Αγώνας στη μνήμη Ιωάννη Β. Γουλανδρή

Ο Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος και ο Ναυτικός Όμιλος Άνδρου αποφάσισαν εφέτος να συμπράξουν και να διοργανώσουν τον αγώνα Ιωάννης Β. Γουλανδρής που περιελάμβανε τον Αγώνα της Άνδρου και την Εβδομάδα ΝΟΕ. Εφέτος μάλιστα ο διεθνής ιστιοπλοϊκός αγώνας Άνδρου έκλεισε 50 χρόνια ζωής και η σημασία που δόθηκε από τους Ανδριώτες ήταν ιδιαίτερη.

Ο Ναυτικός Όμιλος Άνδρου ιδρύθηκε το 1957, κατόπιν πρωτοβουλίας της νεολαίας του νησιού. Την ίδρυση αποφάσισαν επίλεκτα μέλη της κοινωνίας της Άνδρου με τη συμπαράσταση του Δημοτικού Συμβουλίου της Χώρας. Από το 1955 – δύο χρόνια πριν την ίδρυση – αυτή η νεολαία, η ζυμωμένη σε μια παράδοση που είχε τις ρίζες της στη θάλασσα, ζητούσε τη σύσταση ενός Ναυτικού Ομίλου, για να βρει στέγη και σημείο αναφοράς ο ζήλος τους για τον ναυταθλητισμό. Η επιθυμία τους έγινε πραγματικότητα με την αρωγή, ηθική και υλική, τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου όσο και των εύπορων οικογενειών της Άνδρου.
Εύπορες ναυτικές οικογένειες (Γουλανδρή, Εμπειρίκου, Καμπάνη, Πολέμη, Βογιατζίδη, Βροντίση, Γκούμα, Δανιόλου, Καραπιπέρη, Καρυστινάκη, Κασιμάτη, Κονδύλη, Κυδωνιέως, Λογοθέτη, Παλαιοκρασσά, Πορφυράτου, Παλλια, Σταματιάδη, Τρικόγλου) καθώς και οι ναυτικοί με δωρεές και προσωπική εργασία το 1957 τελείωσαν τις εργασίες οικοδόμησης, ετοίμασαν το καταστατικό του Ομίλου και άρχισε η λειτουργία του.
Έκτοτε ο Όμιλος έγινε σημείο αναφοράς του Ναυταθλητισμού στην Άνδρο. Εκατοντάδες παιδιά εκπαιδεύτηκαν και πολλά από αυτά διακρίθηκαν σε πρωταθλητικές θέσεις σε Πανελλήνιες και Ευρωπαϊκές συμμετοχές.
Σήμερα οι Ανδριώτες απολαμβάνουν με υπερηφάνεια τον Όμιλό τους και τον καμαρώνουν. Πολλοί από τους παλιούς πρωταγωνιστούν ακόμα στα δρώμενα του Ομίλου και αποτελούν πηγή έμπνευσης.
Δέκα χρόνια μετά την ίδρυση του Ν.Ο.Α (1967) και με πρωτεργάτη τον Ιωάννη Β. Γουλανδρή (ένα από τα ιδρυτικά μέλη), αρχίζει ο διεθνής ιστιοπλοϊκός αγώνας ανοικτής θάλασσας Άνδρου. Έκτοτε η συμβολή της οικογένειας Γουλανδρή είναι πιστή στο ετήσιο ραντεβού της, όπως πιστό στο ραντεβού του κάθε χρόνο είναι και μέρος του ιστιοπλοϊκού ελληνικού στόλου.
Κάθε χρόνο αγωνιστικά ιστιοπλοϊκά σκάφη με αφετηρία τον Σαρωνικό ανοίγουν πανιά για την όμορφη Άνδρο (απόσταση περίπου 80 ναυτικά μίλια). Πρώτος προορισμός και τερματισμός η Χώρα της Άνδρου.
