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που δεν έχουν υψηλό κόστος».
Ο Erkunt Öner, από την Ένωση Τούρκων Επενδυτών Τουρισμού (TTIA), δήλωσε ότι «το καινοτόμο μάρκετινγκ θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη της Ανατολικής Μεσογείου εξαιτίας της συνεχιζόμενης γεωπολιτικής αστάθειας», ενώ πρότεινε τη δημιουργία ενός Cruise Aegean Forum που θα προβάλλει το κοινό προϊόν κρουαζιέρας Ελλάδας-Τουρκίας υπό τη θεματική ομπρέλα των «τεσσάρων θαυμάτων του κόσμου» που θα είχαν ιδιαίτερη απήχηση στους επιβάτες κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική. «Ανάλογη απήχηση θα είχε και η αναφορά στην περιοχή ως Κεντρική Μεσόγειος ώστε να αποσυνδεθεί από την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής».
Η σημασία των επισκεπτών κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική για τη βιωσιμότητα του τομέα της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο επισημάνθηκε και κατά την παρουσίαση του Δρ. Γιάννη Παράσχη, CEO του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε. «Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους, στον ΔΑΑ υποδεχτήκαμε περίπου 200.000 επιβάτες κρουαζιέρας, τους περισσότερους από τη Βόρεια Αμερική και τον Καναδά. Χάρη στη συντονισμένη δυναμικότητα των 773.000 αεροπορικών θέσεων ετησίως, η σύνδεση μεταξύ της Αθήνας και αυτών των αγορών σήμερα είναι καλύτερη από ποτέ», είπε.
Την πρώτη ημέρα του Forum συζητήθηκαν επίσης τα ζητήματα πολιτικής και ασφάλειας που έχουν επηρεάσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου δίνοντας την αφορμή στον Πρόεδρο και & CEO της Grupo Pullmantur, κ. Richard Vogel να σχολιάσει την απόφαση της εταιρείας του να διαγράψει το λιμάνι του Μαρμαρά της Τουρκίας από τα δρομολόγιά της μέχρι νεωτέρας. Την ίδια τύχη είχαν κι άλλα μεγάλα τουρκικά λιμάνια, όπως εκείνο του Κουσάντασι. «Επομένως, η Ελλάδα έχει πολλές ευκαιρίες να αυξήσει τις δυνατότητες homeporting και τους όγκους των επισκεπτών εφόσον, με σκληρή δουλειά, δώσει νέο όραμα στο προϊόν της, επενδύσει σε υποδομές και διαφοροποιήσει το χαρτοφυλάκιο προϊόντων καθώς διαθέτει το πλεονέκτημα της πολιτικής σταθερότητας. Ωστόσο, παραμένει το ερώτημα τι θα κάνει η Ελλάδα για να διατηρήσει τον αυξημένο όγκο επισκεπτών που δέχεται, όταν ανοίξει και πάλι η αγορά της Τουρκίας και των άλλων χωρών της Ανατολικής Μεσογείου».
Το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών μαρίνων κυριάρχησε κατά τη δεύτερη ημέρα του διήμερου Forum στο οποίο κυβερνητικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα συμφώνησαν ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά απομένουν ακόμη πολλά να επιτευχθούν ώστε να αξιοποιήσει η χώρα το δυναμικό της στο έπακρο.
Στην ομιλία του, ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, δήλωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στον στόχο της ενίσχυσης του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα μέσω της υλοποίησης δέσμης μέτρων που περιλαμβάνουν την ιδιωτικοποίηση των μαρίνων στον Άλιμο, τη Χίο, το Αργοστόλι και την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, βάσει του μοντέλου της σύμβασης παραχώρησης. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται η συνεργασία με τις λιμενικές αρχές σε διάφορες τοποθεσίες ανά την Ελλάδα για την κατασκευή νέων μαρίνων μέσω του μοντέλου σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, η οποία θα επιταχυνθεί φέτος το καλοκαίρι.
Ωστόσο, σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις και έντονο ανταγωνισμό για την ανάπτυξη του κλάδου καθώς γειτονικοί προορισμοί όπως η Τουρκία και η Κροατία έχουν ήδη δρομολογήσει τον στρατηγικό μετασχηματισμό του τομέα yachting και την ανάπτυξη των υποδομών των μαρίνων τους.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, κ. Σταύρο Κατσικάδη, η Ελλάδα πρέπει να ανανεώσει το πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών λιμανιών της. «Ένα λογικό και σταθερό φορολογικό και ρυθμιστικό καθεστώς θα συνέβαλε στην προσέλκυση των επενδύσεων μειώνοντας τους νομικούς κινδύνους», τόνισε.
Στα επτά χρόνια παρουσίας του, το Posidonia Sea Tourism Forum έχει καταφέρει να καθιερωθεί ως κορυφαία πλατφόρμα προώθησης των τομέων της κρουαζιέρας και του yachting για το σύνολο των περιοχών της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Φέτος, στην εκδήλωση παρευρέθηκαν περισσότεροι από 1.000 σύνεδροι και επισκέπτες, μεταξύ των οποίων για πρώτη φορά αντιπροσωπείες από την Αίγυπτο και το Ιράν. Δυναμική παρουσία είχε και η Τουρκία, παρά τις εγχώριες πολιτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Συνολικά 34 εκθέτες παρουσίασαν τις υπηρεσίες τους στον εξειδικευμένο χώρο του Forum. Το επόμενο Posidonia Sea Tourism Forum προγραμματίζεται ήδη για το 2019.
Avatar
by
Η Συντακτική Ομάδα του ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ αποτελείται από μέλη του Δ.Σ. του Π.Ο.Ι.Α.Θ., έμπειρους δημοσιογράφους στον χώρο της ιστιοπλοΐας και της κωπηλασίας καθώς και αθλητές με μεγάλη εμπειρία στην Ανοικτή Θάλασσα αλλά και τις ολυμπιακές κατηγορίες. Η Συντακτική Ομάδα παρακολουθώντας από κοντά τα δρώμενα στον χώρο της ιστιοπλοΐας και της κωπηλασίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθορίζει τους βασικούς άξονες της ύλης του περιοδικού, ώστε να παρουσιάζει όλα τα θέματα της επικαιρότητας καθώς και επιλεκτική αρθρογραφία συνεργατών που σχολιάζουν την επικαιρότητα.
Previous Post Next Post