Ο Ναύαρχος Thomas απευθυνόμενος στους 50 παρισταμένους, εκπρόσωποι εταιρειών Μελών της HELMEPA, του Λιμενικού Σώματος, φορέων, της Πρεσβείας των ΗΠΑ και του ναυτιλιακού τύπου, αναφέρθηκε στις τρεις προκλήσεις που από κοινού θα πρέπει να συνεχίσει η ναυτιλιακή βιομηχανία να αντιμετωπίζει τις επόμενες δεκαετίες: την αύξηση της χωρητικότητας, τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την πολυπλοκότητα στη νομοθεσία, τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Εστιάζοντας στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, τόνισε πως σήμερα υπάρχει η τεχνολογία για την παρακολούθηση αλλά και μείωση κάθε πηγής ρύπανσης από τα πλοία. Παρουσίασε αναλυτικά την κατάσταση σχετικά με τα συστήματα διαχείρισης θαλασσέρματος, σημειώνοντας πως κάθε σύστημα δεν είναι κατάλληλο για κάθε πλοίο ενώ οι διαχειριστές θα πρέπει να φροντίσουν για τη σχετική εκπαίδευση του πληρώματος και ένα σχέδιο contingency σε περίπτωση προβλήματος. Επιπλέον, μίλησε για τους αέριους ρύπους ενώ αναφέρθηκε στο e-Navigation και την ηλεκτρονική ασφάλεια (cyber security). Στο τελευταίο θέμα, επαίνεσε τις προσπάθειες της διεθνούς ναυτιλίας με την έκδοση σχετικών οδηγιών και τόνισε πως η αντιμετώπιση αυτού του επιχειρησιακού κινδύνου θα πρέπει να γίνει με την ενσωμάτωση του στον Κώδικα ISM και πάντως με πρωτοβουλία του ΙΜΟ και όχι μονομερών μέτρων. Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα Qualship 21 και τη σημασία αυτό να περιλαμβάνει και την Ελληνική σημαία. Τέλος, εξήρε το έργο της έρευνας και διάσωσης της Ελληνικής Ακτοφυλακής που όπως είπε, αυτή εκτελεί με «ανθρωπιστικό και ηρωικό τρόπο».
Οι ερωτήσεις και ο διάλογος που ακολούθησαν έδειξαν για μια ακόμη φορά το έντονο ενδιαφέρον των εταιρειών Μελών σε θέματα που αφορούν την καλύτερη προετοιμασία πλοίων και ναυτικών για την εφαρμογή της νομοθεσίας στα ύδατα και τους λιμένες των Ηνωμένων Πολιτειών.