Η διαδρομή Φάληρο – Χώρα Άνδρου άλλοτε ξεκινά με μπουκαδούρα, άλλοτε με άπνοια, άλλοτε με ισχυρούς ανέμους, πάντα όμως η πρόκληση είναι μεγάλη. Συχνά με σύμμαχο τον δυνατό αέρα και κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες ιδιαίτερα μετά το ‘καβατζάρισμα’ του Κάβο Ντόρο, οι ιστιοπλόοι τερματίζουν στη φιλόξενη Χώρα.
Μετά από διήμερη παραμονή στο νησί, όπου διεξάγεται τοπικός παράκτιος αγώνας, ο στόλος τερματίζει την τελευταία ημέρα συνήθως στο Δύσβατο ή στο Σούνιο. Στη διάρκεια του διημέρου σύσσωμοι οι Ανδριώτες υποδέχονται του επισκέπτες προσφέροντας τη φιλοξενία τους.
Εφέτος, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, 2 με 5 Ιουνίου, διεξήχθη ο 50ός Αγώνας Άνδρου με τη συμμετοχή 30 σκαφών.
Την Παρασκευή 2 Ιουνίου στις 16:00 ξεκίνησαν πρώτα τα μεγάλα σκάφη (mega yacht) ενώ 5 λεπτά αργότερα έφυγαν και τα υπόλοιπα σκάφη από τη Βουλιαγμένη. Ο άνεμος ήταν από νότιες ασθενής μέτριος γύρω στους 10 κόμβους. Από ότι φάνηκε, στο πέλαγος ανοιχτά είχε καλύτερο αέρα. Στον Πάτροκλο περίμενε τους ιστιοπλόους αρκετό παιχνίδι όπως συνήθως, που τους έφερε στο Σούνιο αργά το απόγευμα, όλους μαζί. Η νύχτα ωστόσο είχε ταλαιπωρία. Ο άνεμος ερχόταν σε κομμάτια από 0 ως 10 κόμβους, με διεύθυνση δυτική. Το πρωί βγήκε λίγο πιο φρέσκος πελαγίσιος άνεμος μέχρι 12 κόμβους, ο οποίος όμως σταματούσε 1 μίλι πριν τον τερματισμό, με αποτέλεσμα να φτάνουν σκάφη και να μένουν εκεί. Τερμάτισαν τελικά μόνο 4 σκάφη.
Στον Όμιλο περίμενε το skippers & sailors welcome brunch με φαγητό, ενώ το βράδυ πραγματοποιήθηκε φιλοξενία στο κτήμα Αδαμάντιου Λ. Πολέμη.
Την επόμενη ημέρα έγινε ο τοπικός παράκτιος αγώνας με τον άνεμο να ξεπερνάει τους 25 κόμβους, προσφέροντας θέαμα στο μεγάλο πλήθος που είχε συγκεντρωθεί. Η διαδρομή ήταν όρτσα μέχρι το πρώτο σημείο στροφής στη Γριά και από εκεί ανοιχτή πλαγιοδρομία μέχρι τον Τουρλίτη, επιστροφή στη νούμερο ένα και τερματισμό.
Οι συνθήκες αυτές διατηρήθηκαν και τη Δευτέρα 5 Ιουνίου όπου ξεκίνησε η επιστροφή. Ο αγώνας ξεκίνησε πάλι με τον άνεμο να ξεπερνάει τους 25 κόμβους με έντονες ριπές ειδικά στο πρώτο σκέλος που ήταν όρτσα μέχρι το σημείο στροφής, ενώ τερμάτισε στο Δύσβατο με τα τελευταία μέτρα της διαδρομής παραδόξως να είναι πάλι με άπνοια, προσφέροντας προκλήσεις τακτικής στους ιστιοπλόους.

