Με λιγότερο από ένα µήνα να αποµένει πριν την έναρξη του AEGEAN 600, η Οργανωτική Επιτροπή αυτού του εµβληµατικού αγώνα είναι ενθουσιασµένη καθώς υπάρχουν 46 οµάδες από 17 χώρες που θα συµµετάσχουν στην επερχόµενη διοργάνωση.
Ο φετινός στόλος έχει τις περισσότερες διεθνείς συµµετοχές στην τριετή ιστορία αυτού του ετήσιου αγώνα, ο οποίος συχνά αναφέρεται ως ο «τέλειος αγώνας 600 µιλίων» για την εξαιρετική αγωνιστική του διαδροµή, τις ιδιαίτερες καιρικές και θαλάσσιες συνθήκες και την απαράµιλλη ελληνική φιλοξενία.
Το πρόγραµµα σε αυτή την τρίτη έκδοση της διοργάνωσης ξεκινάει την Κυριακή 2 Ιουλίου µε δωρεάν ελλιµενισµό για τα συµµετέχοντα σκάφη αλλά και πολυάριθµες δραστηριότητες πριν από τον αγώνα που διεξάγονται καθηµερινά, όπως το Σεµινάριο Ασφαλείας την Πέµπτη 6 Ιουλίου, την “Συνάντηση Κυβερνητών” που θα πραγµατοποιηθεί την Παρασκευή 7 Ιουλίου, την τελετή έναρξης και το πάρτυ των πληρωµάτων. Επίσης, το Σάββατο το απόγευµα προβλέπεται επίσκεψη των πληρωµάτων στον Ναό του Ποσειδώνα για να θαυµάσουν το µοναδικό ηλιοβασίλεµα πάνω από το ιστορικό µνηµείο που έχουν απολαύσει εκατοµµύρια επισκέπτες από όλο τον κόσµο. H θεαµατική εκκίνηση του αγώνα θα δοθεί στη θαλάσσια περιοχή κάτω από τoν αρχαίο Ναό στο ακρωτήριο Σούνιο την Κυριακή 9 Ιουλίου. Η διοργάνωση θα ολοκληρωθεί µε την τελετή λήξης και απονοµής επάθλων το Σάββατο 15 Ιουλίου στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου.
Οι περισσότερες δράσεις θα πραγµατοποιηθούν στην Olympic Marine, µια κορυφαία εγκατάσταση παγκοσµίου επιπέδου που παρέχει πλήρεις υπηρεσίες και υποστήριξη σε ιστιοπλόους και επισκέπτες όλων των σκαφών. Ο ελλιµενισµός για τις φετινές συµµετοχές όχι µόνο θα είναι διαθέσιµος χωρίς χρέωση από τις 2 έως τις 17 Ιουλίου, αλλά θα οργανωθεί µε τέτοιο τρόπο ώστε να δηµιουργήσει µία πιο συνεκτική αίσθηση «Race Village» προς τους συµµετέχοντες. Αυτό θα επιτρέψει στους ιστιοπλόους, στους φίλους και στις οικογένειες τους να απολαύσουν µία πιο ιδιαίτερη και φιλική ατµόσφαιρα πριν και µετά τον αγώνα µεταξύ του στόλου των σκαφών που συµµετέχουν.
Μια ακόµη δράση είναι η προσθήκη ενός αγώνα προθέρµανσης 10 µιλίων µετά τη λήξη των καταµετρήσεων και επιθεωρήσεων των σκαφών στην Olympic Marine. Αυτό το σύντοµο προοίµιο του κύριου γεγονότος θα προσφέρει µία πιο δοµηµένη ευκαιρία για προπόνηση όχι µόνο στις οµάδες, αλλά και στην Επιτροπή Αγώνων.
