Βασικές αρχές επιθαλάσσιας αρωγής

Ποια η διαφορά ρυµούλκησης από επιθαλάσσια αρωγή (salvage);

Η ρυµούλκηση γίνεται σε κανονικές συνθήκες συνήθως από επαγγελµατικά ρυµουλκά (πχ κατά την είσοδο πλοίου σε λιµάνι, µεταφορά πλοίου από ένα λιµάνι σε άλλο ή σε επισκευαστική ζώνη, ρυµούλκηση φορτηγίδας ή πλωτού γερανού κλπ).

Η επιθαλάσσια αρωγή (salvage) αναφέρεται σε περιπτώσεις πλοίου σε κίνδυνο ή αποµάκρυνσης του από περιοχή βύθισης ή προσάραξης.

Μπορεί ένα ιδιωτικό σκάφος να προσφέρει υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης (search and rescue);

Κάθε σκάφος είναι υποχρεωµένο να προσφέρει υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης για ανθρώπους που κινδυνεύουν στη θάλασσα, ακολουθώντας τις οδηγίες του παράκτιου σταθµού στην περιοχή ευθύνης του οποίου γίνεται το περιστατικό.

Η διάσωση ανθρώπων που κινδυνεύουν στη θάλασσα δεν δικαιολογεί αµοιβή.

Το σκάφος που συµµετείχε σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης ανθρώπων, δεν έχει υποχρέωση για τη διάσωση του σκάφους που κινδύνευε.

Η συµµετοχή σε επιχείρηση διάσωσης ανθρώπινης ζωής είναι υποχρεωτική. Η επιθαλάσσια αρωγή ενός άλλου σκάφους δεν είναι υποχρεωτική, αλλά εφ’ όσον παρασχεθεί δικαιολογεί αµοιβή.

Μπορεί ένα ιδιωτικό σκάφος να προσφέρει υπηρεσίες επιθαλάσσιας αρωγής;

Οι υπηρεσίες επιθαλάσσιας αρωγής προϋποθέτουν εµπειρία και γνώση, γίνονται σε δύσκολες συνθήκες και συνήθως από επαγγελµατίες (ναυαγοσωστικά, ρυµουλκά κλπ) .

Η υπηρεσία αυτή συµφωνείται ανάµεσα στα 2 σκάφη. Δεν είναι απαραίτητο να συµφωνηθεί εκ των προτέρων είτε η παροχή συγκεκριµένων υπηρεσιών είτε η αµοιβή. Σε πολλές περιπτώσεις, ο διασωθείς αρνείται ότι ο διασώστης παρέσχε υπηρεσίες διάσωσης, οπότε το θέµα λύνεται στα αρµόδια δικαστήρια.

Οι υπηρεσίες αυτές δικαιολογούν αµοιβή η οποία συµφωνείται ή καθορίζεται µέσω δικαστηρίων.

Ένα ιδιωτικό σκάφος µπορεί να προσφέρει υπηρεσίες επιθαλάσσιας αρωγής δηλαδή παροχή βοήθειας σε σκάφος που κινδυνεύει και αυτή η ενέργεια δικαιολογεί αµοιβή και σε ιδιωτικά σκάφη.

Πως καθορίζεται η αµοιβή σε περίπτωση επιθαλάσσιας αρωγής;

Για τον υπολογισµό της αµοιβής λαµβάνονται υπόψη οι εξής παράγοντες

Το αίσιο αποτέλεσµα δηλαδή διάσωση του σκάφους µέχρι ασφαλές σηµείο (αρχή no cure no pay)

Τον κίνδυνο που αντιµετώπισαν τα 2 σκάφη

Τις ζηµιές που έπαθε το σκάφος που έλαβε µέρος στην επιχείρηση

Τις αντικειµενικές δυσκολίες της επιχείρησης

Την αξία του διασωθέντος σκάφους

Το ποσό της αµοιβής (salvage reward) δεν µπορεί να υπερβαίνει τη διασωθείσα αξία σκάφους και φορτίου. Είναι πάρα πολύ σπάνιο να συντρέχουν οι προϋποθέσεις ώστε αυτό το ποσό να πλησιάζει το σύνολο της διασωθείσας αξίας.

Ποιοι οι κίνδυνοι σε περίπτωση εµπλοκής ενός διασώστη σε περιστατικό επιθαλάσσιας αρωγής;

Εκτός από τον φυσικό κίνδυνο συµµετοχής σε τέτοιο περιστατικό από πλευράς διασώστη για το δικό του σκάφος και πλήρωµα, υπάρχει και ο κίνδυνος να προξενήσει σε τρίτους τραυµατισµούς, ζηµιές, ρύπανση ή και ναυάγιο, για τις οποίες µπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος.

Avatar
by
Previous Post Next Post