H 7η Ιουλίου του 2024 θα σηµατοδοτήσει την έναρξη της τέταρτης διοργανώσεως του AEGEAN 600, του ετήσιου αγώνα ανοικτής θαλάσσης 600 ναυτικών µιλίων χωρίς σταθµό που διοργανώνει ο Πανελλήνιος Όµιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης µε συνδιοργανωτή την Olympic Marine. Αυτός ο εντυπωσιακός αγώνας 605 µιλίων µε αφετηρία το ακρωτήριο Σούνιο κάτω από το άγρυπνο βλέµµα του αρχαίου θεού της θάλασσας “Ποσειδώνα” αγκαλιάζει όλο σχεδόν το Νότιο και Νότιοανατολικό Αιγαίο, αποτελώντας έτσι µια αγωνιστική ‘περιήγηση’ σε 23 νησιά του Αιγαίου Αρχιπελάγους πριν επιστρέψει πίσω για τερµατισµό στο ακρωτήριο Σούνιο.
Μεταξύ των έξι κλασικών αγώνων 600 µιλίων στον κόσµο, αυτός είναι ο νεότερος, µε την πρώτη εκκίνηση να σηµειώνεται χρονικά στις 4 Ιουλίου 2021. Έκτοτε, η δηµοτικότητα της διοργάνωσης αυξάνεται κάθε χρόνο, µε πάνω από 70 σκάφη, µεταξύ αυτών και σκάφη υψηλών επιδόσεων από 25 χώρες, τα οποία σκοπεύουν να συµµετάσχουν στη φετινή έκδοση, η οποία έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ το περσινό ρεκόρ συµµετοχών.

Αυτές οι συµµετοχές που αντιπροσωπεύουν ένα µεγάλο φάσµα σκαφών και εµπειριών, αποτελούν µια µεγάλη τοµή στον κόσµο της ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης, και κυµαίνονται σε µεγέθη από το Dehler 30 AETHER δύο ατόµων του Γεράσιµου Πετράτου και της Εύης Δελίδου µέχρι το εντυπωσιακό LUCKY (πρώην Rambler 88) του Αµερικανού Bryon Ehrhart, αλλά και τα τρία Volvo (δύο 70 και ένα 65 ποδών). Μάλιστα το ένα Volvo Open 70 ανήκει πλέον στον ιδιοκτήτη της Olympic Marine Γιώργο Προκοπίου (πρώην I Love Poland) που κατέκτησε τη δεύτερη θέση πέρυσι σε διορθωµένο χρόνο, ενώ το άλλο παρόµοιο σκάφος L4/TRIFORK (πρώην Ericsson 4), ιδιοκτησίας του επιχειρηµατία Joern Larsen µε κυβερνήτη τον Δανό νικητή αγώνων Maxi και βετεράνο ιστιοπλόο του America’s Cup Jens Dolmer, έχει µεταξύ άλλων κερδίσει και το Volvo Ocean Race του 2008-2009.
Τα παραπάνω σκάφη αλλά και το Botin 56 BLACK PEARL του Αυστριακού Stefan Jentzsch και τα δύο MOD 70 trimaran που έχουν δηλώσει συµµετοχή και βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, το ARGO του Αµερικανού Jason Carroll και το «αδελφό σκάφος» ZOULOU από τη Γαλλία – µε κυβερνήτη τον πολύ έµπειρο και διακεκριµένο σε αγώνες πολύγαστρων σκαφών Erik Maris – απαρτίζονται από πολύ αξιόλογες διεθνείς οµάδες που κάνουν το ντεµπούτο τους στο AEGEAN 600. Όλα έχουν αποδεδειγµένα ρεκόρ αγώνων και εξαιρετικά έµπειρα πληρώµατα που λαµβάνουν µέρος στις πιο ανταγωνιστικές κλάσεις και διοργανώσεις παγκοσµίως. Σκάφη εντυπωσιακού σχεδιασµού µε καινοτόµα χαρακτηριστικά, κορυφαίων επιδόσεων που έχουν κερδίσει όλους τους µεγάλους διεθνείς αγώνες, αναζητούν την κατάρριψη του ρεκόρ διαδροµής και το καλύτερο πλασάρισµα στις κατηγορίες IRC και/ή ORC και ΜOCRA. Και επειδή τα ρεκόρ δηµιουργούνται ώστε να καταρρίπτονται, το περσινό ρεκόρ του LEOPARD 3 από το Μονακό, 1 ηµ. 21 ώρ. 5 λ. και 25 δ. στα µονόγαστρα και 2 ηµ. 5 ωρ. 36 λ. 2 δ. στα πολύγαστρα, το ρεκόρ του 2022 του ALLEGRA από την Ελβετία, µε τις παραπάνω συµµετοχές είναι πολύ πιθανό φέτος, µε τις κατάλληλες συνθήκες, να καταρριφθούν.
