Athens Match Challenge στον ΠΟΙΑΘ

Οι αγώνες match race, οι ιστιοπλοϊκές µονοµαχίες, έχουν κερδίσει τα τελευταία χρόνια και το ελληνικό κοινό, αφού προσφέρουν έντονη δράση και πλούσιο θέαµα!

Το match race, έχει τους δικούς του κανόνες, οι οποίοι διαφέρουν από τους κανονισµούς των υπολοίπων αγώνων τριγώνου, δηµιουργώντας άµεσο και επιθετικό ανταγωνισµό στον οποίο ακόµα και οι συγκρούσεις είναι κάτι συνηθισµένο. Μία µεγάλη επίσης διαφορά από τους άλλους αγώνες είναι πως το match race, έχει κριτές µέσα στο νερό, που βγάζουν άµεση και επίσηµη απόφαση τη στιγµή του κάθε συµβάντος.

Οι ιστιοδροµίες match race, είναι εξαιρετικά συναρπαστικές και το θέαµα, σε σύγκριση µε άλλες ιστιοπλοϊκές διοργανώσεις, πολύ εντυπωσιακό. Πριν από την εκκίνηση, οι οµάδες αγωνίζονται για να αποκτήσουν τον έλεγχο, κυκλώνοντας η µία την άλλη και προσπαθώντας να κερδίσουν είτε φάουλ, είτε µία πλεονεκτικότερη θέση. Ακολουθεί µία σχετικά σύντοµη κούρσα δύο γύρων όρτσα – πρύµα κατά την οποία οι δύο αντίπαλοι µονοµαχούν σκληρά µέχρι τη γραµµή του τερµατισµού.

Οι ιστιοδροµίες διαρκούν 15 ως 20 λεπτά και είναι συχνά δύσκολη η ανάδειξη του νικητή µέχρι και το τέλος της κούρσας.

Ο αγωνιστικός στίβος βρίσκεται πολύ κοντά στην ακτή και αποτελείται από µια αφετηρία, µεταξύ των δύο σηµαντήρων, που τοποθετούνται σε ορθή γωνία προς την κατεύθυνση του ανέµου. Οι οµάδες καβατζάρουν τις σηµαδούρες 2 – 3 φορές, πριν ο νικητής περάσει τη γραµµή του τερµατισµού, που είναι η ίδια µε τη γραµµή εκκίνησης.

Το πιο δηµοφιλές σκάφος που χρησιµοποιείται στην Ελλάδα για αγώνες match race είναι το Beneteau Platu 25. Το συγκεκριµένο σκάφος σχεδιάστηκε από τη Farr Yacht Design µε επικεφαλής τον Bruce Farr και για πρώτη φορά κατασκευάστηκε από τη McDell Marine στη Νέα Ζηλανδία στις αρχές της δεκαετίας του 90. Τον Νοέµβριο του 2006 έγινε κατηγορία αναγνωρισµένη από τη Διεθνή Ιστιοπλοϊκή Οµοσπονδία. Αυτό έδωσε το δικαίωµα στην κλάση να µπορεί να πραγµατοποιήσει παγκόσµια πρωταθλήµατα.

Πλέον το σκάφος κατασκευάζεται σε δύο ναυπηγεία, από την Beneteau στη Γαλλία και την Extreme Sailing Products κοντά στην Σιγκαπούρη.

Ο δεύτερος προκριµατικός αγώνας του Hellenic Match Racing Tour – Athens Match Challenge, διοργανώθηκε από τον Πανελλήνιο Όµιλο Ιστιοπλοΐας Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ), το Σάββατο 29 Φεβρουαρίου και την Κυριακή 1 Μαρτίου.