Οι φετινές συµµετοχές είναι ποικίλων µεγεθών, προέλευσης και τύπου σκαφών. Μεταξύ των σκαφών µονού κύτους (monohulls) αυτά κυµαίνονται από τα δύο µικρότερα σκάφη του αγώνα, το ελληνικό (δύο ατόµων) Dehler 30 AETHER του Γεράσιµου Πετράτου και της Ευαγγελίας Δελίδου καθώς και το ARETH SUNFAST 3300 του Νίκου Λύκου µέχρι το Maxi 72 PROTEUS του Γιώργου Σακελλάρη, το Farr 100 LEOPARD 3 του Chris Sherlock από τη Μάλτα αλλά και το Frers 105 ULISSE του Patrizio Bertelli, (διευθύνοντα συµβούλου της ιταλικής οµάδας που συµµετέχει στο America’s Cup: Luna Rossa).
Σε αυτό τον στόλο υπάρχει επίσης µια µεγάλη γκάµα σκαφών πολλαπλού κύτους (multihulls), από το 32 ποδιών Corsair Cruze 970 trimaran SAYG I του Andreas Hofmaier από την Αυστρία µέχρι το καταµαράν 48 ποδιών Outremer Quick Decision του Stuart Austin από το Ηνωµένο Βασίλειο.
Εκτός από το ULISSE και το LEOPARD 3, το φετινό AEGEAN 600 προσέλκυσε επίσης άλλα εννέα Maxi σκάφη και είναι στο πρόγραµµα του Μεσογειακού IMA Mediterranean Maxi Offshore Challenge της Διεθνούς Ένωσης Σκαφών Maxi για το 2022-23.
Τα αγωνιζόµενα σκάφη θα φέρουν συσκευές παρακολούθησης µέσω δορυφόρου για να µπορεί ο καθένας να γίνει «θεατής» της προόδου και της πορείας τους (µέσω της επίσηµης ιστοσελίδας).
Ένα άλλο ενδιαφέρον γεγονός σχετικά µε αυτόν τον αγώνα είναι ότι το 70% των οµάδων που θα συµµετάσχουν φέτος θα αγωνιστούν στο AEGEAN 600 για πρώτη φορά.
Η µοναδικότητα της διαδροµής των 605 µιλίων που θα διασχίσουν οι συµµετέχοντες, παραπλέοντας γύρω και µέσα από τα όµορφα νησιά του Αιγαίου – συµπεριλαµβανοµένης της παγκοσµίου φήµης καλντέρας της Σαντορίνης – έγκειται στην εντυπωσιακή πορεία και στις µεταβαλλόµενες συνθήκες ανέµου σε συνδυασµό µε την ιδιαιτερότητα κάθε νησιού που κάνουν τον αγώνα αυτό ξεχωριστό, προβάλλοντας παράλληλα το πλήθος των νησιών και την ελληνικότητα του Αιγαίου µε τους αναρίθµητους πολιτιστικούς θησαυρούς.
Όλα τα στοιχεία ενός υπεράκτιου αγώνα 600 ναυτικών µιλίων παγκόσµιας κλάσης είναι πλέον εµφανή µε τη Οργανωτική Επιτροπή να δίνει µεγάλη βάση στη λειτουργία της διοργάνωσης µε βιώσιµο τρόπο, διασφαλίζοντας ότι θα χρησιµοποιηθούν βέλτιστες πρακτικές για την αποφυγή της περιβαλλοντικής ρύπανσης κάθε είδους. Η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση µέσω του προγράµµατος του ΠΟΙΑΘ, “To Save Our Seas”, συνεχίζεται πιο δυναµικά, και φέτος θα υπάρχουν σηµεία που τα συµµετέχοντα σκάφη θα µπορούν να εναποθέσουν υλικά που δεν χρειάζονται πλέον για ανακύκλωση. Όλα τα συλλεχθέντα στοιχεία θα προωθηθούν για επαναχρησιµοποίηση µέσω του εργαστηρίου Κυκλικής Οικονοµίας και του προγράµµατος Pop Machina του Δήµου Πειραιώς.
