Στο μεταξύ, έχει καταλάβει κανείς την κατάργηση του σπινακόξυλου και του συμμετρικού μπαλονιού από τα σκάφη;
Εδώ και χρόνια τα νέα αγωνιστικά σκάφη έχουν καταργήσει το όλο concept του σπινακόξυλου και του συμμετρικού μπαλονιού. Για πολλούς λόγους. Κυρίως διότι τα σκάφη πλέον δεν πηγαίνουν βαθιά στα πρύμα. Τα VMG τους βρίσκονται σε πιο κλειστές γωνίες, αφού είναι ελαφρύτερα και γρηγορότερα και άρα ο φαινόμενος άνεμος έρχεται πάντα πιο πλώρα. Δεύτερος λόγος είναι η ασφάλεια. Με τα ασύμμετρα μπαλόνια δεν χρειάζεται άνθρωπος στην πλώρη για να κάνει πότζα. Τα ‘χέρια’ σταματούν το πολύ πολύ στο mid bow, αν όχι στον mastman. Έτσι, ούτε βάρος έχουμε στην πλώρη, ούτε τον κίνδυνο να χάσουμε τον bowman. Και φυσικά άλλο ένα πλεονέκτημα είναι ότι η κίνηση γίνεται πολύ πιο εύκολα και απλά και ως γνωστόν η απλότητα στη θάλασσα έχει πολλά οφέλη.
Ακόμα και τα σκάφη κρουαζιέρας όμως, με πρώτα και καλύτερα τα καταμαράν – λόγω μικρού εκτοπίσματος και άρα γωνίας VMG – έχουν καταργήσει τα συμμετρικά μπαλόνια και τα εξαρτήματά τους, εδώ όμως κυρίως για λόγους απλότητας και ασφάλειας.
Ο ελληνικός στόλος τα τελευταία χρόνια και λόγω κυρίως της οικονομικής κρίσης δεν έχει ανανεωθεί. Συνεπώς ακόμα ζούμε στον μικρόκοσμό μας με την ‘παραδοσιακή’ αγωνιστική ιστιοπλοΐα. Υλικά, γάστρες, ηλεκτρονικά; Μακριά από εμάς. Και μιας και τα ιστιοπλοϊκά media ακολουθούν τους ίδιους ρυθμούς, δύσκολα ενημερωνόμαστε και για το τι συμβαίνει έξω από το καβούκι μας. Ωστόσο τα νέα παιδιά, που ευτυχώς είναι ακόμα αρκετά, τα οποία έρχονται στην ανοιχτή θάλασσα κυρίως από την ιστιοπλοΐα τριγώνου, εύλογα αναρωτιούνται: «Τι είναι το σπινακόξυλο;»