Σημαντικά τεχνικά χαρακτηριστικά και περιορισμοί του Perini Bayesian

Ο Stephen Edwards, ήταν ο καπετάνιος από το 2015 έως το 2020 του 58,6m Perini Navi Seahawk, µετέπετια Bayesian, που βυθίστηκε στις 19 Αυγούστου µε επτά νεκρούς ενώ βρισκόταν στην άγκυρα στα ανοιχτά του Porticello της Ιταλίας.

Ενώ οι ανακριτές αναζητούν απαντήσεις για το πως µια “έκρηξη καταιγίδας” (microburst) οδήγησε σε αυτή την τραγωδία και κατά πόσο προκλήθηκε ανθρωποκτονία από αµέλεια και ναυάγιο, ο Έντουαρντς παρέχει την ακόλουθη δήλωση από την εµπειρία του µε το συγκεκριµένο γιοτ.

«Έχοντας βοµβαρδιστεί µε αιτήµατα για πληροφορίες από δηµοσιογράφους απο όλο τον κόσµο σχετικά µε την απώλεια του S/Y Bayesian πριν από µια εβδοµάδα, αποφάσισα τελικά να κάνω µερικές παρατηρήσεις για το ολο θέµα. Δεν έχω καµία επιθυµία να συνεισφέρω στις εικασίες και ισχυρισµούς που έχουµε δει µέχρι στιγµής, ή µε οποιονδήποτε τρόπο να υποδείξω τι πραγµατικά συνέβη… µόνο όσοι επιβαίνουν εκείνη τη στιγµή θα το γνωρίζουν, αλλά µπορώ να ρίξω λίγο φως στα χαρακτηριστικά του σκάφους και ορισµένους από τους περιορισµούς που πιθανόν να εµπλέκονται σε αυτήν την καταστροφή. Το Bayesian (ex Salute) ήταν ένα Perini Navi 56 µέτρων, µέρος µιας πολύ επιτυχηµένης σειράς σκαφών. Ήταν το µόνο που κατασκευάστηκε ως Sloop (µονός ιστός), µε τον ψηλότερο ιστό από αλουµίνιο που κατασκευάστηκε ποτέ. Θα συζητήσω βήµα-βήµα όσα ελπίζω ότι είναι σχετικά γεγονότα σχετικά µε το σκάφος και το σχεδιασµό και τη λειτουργία του που σχετίζονται µε αυτό το γεγονός.

1. Κατάρτι
Ο ιστός και η αρµατωσιά ήταν σίγουρα ένα σηµαντικό χαρακτηριστικό του γιοτ και παρουσίαζαν δοµικές προκλήσεις στην κατασκευή και τη λειτουργία του. Καθώς ώθησε τα όρια της κατασκευής ιστών από αλουµίνιο, υπήρχαν µαθήµατα που έπρεπε να ληφθούν µε τα χρόνια, αλλά το αποτέλεσµα ήταν µια στιβαρή και καλά ελεγχόµενη αρµατωσιά που είχε καλή απόδοση, εντός των ορίων του σχεδιασµού. Το σκάφος παραδίδεται µε ένα σύνολο συστάσεων ιστιοφορίας που για µια σειρά δυνάµεων ανέµου θα αναγκάσουν το σκάφος να πλεύσει εντός των δοµικών ορίων της αρµατωσιάς και των ορίων κλίσης του κύτους.

2. Έρµα
Το ύψος του ιστού του Bayesian µελετήθηκε φυσικά στο συνολικό σχέδιο του σκάφους από τους ναυπηγούς της Perini. Για τον σκοπό αυτό, ήταν εξοπλισµένο µε επιπλέον 30 tn έρµατος µολύβδου στο κιβώτιο µόνιµης καρίνας της (θα φτάσουµε σε αυτό σε λίγο) σε σύγκριση µε τα 56 µέτρα ketch αρµατωµένα αδελφά πλοία. Αυτό έγινε για να αντιµετωπιστεί η επιπλέον µάζα, το υψηλότερο κέντρο βάρους και το υψηλότερο κέντρο ώθησης (από τις δυνάµεις ιστιοφορίας) που δηµιούργησε το sloop rig. Το κύριο έρµα µολύβδου (καρίνα) ήταν προσαρτηµένο κάτω από το τµήµα του κύτους σε σχήµα πτερυγίου. Δεν θυµάµαι την ακριβή µάζα αυτού του έρµατος, αλλά είναι πιθανώς περίπου 200 Τ. Στο κέντρο αυτού του κιβωτίου υπάρχει η κινητή καρίνα, η οποία ζύγιζε περίπου 60 Τ και εκτεινόταν σχεδόν 6 µέτρα κάτω από το κιβώτιο έρµατος όταν κατέβαινε. Αυτή η διάταξη σηµαίνει ότι η πλειονότητα της ροπής ανόρθωσης του σκάφους προέρχεται από το κύριο έρµα… η κινητή καρίνα λειτουργεί περισσότερο ως αντίσταση για να µειώσει τον εκπεσµό όταν το σκάφος ιστιοπλοεί.