Αξιοσηµείωτο επίσης είναι ότι για πρώτη φορά φέτος το AEGEAN 600 θα τρέξει και διαδικτυακά καθότι θα συνεργαστεί µε τη Virtual Regatta, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρµα ιστιοπλοϊκών αγώνων. Αυτή η συνεργασία θα προσφέρει στους λάτρεις της ιστιοπλοΐας τη µοναδική ευκαιρία να συµµετάσχουν στο AEGEAN 600, όχι µόνο στο νερό, αλλά και εικονικά. Η Virtual Regatta είναι ο επίσηµος συνεργάτης της Παγκόσµιας Ιστιοπλοϊκής Οµοσπονδίας, µε την οποία συνδιοργανώνει όλες τις επίσηµες εκδηλώσεις και πρωταθλήµατα eSailing.
Η βεβαιότητα ότι το AEGEAN 600 είναι πλέον ένας από τους έξι διασηµότερους αγώνες 600 ναυτικών µιλίων στον κόσµο αντανακλά επίσης πόσο αναπτύσσεται το άθληµα της ιστιοπλοΐας στην Ελλάδα. Την ίδια στιγµή, υπάρχουν περίπου 560 ιστιοπλόοι από 18 έθνη, πολλοί εκ των οποίων είναι σηµαντικά µέλη της διεθνούς κοινωνίας, που αυτοµάτως τους καθιστά πρεσβευτές της ελληνικής ναυτικής παράδοσης και του ελληνικού πολιτισµού σε όλο τον πλανήτη.
Το AEGEAN 600 διοργανώνεται από τον Πανελλήνιο Όµιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) µε συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Αττικής και την Olympic Marine και µε τη συµβολή του Υφυπουργείου Αθλητισµού και της Γενικής Γραµµατείας Αθλητισµού.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά µε το AEGEAN 600, επισκεφθείτε τη διεύθυνση www.aegean600.com
Γραµµή εκκίνησης ακριβώς κάτω από το ναό του Ποσειδώνα, αποδίδοντας τα σέβη µας και ευχόµενοι για καλούς ανέµους.
Θα έπρεπε να είναι υπέροχο θέαµα πάνω από αυτόν τον γκρεµό που πριν από 3000 περίπου χρόνια ο Αιγέας ρίχτηκε στη θάλασσα και έδωσε το όνοµά του σε αυτό το µεγάλο αρχιπέλαγος για τους αιώνες. Ήταν η µόνη φορά που µέρος του εαυτού µου ήθελε να είναι θεατής της γραµµής εκκίνησης και όχι αθλητής σε αυτήν. Τι θέα πρέπει να ήταν από ψηλά σε εκείνο τον βράχο, βλέποντας..; πόσα στο πλήθος;;;.. σκάφη να ορτσάρουν δυνατά προς το σηµείο στροφής, να ποδίζουν κάτω ακριβώς από το αυστηρό βλέµµα του Ποσειδώνα, να βιράρουν µπαλόνια και να πλέουν προς τον Νότο.
Μας άκουσε ο Ποσειδώνας! Είχαµε πολύ αέρα, όπως πάντα στο Αιγαίο αυτή την εποχή, το γνωστό µελτέµι ήταν φίλος και εχθρός.
Πλέοντας νότια µε το ασύµµετρο, µε ανέµους λίγο πάνω από 30 κόµβους, ήµασταν ενθουσιασµένοι, γεµάτοι ενέργεια και προσµονή για την πρώτη µέρα.
Ο Phileas Fogg, το ολοκαίνουργιο JPK 39 µας, ήταν έτοιµος για την πρώτη του σκληρή δοκιµή. Η ιστιοπλοϊκή µας οµάδα, που συγκεντρώθηκε µια εβδοµάδα νωρίτερα για προπόνηση, ήταν µια όµορφη συντροφιά. Γεµάτοι πλάκες, αστεία αλλά και σκληρή δουλειά, ήµασταν έτοιµοι για την πρόκληση.