Τα αποτελέσματα της 1ης φάσης ήταν:

ORCi
1. MELX II UK CUP – Σ. Παπαγιαννόπουλος
2. CODE ZERO TSAKOS GROUP – Ν. Λυκιαρδόπουλος
3. ELLINIXX – Μ. Μπελέγρης

ORC Club
1. MANOULI TOO – Α. Θεοδωρίδης
2. APIDALOS NAFS – Π. Κούρκουλος
3. KOURSAROS – Κ. Τζώρτζης

Το σαββατοκύριακο 10 και 11 Ιουνίου έγινε το δεύτερο μέρος της διοργάνωσης, η Εβδομάδα ΝΟΕ, που περιελάμβανε αγώνες όρτσα πρύμα.
Το Σάββατο η εκκίνηση δόθηκε κανονικά με τον άνεμο να είναι από νότιες διευθύνσεις με μικρές διακυμάνσεις. Στην πρώτη ιστιοδρομία η ένταση του ανέμου κυμαινόταν στους 10 κόμβου με μικρές αυξήσεις προς τη νούμερο ένα, που έδιναν μάλιστα και κάποια σιγόντα. Η δεύτερη ιστιοδρομία ξεκίνησε αμέσως μετά την προσαρμογή του στίβου στη νέα διεύθυνση του ανέμου που είχε γυρίσει λίγο ανατολικότερα με την ένταση να ανεβαίνει κατά 2 κόμβους. Οι μεταβολές σε ένταση και διεύθυνση ήταν αρκετές, επιβάλλοντας προσεκτική τακτική στις ομάδες, μιας και όλοι όσοι συμμετείχαν είχαν αδιαμφισβήτητες ικανότητες στους χειρισμούς που δεν άφηναν περιθώρια στους αντιπάλους.
Και η δεύτερη ιστιοδρομία ήταν αρκετά σύντομη με αποτέλεσμα η Επιτροπή Αγώνος να μπορέσει να διεξάγει και τρίτη ιστιοδρομία.
Η ένταση του ανέμου είχε πλέον ανέβει ακόμα περισσότερο, φτάνοντας κατά τόπους και τους 16 κόμβους ενώ η διεύθυνση είχε στραφεί νοτιότερα. Η σταδιακή αύξηση του ανέμου στη διάρκεια της ημέρας ωφέλησε τα μικρότερα σκάφη που όμως έκαναν έτσι κι αλλιώς πολύ καλές ιστιοδρομίες, πιέζοντας εαυτούς και αλλήλους και ανεβάζοντας τον αγωνιστικό πήχη ψηλά.
Την Κυριακή 11 Ιουνίου ο καιρός είχε αλλάξει. Συννεφιά και βοριάδες με ένταση γύρω στους 15 κόμβους αλλά έντονες ριπές ήταν οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν από το πρωί. Τελικά η εκκίνηση της πρώτης ιστιοδρομίας δόθηκε με μία μικρή καθυστέρηση προκειμένου να σταθεροποιηθεί κάπως ο καιρός. Η διεύθυνση του ανέμου ήταν στις 20 μοίρες με αλλαγή στη διεύθυνση περίπου 10 μοιρών σε σημεία του στίβου, ενώ η ένταση ήταν πλέον από 16 ως και 20 κόμβους. Οι αλλαγές αυτές ήταν βούτυρο στο ψωμί των tactician, αφού όποιος κατάφερνε να ‘διαβάσει’ τον στίβο μπορούσε να κερδίσει πολλά μέτρα.
Στο ίδιο πλαίσιο έγινε και η δεύτερη και τελευταία ιστιοδρομία της ημέρας. Οι αυξομειώσεις στην ένταση και οι αλλαγές στη διεύθυνση έκαναν τους αγώνες εξαιρετικά απαιτητικούς και όλα τα πληρώματα ευχαριστήθηκαν αγωνιστική ιστιοπλοΐα.

Τα τελικά αποτελέσματα overall της Εβδομάδας ΝΟΕ ήταν:
1. BULLET (Ν. Σινούρης – Δ. Δεληγιάννης)
2. ELLINIXX (Σ. Λεονταρίδης)
3. CODE ZERO TSAKOS GROUP (Μ. Μπελέγρης)

Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας κυβερνήτης σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και σε υψηλές θέσεις στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται με τη ναυτική εκπαίδευση από το 2003, είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster Instructor του RYA.
Previous Post Next Post