3. Ευστάθεια
Όλα τα γιοτ όπως το Bayesian παραδίδονται µε “Βιβλίο πληροφοριών ευστάθειας”. Αυτό το έγγραφο είναι εγκεκριµένο από το κράτος σηµαίας του σκάφους και ορίζει τα όρια φόρτωσης και λειτουργίας. Περιέχει επίσης πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά διόρθωσης. Οι λειτουργικοί περιορισµοί που ορίζονται στο βιβλίο ευστάθειας πρέπει επίσης να τηρούνται ανά πάσα στιγµή, γεγονός που αποτελεί ευθύνη του πλοιάρχου. Ένα τµήµα του βιβλίου Bayesian Stability σχετίζεται µε τη χρήση της κινητής καρίνας… και ορίζει πότε πρέπει να κατέβει. Στην περίπτωση αυτού του σκάφους χρειαζόταν να κατέβει όταν χρησιµοποιεί πανιά ή/και όταν βρίσκεται πάνω από 60 ναυτικά µίλια ανοικτής θαλάσσης (ανεξάρτητα από το αν πλέει µε πανιά ή χρησιµοποιεί µόνο κινητήρες). Σε όλες τις άλλες στιγµές, θα µπορούσε να είναι σε ανυψωµένη θέση. Το βιβλίο ευστάθειας περιέχει επίσης πληροφορίες σχετικά µε τις γωνίες ευστάθειας και την υδατοστεγή ακεραιότητα της γάστρας. Υπάρχουν δύο σηµαντικοί αριθµοί εδώ… Angle of Vanishing Stability (AVS) και η Downflooding Angle. Η γωνία εξαφάνισης ευστάθειας (AVS) είναι η γωνία κλίσης στην οποία η ροπή διόρθωσης φτάνει στο µηδέν, που σηµαίνει ότι το σκάφος δεν θα επιστρέψει σε όρθια θέση. Και πάλι, ξεχνάω τους πραγµατικούς αριθµούς για αυτό, αλλά οι τιµές θα ήταν περίπου 90 µοίρες µε την κινητή καρίνα χαµηλωµένη και 75 µοίρες µε καρίνα ανυψωµένη. Το Downflooding Angle (Κλίση κατακλυσµού) είναι πολύ πιο σηµαντικό για το σενάριο για το οποίο µιλάµε. Αυτή είναι η γωνία της κλίσης στην οποία το νερό θα αρχίσει να εισέρχεται στο σκάφος (συνήθως µέσω των αεραγωγών µηχανοστασίου ή των αγωγών εξαερισµού των καταλυµάτων). Η κλίση κατακλυσµού για το Bayesian ήταν περίπου 40-45 µοίρες… πολύ µικρότερη από το AVS. Έτσι, εκτός και αν οι αγωγοί εξαερισµού είναι κλειστοί (που µε τα συστήµατα HVAC και τη γεννήτρια σε λειτουργία ΔΕΝ θα ήταν κλειστοί), το σκάφος θα αρχίσει να πληµµυρίζει πολυ γρήγορα εάν κουπαστάρει περισσότερο απο 45 µοίρες.

4. Ανοίγµατα γάστρας
Ο Bayesian είχε µόνο µια πόρτα στα έξαλλα του κύτους, στην πίσω αριστερή πλευρά. Καθώς ήταν πολύ κοντά στην ίσαλο γραµµή, χρησιµοποιήθηκε σπάνια (ενθυµούµαστε τα επιπλέον 30 Τ έρµατος που αναφέρθηκαν προηγουµένως αυτό είχε ως αποτέλεσµα η ίσαλος να είναι 100 χιλιοστά υψηλότερη από άλλα Perini 56 µέτρων, εποµένως πολύ πιο κοντά στο κάτω µέρος του ανοίγµατος του κύτους που σηµαίνει ότι µπορούσε να ανοίγει µόνο σε ήρεµες συνθήκες… 100% ΔΕΝ ήταν ανοιχτό τη νύχτα) Δεν υπάρχουν ανοιγόµενα παράθυρα ή φινιστρίνια, τα οποία είναι όλα κατασκευασµένα στεγανά από ειδικό γυαλί κολληµένο στο κύτος και την υπερκατασκευή. Άλλα ανοίγµατα καταπακτής / υπερκατασκευής του καταστρώµατος που παραβιάζουν τη στεγανή ακεραιότητα στο Bayesian βρίσκονται πάνω ή κοντά στον κεντρικό άξονα του σκάφους. Για να παίρνουν νερό εάν είναι ανοιχτά, το σκάφος θα πρέπει να κουπαστάρει πολύ πέρα από τη γωνία εξαφάνισης ευστάθειας που αναφέρθηκε προηγουµένως, και ως εκ τούτου να έχει ήδη πληµµυρίσει µέσω αγωγών/αεραγωγών. Μόνο ένα άνοιγµα βρισκόταν µακριά από το κεντρικό άξονα και θα µπορούσε να είναι ευάλωτο σε πληµµύρες σε µικρότερες γωνίες κλίσης… αυτή είναι η πρόσβαση στο κατάστρωµα στην περιοχή lazarette προς την πρύµνη. Ωστόσο, καθώς βρίσκεται στην αριστερά πλευρά του πίσω καταστρώµατος, θα ήταν απίθανο να είναι ένας αρχικός παράγοντας σε αυτό το σενάριο, καθώς γνωρίζουµε ότι το Bayesian βυθίσθηκε στα δεξιά, και ως εκ τούτου αυτή η καταπακτή, ακόµη και αν ανοίξει καθώς το πλήρωµα βρισκόταν στο κατάστρωµα κ.λπ., θα ήταν ένα από τα µεταγενέστερα µέρη που θα βυθιζόταν.

