Την ιδανική πλατφόρµα ανάδειξης των προοπτικών περαιτέρω ανάπτυξης της κρουαζιέρας και γενικότερα του θαλάσσιου τουρισµού στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αποτέλεσε το 7ο Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγµατοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά στη 12ετή ιστορία της διοργάνωσης.
«Η Θεσσαλονίκη επιλέχθηκε να φιλοξενήσει τη φετινή διοργάνωση για να αναδείξουµε την ανάγκη για περισσότερες εναλλακτικές λύσεις λιµανιών και προορισµών, προκειµένου να µειωθεί ο αντίκτυπος και να βελτιστοποιηθεί η διαχείριση της κυκλοφορίας κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Επίσης, η Θεσσαλονίκη αποτελεί φυσική πύλη για τις αναδυόµενες αγορές των Βαλκανίων, που µπορούν να αποτελέσουν πηγή προσέλκυσης επιβατών – ένα ακόµα σηµαντικό θέµα που εξετάστηκε κατά τη διάρκεια του Forum», τόνισε ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύµβουλος των “Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.”.
Περισσότεροι από 600 σύνεδροι, 40 εκθέτες και 50 δηµοσιογράφοι συγκεντρώθηκαν στο εµβληµατικό ξενοδοχείο Makedonia Palace το διήµερο 25 και 26 Απριλίου και παρακολούθησαν ενδιαφέρουσες συζητήσεις, ενηµερωτικές παρουσιάσεις και εκπαιδευτικά σεµινάρια από 56 οµιλητές από την παγκόσµια βιοµηχανία κρουαζιέρας.
Η παρουσία και η ενεργή συµµετοχή κορυφαίων εκπροσώπων από 13 ηγέτιδες εταιρείες κρουαζιέρας και των επικεφαλής των διεθνών ενώσεων του κλάδου, καθώς και του συνόλου των τοπικών φορέων, ανέδειξε τη σηµασία της εκδήλωσης για τον κλάδο, ενισχύοντας περαιτέρω τα διαπιστευτήριά της ως το κορυφαίο Forum θαλάσσιου τουρισµού για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και Εκτελεστικός Πρόεδρος της MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, τόνισε τη σηµασία της βιωσιµότητας, όπως αναδεικνύεται από τα µέτρα που λαµβάνει η βιοµηχανία κρουαζιέρας για να µειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της. «Η βιοµηχανία της κρουαζιέρας έχει κάνει τεράστια τεχνολογικά άλµατα σε λιγότερο από 15 χρόνια, καθώς προσπαθούµε να επιτύχουµε τους στόχους µας για την απαλλαγή από τις εκποµπές άνθρακα έως το 2050» σηµείωσε, προσθέτοντας ότι «η βιοµηχανία της κρουαζιέρας είναι ζωτικό µέρος της παγκόσµιας τουριστικής βιοµηχανίας και έχει τη δυνατότητα να συνεισφέρει σηµαντικά στις τοπικές οικονοµίες». Ο ίδιος δεσµεύτηκε για συνεργασία µε όλους τους εµπλεκόµενους «για να διασφαλίσουµε ότι ο κλάδος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ευδοκιµεί τα επόµενα χρόνια».
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας απηύθυνε πρόσκληση στον κλάδο της κρουαζιέρας να επενδύσει στη Θεσσαλονίκη. Όπως είπε, «µε την εκπληκτική φυσική οµορφιά και την πλούσια πολιτιστική κληρονοµιά της, η Θεσσαλονίκη έχει τη δυνατότητα να γίνει σηµαντικός προορισµός για τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας. Η Θεσσαλονίκη προσφέρει ένα µοναδικό συνδυασµό ιστορικών και σύγχρονων αξιοθέατων, όπως µουσεία, γκαλερί και µια ζωντανή γαστρονοµική σκηνή. Επενδύοντας στη Θεσσαλονίκη, η διεθνής βιοµηχανία κρουαζιέρας θα µπορούσε να βοηθήσει στη δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην τόνωση της οικονοµικής ανάπτυξης, παρέχοντας παράλληλα στους ταξιδιώτες µια αξέχαστη εµπειρία σε µια από τις πιο όµορφες και συναρπαστικές πόλεις της Ευρώπης».