Βεβαίως, εκτός των πληρωµάτων που απαρτίζονται αποκλειστικά από επαγγελµατίες, υπάρχουν και αρκετές οµάδες που έχουν µέλη τους ερασιτέχνες ιστιοπλόους κατάλληλα όµως προετοιµασµένους, οι οποίοι θα αγωνιστούν περισσότερο για να αντιµετωπίσουν την πρόκληση αλλά και για τις µοναδικές εµπειρίες που θα τους προσφέρει το αρχέγονο πέλαγος.
Η Διεθνής Ένωση Σκαφών Maxi (International Maxi Association, IMA) από την πρώτη διοργάνωση συµπεριέλαβε το AEGEAN 600 στο σιρκουί των αγώνων της, IMA Mediterranean Offshore Challenge, γεγονός που βοήθησε τη διοργάνωση να αναβαθµιστεί ακόµη περισσότερο προσελκύοντας πλήθος συµµετοχών σκαφών Maxi, µερικά από τα οποία είναι πολύ γνωστά για την αγωνιστική τους δράση και επιδόσεις σε όλο τον κόσµο της ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης. Επιπλέον, φέτος η IMA δηµιούργησε ένα καινούριο σιρκουί αγώνων, το Mediterranean Maxi Multihull Challenge, ειδικά για πολύγαστρα σκάφη, και το AEGEAN 600 εµφανίζεται ως η πρώτη διοργάνωση στο πρωτάθληµα αυτό.

Μια σηµαντική καινοτοµία στην εφετινή τέταρτη έκδοση θα είναι η χρήση του ORC Weather Routing Scoring (WRS). Αυτή η καινοτόµος προσέγγιση για τον ορθότερο υπολογισµό των αποτελεσµάτων στην κατηγορία ORC υπολογίζει έναν προβλεπόµενο χρόνο (PET, Predicted Elapsed Time) για κάθε σκάφος που θα τρέξει τον αγώνα, χρησιµοποιώντας τα δεδοµένα πολικής απόδοσης κάθε σκάφους και την πιο πρόσφατη πρόγνωση καιρού πριν από την εκκίνηση.
Μια άλλη καινοτοµία προσφέρουν οι εξαιρετικές και αναβαθµισµένες εγκαταστάσεις της Olympic Marine που υποστηρίζουν αυτόν τον στόλο, και θα συµπεριλάβουν µια πρόσφατα ανοιγµένη µεγάλη αποβάθρα κατάλληλη να φιλοξενήσει σκάφη Maxi. Δωρεάν ελλιµενισµός στην Olympic Marine προσφέρεται σε όλα τα συµµετέχοντα σκάφη από τις 30 Ιουνίου έως τις 15 Ιουλίου 2024.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες που αποτελούν µέρος της διοργάνωσης, όπως το καθιερωµένο εκπαιδευτικό σεµινάριο ασφαλείας που θα πραγµατοποιηθεί την Πέµπτη 4 Ιουλίου, ένας αγώνας προθέρµανσης (Attica Warm-Up Race), η συνάντηση κυβερνητών και η τελετή έναρξης και υποδοχής των πληρωµάτων την Παρασκευή 5 Ιουλίου καθώς και µια ξενάγηση στον αρχαίο Ναό του Ποσειδώνα το Σάββατο 6 Ιουλίου. Η εκκίνηση του αγώνα θα γίνει στον θαλάσσιο χώρο προ του Ναού του Ποσειδώνος στο Σούνιο, την Κυριακή 7 Ιουλίου και ώρα 14:00. Η τελετή λήξης και απονοµής των επάθλων θα πραγµατοποιηθεί το Σάββατο 13 Ιουλίου στο Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου.
Η δηµιουργία του AEGEAN 600, ενός αγώνα 605 ναυτικών µιλίων χωρίς σταθµό, από τον ΠΟΙΑΘ αποτελεί απόδειξη της διαρκούς προσφοράς του Οµίλου στην ανοιχτή θάλασσα µε στόχο να στρέψει, αυτή τη φορά, το ενδιαφέρον της παγκόσµιας κοινότητας στο Αιγαίο και να διαφηµίσει την Ελλάδα και την ελληνικότητα των νησιών µας. Με τον τρόπο αυτό, κάθε χρόνο – την πρώτη εβδοµάδα του Ιουλίου, ιστιοπλόοι από όλο τον κόσµο συγκεντρώνονται στην Ελλάδα και στην Olympic Marine για να διαγωνιστούν σε αυτόν τον αγώνα ‘πρόκληση’, ξεκινώντας ένα ταξίδι που δοκιµάζει και επιβραβεύει δεξιότητες και ικανότητες, ναυτοσύνη, αντοχή και στρατηγική στον συναρπαστικό θαλάσσιο στίβο του Αιγαίου Πελάγους.
Ο δύσκολος κατά καιρούς αλλά απαιτητικός αυτός αγώνας, όπου κάθε σηµείο στροφής της διαδροµής κρύβει προκλήσεις και µεταβαλλόµενες καιρικές συνθήκες, είναι αυτός ο ‘τέλειος’ αγώνας 600 ναυτικών µιλίων που εδραιώθηκε µέσα σε τρία µόλις χρόνια στη διεθνή ιστιοπλοϊκή κοινότητα.