Αρχές δεκαετίας 1960. Μία οµάδα από παλαιούς ιστιοπλόους, που οι περισσότεροι προέρχονταν από τα αγωνίσµατα του ολυµπιακού προγράµµατος και είχαν µετακινηθεί στην τότε ανοικτή θάλασσα κάνοντας αγώνες κυρίως εντός του Σαρωνικού Κόλπου µε τα σκάφη τύπου Ε.Α.Θ., αποφασίζουν να ιδρύσουν έναν ιστιοπλοϊκό όµιλο που καταστατικό σκοπό του θα είχε την ανάπτυξη και διάδοση της ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης ανά το Πανελλήνιο.

Έτσι το 1961 ιδρύεται ο Πανελλήνιος Όµιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ). Στην ουσία είναι ένας άυλος όµιλος χωρίς εγκαταστάσεις και σκάφη, αλλά µόνο πνεύµα.

Ως πρώτο βήµα υλοποίησης του στόχου τους προκηρύσσουν το 1963, το πρώτο Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου στη διαδροµή Φάληρο – Σύρος, απόστασης 80 ν.µ.. Έτσι ξεκίνησε δειλά – δειλά το 1964 η πρώτη διοργάνωση. Στον αγώνα µετέχουν 9 από τα ωραιότερα ιστιοφόρα σκάφη που ευρίσκονται στην Ελλάδα και ανήκαν κυρίως σε εφοπλιστές και µεγάλους επιχειρηµατίες.

Με τον ίδιο προορισµό συνεχίζεται και η δεύτερη διοργάνωση του 1965, µε επαύξηση των µιλίων της διαδροµής στα 120 ν.µ., αφού προστίθεται και ένας ενδιάµεσος σταθµός της Ύδρας. Οι συµµετοχές όµως διπλασιάζονται και για πρώτη φορά προστίθεται και ένα µικρό σκάφος 26 ποδών, του πρώτου Έλληνα ωκεανοπόρου Σάββα Γεωργίου.

Στο ίδιο πνεύµα συνεχίζονται και οι επόµενες διοργανώσεις αλλά µε επαύξηση της διαδροµής και η τρίτη διαδροµή του 1966 έχει προορισµό τη Ρόδο µε ενδιάµεσο σταθµό την Ίο.

Για να τιµήσει τη διοργάνωση, συµµετέχει το 1967 και ο τότε Βασιλεύς Κωνσταντίνος και καθιερώνεται το «Κύπελλο Βασιλέως».

Μέχρι το τέλος της δεκαετίας αυτής, οι συµµετοχές αποτελούνται από τα µεγάλα ιστιοφόρα της εποχής και στην ουσία είναι η δεκαετία των εφοπλιστών.

Με την έναρξη της νέας δεκαετίας προστίθενται µικρότερα αλλά πιο αγωνιστικά σκάφη µε νέους ιδιοκτήτες (Π.Γουλανδρής, Γ. Ανδρεάδης, Ι.Κόσκορος, Ν.Βιντιάδης, Ζ.Πετρίδης) και αρχίζουν και οι διεθνείς συµµετοχές. Το 1973 τον αγώνα κερδίζει ο οµογενής από την Αυστραλία Bill Psaltis µε το σκάφος «Μελτέµι» και καθιερώνεται και το Meltemi Cup. Το 1977 πραγµατοποιείται ρεκόρ µήκους διαδροµής, τα 570 ν.µ.

Η τρίτη δεκαετία χαρακτηρίζεται από τη στενή συνεργασία του ΠΟΙΑΘ µε το Πολεµικό Ναυτικό, αφού εν τω µεταξύ εκδηλώνεται το ενδιαφέρον των γειτόνων µας για αγώνες στο Αιγαίο. Αποτέλεσµα, η µεταφορά του ενδιαφέροντος των αγώνων προς τα ανατολικά νησιά του Αιγαίου.

Το 1985 η διαδροµή είναι Λήµνος – Λέσβος – Χίος – Σάµος – Βουλιαγµένη και κατά τη διάρκεια του αγώνα συµβαίνει µία από τις µεγαλύτερες κακοκαιρίες στο Αιγαίο, µε ανέµους 10 µποφόρ αλλά και εµπλοκή µε τον τουρκικό στόλο στη διαδροµή Λέσβος – Χίος.

Από το 1986 αρχίζει η είσοδος των χορηγών στο Ράλλυ Αιγαίου µε τη Mercedes Benz που γιορτάζει τα 100 χρόνια της ίδρυσής της.