Καθώς φτάσαµε προς τη Μήλο, το υπέροχο ηφαιστειακό νησί µε τους βραχώδεις σχηµατισµούς του σαν πίνακες του Ρέµπραντ, ο αέρας άρχισε να πέφτει λίγο. Ως εκ τούτου, φτάσαµε στο πρώτο σηµείο στροφής κατά τη δύση του ηλίου και ετοιµάσαµε το Code0 για µια πιο κλειστή γωνία προς τη Σαντορίνη.
Η νύχτα ήταν ελαφρώς δροσερή, αλλά όµορφη και ο άνεµος είχε ανέβει και πάλι γύρω στους 25 κόµβους καθώς πλησιάζαµε στη Σαντορίνη κατά την ανατολή του ηλίου.
Η Σαντορίνη, που η εµβληµατική καλντέρα της έκανε τους πάντες να ξεχάσουν τις βάρδιες και όλοι ξυπνήσαµε για να διασχίσουµε τα 9 πανέµορφα αλλά τεχνικά µίλια του στενού. Μια ανατολή αξέχαστη, βλέποντας τα µικρά κυκλαδίτικα σπίτια να κρέµονται ακριβώς στην άκρη του γκρεµού, σαν από θαύµα να µην πέφτουν.
Ο πρωινός ήλιος είχε ανατείλει, η Σαντορίνη ήταν πίσω µας και στήσαµε ξανά το µπαλόνι για το νότο. Το στενό µεταξύ Κρήτης και Κάσου ήταν 95 µίλια µακριά και ο αέρας δυνάµωνε ξανά. Το στενό εκεί κάτω φηµίζεται για τις µεγάλες, ακανόνιστες θάλασσες και θέλαµε να φτάσουµε µε το φως της ηµέρας. Κάναµε τσίµες αποτελεσµατικά προς τα κάτω και καθώς µπαίναµε στο στενό ο άνεµος ήταν µέχρι και 33 κόµβους στις ριπές, κάνοντας τη χαρά µας να σερφάρουµε στα κύµατα µε το µπαλόνι, ακόµα µεγαλύτερη.
Μόλις φτάσαµε στην Κάσο ο αέρας έπεσε για λίγο αλλά ξέραµε ότι το Καρπάθιο πέλαγος είναι γνωστό για τις αδίστακτες ριπές του. Μπαλόνι κάτω όσο το δυνατόν γρηγορότερα µε το που παρατηρήσαµε τη µετατόπιση του ανέµου, και τζένοα σε κατάσταση αναµονής.
Όχι 1 λεπτό µετά, το γλέντι αρχίζει. 30 – 45 κόµβοι άνεµος, προσπαθώντας να µείνουµε λίγο κλειστά αλλά πρακτικά σε πλαγιοδροµία, ο Φιλέας πετούσε και απολάµβανε το τρενάκι του λουνα παρκ!
Καθώς πλησιάζαµε στη Ρόδο ο ήλιος έδυε και ο αέρας έπεφτε, έπεφτε πολύ. Οι διοργανωτές είχαν συµπεριλάβει µε πονηριά περιοχές µε ελαφρύ άνεµο για να βρουν πρόκληση ακόµα και οι καλύτεροι. Ξενυχτήσαµε όλη τη νύχτα, τριµάροντας το Code0 όλη την ώρα, προσεκτικό τιµόνεµα και καταφέραµε να περάσουµε.
Τότε το µελτέµι άρχισε να γίνεται εχθρός, ένας εχθρός που έπρεπε να είµαστε αρκετά έξυπνοι για να ξεπεράσουµε και να πλεύσουµε βόρεια. Πρώτα αφήνοντας την Κανδελιούσσα προς τα δεξιά µέχρι τη δύση του ηλίου, µετά πλέοντας βορειοανατολικά από την Κω µε ριπές έως και 40 κόµβους, αλλά τώρα κοντά σε κλειστά όρτσα, δεν ήταν πολύ διασκεδαστικό. Όµως η δυνατή οµάδα µας και ο Phileas άντεξαν, µε µικρές και εύκολα διορθώσιµες ζηµιές.