Η κρουαζιέρα πολυτελείας θέτει νέα δεδοµένα
Όπως προέκυψε από τις συζητήσεις, οι εταιρείες κρουαζιέρας πολυτελείας στρέφουν την προσοχή τους σε µικρότερους, εναλλακτικούς προορισµούς. Ενώ τα mainstream λιµάνια θα έχουν πάντα ζήτηση, η τάση για µοναδικές εµπειρίες σε λιγότερο γνωστούς προορισµούς κερδίζει συνεχώς έδαφος. Ωστόσο, δεν λείπουν οι προκλήσεις προκειµένου οι περισσότερο εξωτικές τοποθεσίες να συµπεριληφθούν στα δροµολόγια πολυτελούς κρουαζιέρας. Πηγές ανησυχίας αποτελούν τόσο το έλλειµµα κατάλληλων υποδοµών σε µικρότερους προορισµούς όσο και η διαθεσιµότητα ποιοτικών εγκαταστάσεων και οι πολιτικές ελλιµενισµού, όπως τόνισαν αρκετοί επαγγελµατίες του κλάδου.
Σηµαντικά τοπικά οικονοµικά οφέλη
Η αισιοδοξία για τη συνεχώς αυξανόµενη συµβολή του κλάδου της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονοµία αντικατοπτρίζεται στα ευρήµατα πρόσφατης προκαταρκτικής µελέτης που διεξήχθη από τον Θάνο Πάλλη, Καθηγητή του Τµήµατος Ναυτιλιακών Σπουδών στο Πανεπιστήµιο Πειραιά, ο οποίος µοιράστηκε κάποια στοιχεία µε τους συµµετέχοντες στο PSTF 2023.
Με τίτλο “Εκτίµηση του κοινωνικοοικονοµικού αντίκτυπου της Κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη”, η έρευνα ξεκίνησε τον Νοέµβριο του 2022 και αναµένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Οκτώβριο, στοχεύοντας στη διερεύνηση των οικονοµικών επιπτώσεων της δραστηριότητας της κρουαζιέρας τόσο στην πόλη της Θεσσαλονίκης όσο και στην ευρύτερη µητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Σύµφωνα µε τα µέχρι στιγµής ευρήµατα, µεταξύ Νοεµβρίου 2022 και Απριλίου 2023, οι προβλεπόµενες εκτιµήσεις για την οικονοµική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη σε ετήσια βάση δείχνουν ότι οι άµεσες θετικές επιπτώσεις κυµαίνονται µεταξύ ενός σεναρίου βάσης 5,23 εκατ. ευρώ και ενός θετικού σεναρίου 6,49 εκατ. ευρώ.
Υπάρχουν, επίσης, έµµεσες θετικές επιπτώσεις που κυµαίνονται µεταξύ 3,43 εκατ. ευρώ για το σενάριο βάσης και 4,33 εκατ. ευρώ για την πιο αισιόδοξη εκτίµηση. Συνολικά, οι θετικές επιπτώσεις αναµένεται να κυµανθούν µεταξύ 8,56 εκατ. ευρώ για το σενάριο βάσης και 10,82 εκατ. ευρώ για το θετικό σενάριο.
Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις στην απασχόληση, η φετινή σεζόν κρουαζιέρας, µε αναµενόµενο εντυπωσιακό αριθµό 68 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης, εκτιµάται ότι θα έχει ως αποτέλεσµα τη διατήρηση 111 θέσεων πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση.
Ανάµεσα στα σηµαντικότερα ευρήµατα της έρευνας είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, που αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% των επιβατών δηλώνουν ότι µετά την επίσκεψή που πραγµατοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισµό τουριστικής επίσκεψης.
Στο πλαίσιο του Forum, η Ένωση Λιµένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) υπέγραψε Μνηµόνιο Συνεργασίας µε την Ένωση Ιδιοκτητών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας µε σκοπό τον συντονισµό δράσεων και διµερών σχεδίων δράσης, προκειµένου να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου πηγαίνει προς την κατεύθυνση που προδιαγράφουν τα διεθνή πρότυπα εξυπηρέτησης. Ο κ. Αθανάσιος Λιάγκος, Πρόεδρος του Οργανισµού Λιµένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. και της ΕΛΙΜΕ, είπε: «Μία από τις πρώτες ενέργειες που θα κάνουµε ως αποτέλεσµα αυτής της συµφωνίας είναι να εφαρµόσουµε µια σειρά από πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση της κατανοµής θέσεων ελλιµενισµού πλοίων και για την επίλυση προβληµάτων όπως βίζες, τεστ Covid και µετανάστευση στα 13 λιµάνια-µέλη της Ένωσης µας. Στο πλαίσιο αυτού του Μνηµονίου, θα συντονίσουµε τις δραστηριότητες των µελών µας για την ανάπτυξη λιµενικής πολιτικής, τη συµµετοχή των λιµένων στην περιφερειακή ανάπτυξη και τη δηµιουργία ισχυρών και ανταγωνιστικών εταιρειών παροχής λιµενικών υπηρεσιών».