Στην τέταρτη δεκαετία, το 1990, γίνεται έκρηξη δηµοσιότητας του αγώνα, αφού χορηγοί αναλαµβάνουν εταιρίες γνωστών καταναλωτικών προϊόντων, όπως η ΕΒΓΑ που δηµιουργεί και το ειδικό παγωτό για τη διαφήµιση του Ραλλυ Αιγαίου, η ΝΟΥΝΟΥ, η Wash and Go και από το 1999 και για 7 χρόνια η TELESTET. Οι εκδηλώσεις που περιλαµβάνονται κατά τη διάρκεια των αγώνων θα µείνουν αξέχαστες. Ποιος δεν θυµάται στο Κάστρο των Ιπποτών στη Ρόδο το 1997, την «Ορχήστρα των Χρωµάτων» και τη δεξίωση απονοµής επάθλων.

Στον αγωνιστικό τοµέα, κυριαρχεί το γυναικείο πλήρωµα του «Zantino» µε τον Έφορο εκπαιδεύσεως του ΠΟΙΑΘ Τάκη Στρούζα.

Η πέµπτη δεκαετία το 2000 ξεκινάει µε την ευρύτερη είσοδο χορηγών µε σκάφη. Το 2001 οι χορηγοί σκαφών ανέρχονται στους 18, ενώ στον αγώνα εισέρχεται και η δηµόσια τηλεόραση µε την ΕΡΤ και τις καθηµερινές εκποµπές της για το Ράλλυ Αιγαίου κατά τη διάρκεια του αγώνα. Για πρώτη φορά πραγµατοποιείται και ηλεκτρονική παρακολούθηση του αγώνα µε την εταιρία Wackenhut. Κυρίαρχος χορηγός του αγώνα και πάλι η Mercedes Benz.

To 2010 αναλαµβάνει τη χορηγία για 3 χρόνια η AMITA Motion και δηµιουργεί ειδική σειρά προϊόντων µε το σήµα του Ράλλυ Αιγαίου. Οι συµµετοχές συνεχίζουν σε υψηλό επίπεδο. Ξεσπά όµως η οικονοµική κρίση µε επιπτώσεις στις συµµετοχές του Ράλλυ Αιγαίου. Αρκετοί ιδιοκτήτες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη δαπανηρή αγωνιστική δράση, ενώ άλλοι αδυνατούν να τα συντηρήσουν και τα πουλούν στο εξωτερικό.

Το 2016 αναλαµβάνει χορηγός µέχρι σήµερα η JOTUN. Ευελπιστούµε ότι η φετινή χρονιά θα είναι εφαλτήριο να επανέλθουν οι συµµετοχές στο προηγούµενο επίπεδο.

Ο Ιωάννης Μαραγκουδάκης γεννήθηκε το 1938 στην Αθήνα. To 1953, σε ηλικία 15 ετών, τιμήθηκε από την τότε Βασίλισσα Φρειδερίκη με έπαινο εξαίρετων πράξεων, για τη συμμετοχή του με το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων στην αρωγή των σεισμοπλήκτων Ιονίου. Παράλληλα με τις Γυμνασιακές του σπουδές στη Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή, ασχολείται με τον αθλητισμό στίβου και το 1957, σε ηλικία 19 ετών, καταρρίπτει την Πανελλήνια επίδοση στη σφυροβολία. Τον ίδιο χρόνο εισάγεται στη Σχολή Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων του Ε.Μ.Π. Αποφοιτά το 1962 και υπηρετεί τη στρατιωτική του θητεία στο Τεχνικό Σώμα, ως έφεδρος Ανθυπολοχαγός. Μετά από μια εικοσαετή επιστημονική και επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αφιερώνει πολύ από τον ελεύθερο χρόνο του στην ιστιοπλοΐα και έχει μία εμπειρία άνω των 150.000 ναυτικών μιλίων σε ιστιοπλοϊκούς αγώνες και θαλάσσιες περιηγήσεις, με διάκριση μεταξύ των άλλων και στον Αγώνα Διάπλου του Ατλαντικού ARC 2000. Από το 1985 είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (Π.Ο.Ι.Α.Θ.) και από το 1990 και για 22 χρόνια διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Θαλάσσιας Ενώσεως. Εκδότης του περιοδικού του ΠΟΙΑΘ «Ιστιοπλοϊκός Κόσμος» από το 1987. Εκπρόσωπος της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας από το 2002 έως το 2010 στην Επιτροπή Ανοικτής Θαλάσσης της Διεθνούς Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας. Επίτιμος δημότης Λέρου για τη διαρκή προσπάθειά του αναδείξεως της νήσου και την ανάπτυξη του ναυταθλητισμού της και του Αγαθονησίου για την εγκαθίδρυση συστήματος τηλεπαιδιατρικής
Previous Post Next Post