Έχοντας αφήσει πίσω τον πρώτο προκριµατικό αγώνα του Βόλου, ο οποίος πραγµατοποιήθηκε µε απόλυτη επιτυχία, αναδεικνύοντας νικήτρια την οµάδα του Γεώργιου Καραδήµα, η αγωνία κορυφώθηκε για τα αποτελέσµατα του ΠΟΙΑΘ Athens Match Challenge, αλλά και την οµάδα που θα εξασφαλίσει το εισιτήριο για την Κρήτη και τον ηµιτελικό. Η λίστα συµµετεχόντων για τον σπουδαίο αυτό αγώνα, περιείχε πολλά κορυφαία ονόµατα της ελληνικής ιστιοπλοΐας, όπως τον Στέλιο Σωτηρίου, που επέστρεψε στη δράση µετά από πέντε χρόνια απουσίας. Επιπρόσθετα, ο µεγάλος νικητής του περσινού Hellenic Match Racing Tour, Θοδωρής Τσουλφάς, συµµετείχε στον αγώνα, ενώ ο Γιώργος Παναγιωτίδης που έχει ήδη προκριθεί στον τελικό, αγωνίστηκε ώστε να προετοιµαστεί όσο το δυνατόν καλύτερα για τον µεγάλο αγώνα. Δύο σπουδαίοι κριτές πήραν φέτος την απόφαση να αλλάξουν ρόλο και να συµµετάσχουν στον προκριµατικό. Ο λόγος γίνεται τόσο για τον διεθνή κριτή από την Πάτρα, Μάριο Ζησιµάτο, όσο και για τον Σταύρο Κουρή.

Τέλος, ο Κρητικός Μάνος Αγγελάκης και η οµάδα του έκανε την προσπάθειά του να πάρει την πρόκριση για τον ηµιτελικό της Σητείας, έχοντας να ανταγωνιστεί µεταξύ άλλων και τον Yurek Stremniefski.

Η πρώτη µέρα του δεύτερου προκριµατικού αγώνα του Hellenic Match Racing Tour – Athens Match Challenge στον ΠΟΙΑΘ, το Σάββατο 29 Φεβρουαρίου ξηµέρωσε µε βόρειους ισχυρούς ανέµους που ξεπερνούσαν τους 30 κόµβους. Η Επιτροπή Αγώνος ήταν στη θέση της από νωρίς, παρακολουθώντας τον καιρό και έχοντας επαφή µε τις οµάδες. Λίγο µετά την προγραµµατισµένη ώρα εκκίνησης, περίπου στις 12 το µεσηµέρι, η ένταση του ανέµου έπεσε στους 16 κόµβους µε τις ριπές όµως να ξεπερνούν τους 20. Ο στίβος στήθηκε και οι οµάδες βγήκαν από το λιµάνι. Όσο η ώρα περνούσε η ένταση του ανέµου έπεφτε σε ανεκτά επίπεδα, ενώ οι ριπές και οι αλλαγές διεύθυνσης µειώνονταν αισθητά.

Έτσι ξεκίνησαν οι προκριµατικές ιστιοδροµίες του Round Robin. Τα µατς ξεκινούσαν το ένα µετά το άλλο, χωρίς καθυστερήσεις, µε τον στίβο να διορθώνεται άµεσα από τα κλιµάκια της Επιτροπής Αγώνος, ώστε να µην αδικηθεί κανείς. Παρά τα µικροπροβλήµατα που αντιµετωπίστηκαν αµέσως, οι συνεχείς µονοµαχίες πρόσφεραν συναρπαστικό θέαµα σε όσους παρακολουθούσαν.

Έπειτα από 14 flights και σκληρές µάχες, η πρώτη µέρα του δεύτερου προκριµατικού αγώνα του Athens Match Challenge ήρθε στο τέλος της. Πρώτος, βάσει ποσόστωσης, ήταν ο Στέλιος Σωτηρίου, κάνοντας δυνατό come back µετά από αρκετά χρόνια. Ο Σωτηρίου και η οµάδα του σκόραρε 100%, µε 4 νίκες σε ισάριθµες µονοµαχίες. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο Θοδωρής Τσουλφάς, οµοίως µε 100% επιτυχίες, αλλά µε 3 νίκες σε 3 µονοµαχίες, ενώ στην τρίτη θέση ισοβαθµούσαν τρεις οµάδες. Με τις ιστιοδροµίες να ολοκληρώνονται αργά το απόγευµα, απέµεναν λίγες ακόµα του προκριµατικού γύρου να γίνουν την Κυριακή.