Μετά από µια σύντοµη αλλά τεχνική χαλάρωση µε ελαφρύ άνεµο στο ανατολικό τµήµα της Κω, συνεχίσαµε την ανάποδη πορεία µας προς το Αγαθονήσι και στη συνέχεια ξεφύγαµε για να µπούµε στο φοβερό Ικάριο.
Δυνατές ριπές έως 45 κόµβους, βαριά θάλασσα, τριµάροντας συνέχεια, και φτάσαµε στη Μύκονο. Στη συνέχεια πλεύσαµε για άλλη µια φορά κλειστά όρτσα στο στενό Μυκόνου – Δήλου. Το διάσηµο νησί των πάρτι και της διασκέδασης από τα δεξιά – ένα από τα πιο ιερά και µνηµειώδη µέρη της αρχαίας Ελλάδας από τα αριστερά, µόλις µερικά µίλια απόσταση. Η πλεύση όρτσα στο στενό αυτό είναι πάντα δύσκολη, αλλά εµείς περάσαµε µε σχετικά εύκολες συνθήκες. Διασχίσαµε µε ριπές µόνο 25-30 κόµβων περίπου. Κάποιοι συναγωνιστές µας πέρασαν την επόµενη µέρα µε 40-45. Δύσκολη δουλειά!
Τότε κατά κάποιο τρόπο νιώσαµε ότι πλησιάζαµε στο τέλος, ακόµη και µε 50 µίλια αντίθετα προς την Κέα να αποµένουν.
Παραλλάξαµε την Κέα και φύγαµε προς τη γραµµή τερµατισµού στο Σούνιο. Ο ήλιος ανέτειλε, όλοι ήταν στο cockpit, απίστευτα κουρασµένοι αλλά και πολύ χαρούµενοι, κάνοντας αστεία και τριµάροντας για τα τελευταία µίλια προς τη γραµµή του τερµατισµού. Παρόλο που δεν είχαµε άλλα σκάφη γύρω µας, όπως επί το πλείστον του αγώνα, προκαλώντας µας να τριµάρουµε καλύτερα, να πιέσουµε περισσότερο, να συγκεντρωθούµε περισσότερο, και µόνο η ιδέα ότι η γραµµή τερµατισµού ήταν κοντά, µας έδωσε το κίνητρο για άλλη µια φορά να βάλουµε τα δυνατά µας και να ξεχάσουµε πόσο εξαντληµένοι ήµασταν. Είχαν περάσει τρεις µέρες και ήµασταν τόσο ενεργητικοί και χαρούµενοι όσο στην αφετηρία, σαν να θέλαµε να δώσουµε τον καλύτερό µας εαυτό για όταν µας δει ο Ποσειδώνας.
Και αυτό ήταν. Περάσαµε τη γραµµή του τερµατισµού, αγκαλιαστήκαµε, γελάσαµε και ρίξαµε άγκυρα κάτω από τον ναό για µια βουτιά που µας άξιζε. Ένα τοστάκι να κόψει λίγο την πείνα και πίσω στη µαρίνα. Κουρασµένοι, βρώµικοι αλλά µε πλατιά χαµόγελα και νιώθοντας πολύ χαρούµενοι! Κάποιος ρώτησε αµέσως αφού δέσαµε, θα το ξανακάνατε; Αµέσως!, απαντήσαµε όλοι χωρίς να σκεφτούµε. Μετά σταθήκαµε, κοιταχτήκαµε, γελάσαµε και είπαµε… ίσως µετά από ένα ωραίο µπάνιο και µια δυο µέρες ξεκούρασης.
Μα δεν υπήρχε και τίποτα να µη µας άρεσε. Ζεστή θερµοκρασία, καλοί άνεµοι, τέλεια τοποθεσία ανάµεσα στα πανέµορφα µυθικά νησιά του Αιγαίου, σκληρός ανταγωνισµός να σε σπρώχνει να ξεπερνάς τον εαυτό σου. Αυτά είναι τα υλικά ενός πραγµατικά εκπληκτικού αγώνα!
Τα λέµε του χρόνου.