5. Περίληψη
Το σκάφος Bayesian ήταν αξιόπιστο και αξιόπλοο από τη σχεδίασή του, και από ό,τι γνωρίζω καλά συντηρηµένο. Ωστόσο, η κλίση σε περισσότερο από περίπου 45 µοίρες ενώ βρίσκεται σε κανονική κατάσταση λειτουργίας θα µπορούσε να οδηγήσει σε πληµµύρα και επακόλουθη απώλεια εάν η πληµµύρα δεν µπορούσε να ελεγχθεί. Οι καιρικές συνθήκες που θα µπορούσαν να έχουν δηµιουργήσει αυτές τις ακραίες συνθήκες µπορεί πράγµατι να συµβούν µε πολύ λίγη προειδοποίηση και είναι δύσκολο να προετοιµαστεί και να αντιδράσει το πλήρωµα γιατί είναι τόσο τοπικές, αφήνοντας ελάχιστο χρόνο. Το πώς το σκάφος βγήκε εκτός των ορίων λειτουργίας του είναι αυτό που θα πρέπει να καθορίσουν οι ερευνητές, κάτι που είµαι σίγουρος ότι θα κάνουν.»

Πώς δηµιουργήθηκε το καιρικό φαινόµενο που βούλιαξε το Bayesian

Η βύθιση του Bayesian super-yacht στα ανοιχτά της Σικελίας την περασµένη Δευτέρα οφειλόταν σε ένα ξαφνικό και αιφνίδιο συµβάν που ονοµάζεται “µικροέκρηξη” ή micro burst, είπαν σε συνέντευξη Τύπου το Σάββατο οι εισαγγελείς που ερευνούν το περιστατικό για πιθανές κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αµέλεια. Αρχικά ενοχοποιήθηκε ένα φαινόµενο που µοιάζει µε υδροστρόβιλο, αλλά οι αρχές πιστεύουν τώρα ότι ένα τοπικό, πολύ ισχυρό ακραίο καιρικό συµβάν που ονοµάζεται micro burst µπορεί να προκάλεσε τη βύθιση του σκάφους. Ένα micro burst είναι ένα «εξαιρετικά βίαιο φαινόµενο διαφορετικό από έναν υδροστρόβιλο, µε εξαιρετικά ισχυρούς ανέµους να χτυπούν σε µια ευρεία περιοχή, και σχετίζεται µε έντονη βροχή και χαλάζι», δήλωσαν οι δικαστικές αρχές. «Όλα ξεκινούν µε την ανάπτυξη µιας καταιγίδας και τις σταγόνες νερού/χαλαζιού που αιωρούνται εντός του ανοδικού ρεύµατος. Μερικές φορές ένα ανοδικό ρεύµα είναι τόσο ισχυρό που αποστέλλει µεγάλες ποσότητες από αυτά τα σταγονίδια και χαλάζι στα ανώτερα τµήµατα της καταιγίδας. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που µπορούν να οδηγήσουν σε ψύξη λόγω εξάτµισης (βύθιση αέρα) και συνεπώς εξασθένηση του ανοδικού ρεύµατος. Μόλις συµβεί αυτό, δεν είναι πλέον σε θέση να συγκρατήσει τον µεγάλο πυρήνα της βροχής/χαλαζιού στην καταιγίδα. Ως αποτέλεσµα, ο πυρήνας πέφτει κατακόρυφα στο έδαφος. Καθώς χτυπά στο έδαφος απλώνεται προς όλες τις κατευθύνσεις. Η τοποθεσία στην οποία η “µικροέκρηξη” χτυπά για πρώτη φορά στο έδαφος υφίσταται τους ισχυρότερους ανέµους και προκαλεί τις µεγαλύτερες ζηµιές.

Οι ταχύτητες του ανέµου σε “µικροεκρήξεις” µπορεί να ξεπεράσουν τα 100 mph, που ισοδυναµεί µε έναν ανεµοστρόβιλο EF-1. Άνεµοι τόσο ισχυροί µπορούν να προκαλέσουν τεράστιες ζηµιές σε σπίτια και άλλες κατασκευές και να ισοπεδώσουν εκατοντάδες δέντρα.»

Avatar
by
Previous Post Next Post