Η δεύτερη ηµέρα του ΠΟΙΑΘ Athens Match Challenge ξεκίνησε µε εντελώς διαφορετικές συνθήκες. Ενώ την πρώτη ηµέρα την εκκίνηση καθυστέρησε ο ισχυρός άνεµος, τη δεύτερη ηµέρα υπήρξε αναβολή λόγω…απουσίας του. Ο ασθενής άνεµος των 2 – 3 κόµβων που επικρατούσε το πρωί έδειχνε µία τάση νότιων και νοτιοδυτικών διευθύνσεων. Η Επιτροπή Αγώνος και πάλι ήταν στη θέση της, παρακολουθώντας την εξέλιξη του καιρού, µέχρι που κάποια στιγµή, γύρω στις 12 το µεσηµέρι, η ένταση ανέβηκε στους 6 µε 7 κόµβους.

Ο στίβος στήθηκε και πάλι έγκαιρα και σωστά και τα σκάφη ξεκίνησαν να αγωνίζονται, προκειµένου να ολοκληρώσουν την προκριµατική φάση του Round Robin.

Με την ολοκλήρωση όλων των προκριµατικών ιστιοδροµιών, ξεκίνησαν τα µατς του τελικού. Οι οµάδες των Στέλιου Σωτηρίου και Θοδωρή Τσουλφά που έφτασαν αήττητες στον τελικό, είχαν να κατακτήσουν δύο νίκες για να ανέβουν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου.

Στο πρώτο µατς και ενώ όλοι παρακολουθούσαν µε µεγάλη αγωνία τις αριστοτεχνικές κινήσεις των δύο οµάδων, ο Θοδωρής Τσουλφάς ξεκίνησε πρόωρος στο pre start µε αποτέλεσµα να χρεωθεί µε ποινή. Ωστόσο πήρε λίγο καλύτερη εκκίνηση αλλά η οµάδα του Στέλιου Σωτηρίου δεν άφησε κανένα περιθώριο στον αντίπαλο. Λίγα µέτρα πριν τον τερµατισµό, ο Τσουλφάς εκτέλεσε την ποινή του, µία στροφή 260 µοιρών, όµως το σκάφος του Σωτηρίου πέρασε µπροστά και τερµάτισε κυριολεκτικά πρώτος µε απειροελάχιστη διαφορά. Το δεύτερο µατς ξεκίνησε µε µεγαλύτερη ένταση. Οι κινήσεις των δύο οµάδων ήταν υποδειγµατικές, αριστοτεχνικοί χειρισµοί, εφαρµογή των κανονισµών, απίστευτες τακτικές και θεαµατικές ταχύτητες. Αυτή τη φορά η οµάδα του Σωτηρίου απέκτησε το προβάδισµα το οποίο διατήρησε µέχρι το τέλος και της δεύτερης ιστιοδροµίας, µε µικρή πάλι διαφορά από την οµάδα του Τσουλφά. Έτσι, µε σκορ 2 – 0, ο Στέλιος Σωτηρίου κέρδισε τον τελικό. Μετά την πολλά υποσχόµενη εµφανισή του χθες, ο Σωτηρίου βρέθηκε στην κορυφή για άλλη µια φορά, εξασφαλίζοντας τη θέση του για τους προκριµατικούς της Σητείας. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο Τσουλφάς που αυτή τη φορά δεν έχει αντίπαλο τον γιό του αλλά σύµµαχο!

Στον µικρό τελικό, η οµάδα του Ζησιµάτου αντιµετώπισε τον Παναγιωτίδη. Στο πρώτο µατς κέρδισε ο Ζησιµάτος, ενώ στο δεύτερο ισοφάρισε ο Παναγιωτίδης. Έτσι, όλα κρίθηκαν στο τρίτο µατς, µε τελική επικράτηση της οµάδας του Ζησιµάτου. Η οµάδα του Ζησιµάτου βρέθηκε στην τρίτη θέση, ενώ ο Παναγιωτίδης στην τέταρτη.

Την ίδια µέρα το απόγευµα ακολούθησε η απονοµή των επάθλων στο κτίριο του ΠΟΙΑΘ στο Μικρολίµανο, µε φαγητό, ποτό και µουσική για όλους τους συµµετέχοντες.

Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Έχει εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και επενδύσεων και ως γενικός διευθυντής στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας. Είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster του RYA.
Previous Post Next Post