Σήµερα στα περισσότερα σκάφη έχουµε 2-3 GPS και µόνο µε µια γρήγορη µατιά στον plotter ή σε κάποια δηµοφιλή εφαρµογή ναυσιπλοΐας στο τηλέφωνο µας, ξέρουµε µε ακρίβεια που είµαστε.
Στο Αιγαίο και στο Ιόνιο σχεδόν παντού στον ορίζοντα βλέπουµε την ηµέρα που η πλειοψηφία ταξιδεύει, κάποιο βουνό, ένα νησί, και δεν χρειαζόµαστε εξάντα και ρολόι για να πούµε αν πάµε Χίο ή Λέσβο. Και οι έντυποι χάρτες, εάν υπάρχουν, είναι θαµµένοι βαθιά, ξεχασµένοι σε κάποια γωνιά. Και σιγά σιγά, απλά πράγµατα που χρησιµοποιούσαµε για να βρούµε το στίγµα µας και να το απεικονίσουµε στον χάρτη, τον µόνο που είχαµε και που έπιανε όλο το chart table, γίνονται παραµύθια που διηγούνται οι µεγαλύτεροι το βράδυ στην ταβέρνα του λιµανιού.
Αν και θερµός υποστηρικτής των νέων τεχνολογιών και κάθε καινοτοµίας, µε άλλα λόγια geek, µου έχουν µείνει ένα δυο κατάλοιπα από την προ ηλεκτρονική εποχή! Το βράδυ πριν φύγω το άλλο πρωί, θα ανοίξω τον έντυπο χάρτη, θα ψάξω για υφάλους, ξέρες νησάκια και άλλα σηµεία κατά µήκος της διαδροµής και θα τα αποµνηµονεύσω στο µυαλό µου. Πλέοντας την άλλη µέρα θα τα βρω στον plotter µια και ξέρω ότι είναι εδώ γύρω. Το δεύτερο κατάλοιπο που δεν ξεχνώ ποτέ είναι η απεικόνιση του στίγµατος που µας δίνει το GPS, πάνω στον έντυπο χάρτη, κάθε 2-3 ώρες. Αυτό µονάχα όταν ταξιδεύω µακριά από κάθε στεριά και το µόνο που βλέπω είναι το απέραντο γαλάζιο. Κατάλοιπο από την εποχή που πλέαµε κατ’εκτίµηση! Γνωρίζοντας το γεωγραφικό µήκος και το πλάτος που µου δίνει το GPS, θα χρειαστεί να ανοίξω πάνω στο τραπέζι όλον τον χάρτη, και µε ένα µεγάλο χάρακα, ίσως και 50 πόντους µήκος που να πιάνει τον χάρτη από την µια άκρη στην άλλη, θα προσπαθήσω να βρω που τέµνονται οι δυο ευθείες του µήκους και του πλάτους. Και όλα αυτά µε το σκάφος ορτσα και 20 κόµβους άνεµο!!!
Είπαµε είµαι geek και έτσι θα σας προτείνω εδώ, µια άλλη µέθοδο για να βάλω το στίγµα µου πάνω στον χάρτη, που συνδυάζει τεχνολογία και παράδοση. Όλοι θα έχετε δει ότι οι χάρτες έχουν τυπωµένο πάνω τους το ανεµολόγιο και δυο και τρεις φορές, Φωτο 1. Ένας κύκλος µε τις µοίρες γύρω γύρω. Στο σπίτι µε την ησυχία µας και µε ένα µεγάλο χάρακα βρίσκουµε µε ακρίβεια το γεωγραφικό πλάτος και µήκος του κέντρου του κάθε ανεµολογίου. Αφού τα βρούµε τα αποθηκεύουµε σαν Waypoints στον plotter µας ή στην εφαρµογή ναυσιπλοΐας στο τηλέφωνο ή tablette που χρησιµοποιούµε, πχ Navionics. Αργότερα στη θάλασσα, θέλουµε να µεταφέρουµε τη θέση του σκάφους µας, στον χάρτη. Ας πάρουµε ένα αληθινό παράδειγµα. Πέρασµα από Σικελία Κεφαλλονιά, φέτος. Είµαι στη µέση της θάλασσας και η εφαρµογή iNavX.σε iPad µου δίνει τη θέση του σκάφους, 37°50.799’Ν και 016°51.399°’Ε. Χρησιµοποιώντας τα εργαλεία της εφαρµογής µας, διοπτεύουµε το κέντρο του ανεµολογίου που έχουµε αποθηκεύσει σαν Waypoint. Mετράµε έτσι την απόσταση και τη γωνία διόπτευσης από το στίγµα του σκάφους προς το WP του ανεµολογίου. Στη φωτο 2 βλέπουµε το αποτέλεσµα, απόσταση 35 ΝΜ γωνία 205°. Πάνω στον χάρτη χαράζουµε µια ευθεία στη γωνία που µας λέει η εφαρµογή µας, η οποία περνάει από το κέντρο του ανεµολόγιου που απεικονίζει τις µοίρες και παίζει τον ρόλο του µοιρογνωµονίου, Φωτο 1. Πανεύκολο, χρειαζόµαστε µόνο έναν µικρό χάρακα και τίποτε άλλο. Εδώ στο παράδειγµα µας, 205°. Από το κέντρο του ανεµολογίου και πάνω στην ευθεία µας, µε τον κουµπάσο ανοιγµένο στο µήκος της απόστασης του WP που µας δίνει η εφαρµογή µας, εδώ 35 ΝΜ, χαράζουµε µια µικρή χορδή που κόβει την ευθεία µας Φωτο 3. Αυτό είναι το στίγµα µας πάνω στον χάρτη ! Και να µην ξεχνάµε χρησιµοποιούµε την κλίµακα του γεωγραφικού µήκους για να ανοίξουµε τον κουµπάσο, ένα λεπτό ίσον ένα µίλι. Τώρα αν όλη η διαδικασία σας φαίνεται πολύπλοκη, αποθηκεύστε το στίγµα σας ανά µερικές ώρες σαν Waypoint στον ηλεκτρονικό χάρτη Φωτο 4, και στείλτε την εικόνα στο email σας. Η πλειοψηφία των καπεταναίων που ξέρω είναι παρανοϊκοί!