Volvo Ocean Race

Ο μεγάλος αγώνας γύρω από τον κόσμο εξελίσσεται κανονικά. Τα νέα σκάφη είναι πλέον φανερό ότι είναι ικανά να αντεπεξέρχονται στις δύσκολες συνθήκες των ωκεανών, αλλά και στις απαιτητικές ιστιοδρομίες in-port. Οι ομάδες είναι ισοδύναμες και πραγματικά μέχρι τώρα δεν υπάρχουν φαβορί. Σε πολλές περιστάσεις μάλιστα τα σκάφη απέχουν ελάχιστη απόσταση ενώ τυχαίνει να τερματίζουν με διαφορά μερικών λεπτών μόνο.

Έτσι, το προηγούμενο σκέλος προς τη Μελβούρνη ολοκληρώθηκε χωρίς εκπλήξεις και η σειρά της κατάταξης ήταν:

1. MAPFRE


2. Dongfeng Race Team


3. Vestas 11th Hour Racing


4. Team Brunel


5. Sun Hung Kai / Scallywag


6. Turn the Tide on Plastic


7. team AkzoNobel


Οι ιστιοπλόοι δεν έχασαν την ευκαιρία να ξεκουραστούν και οι ομάδες να προετοιμαστούν για το επόμενο σκέλος, από τη Μελβούρνη προς το Χονγκ Κονγκ, ένα νέο σκέλος που εισήχθη στον αγώνα. Το σκέλος αυτό έχει μήκος 5.600 ναυτικά μίλια με κατεύθυνση βόρεια, διαπλέοντας ανάμεσα από νησιά αλλά και τη διαβόητη ζώνη των νηνεμιών, τα doldrums. Για το σκέλος αυτό, η ομάδα Dongfeng Race Team περιέλαβε στο δυναμικό της τον Franck Cammas, τον κυβερνήτη που κέρδισε το Volvo Ocean Race του 2011-12. Ο διάσημος Γάλλος ιστιοπλόος επίσης ήταν αυτός που αντικατέστησε τον Pascal Bidegorry στο τελευταίο America’s Cup στη Βερμούδα.
Η εκκίνηση του επόμενου σκέλους δόθηκε στις 2 Ιανουαρίου με πλήθος κόσμου να παρακολουθεί τα 7 σκάφη να εφορμούν προς την έξοδο του λιμανιού Port Phillip Bay. Η ομάδα που ήταν επικεφαλής στη γενική κατάταξη, η MAPFRE, έκανε την καλύτερη εκκίνηση. Σύντομα όλα τα σκάφη βρέθηκαν να ταξιδεύουν πλαγιοδρομία με υψηλές ταχύτητες στο διάσημο Bass Straight, νότια της Αυστραλίας, με πανσέληνο. Από εκεί, εντός των επόμενων 48 ωρών, το επόμενο σημείο στροφής ήταν το Cape Howe, το οποίο προσέφερε και την πρώτη ευκαιρία τακτικής επιλογής.
Ο στόλος χωρίστηκε και απλώθηκε με τη διαφορά να φτάνει τα 80 ναυτικά μίλια μεταξύ τους. Επικεφαλής ήταν πλέον το Dongfeng Race Team με μικρή διαφορά. Στις 5 Ιανουαρίου τα σκάφη άρχισαν να συγκλίνουν και να συγκεντρώνονται ξανά στην ίδια θαλάσσια περιοχή, με το MAPFRE να ξεφεύγει λίγο μπροστά. Τόσο το θαλάσσιο ρεύμα ανατολικά της Αυστραλίας, όσο και η καλύτερη ένταση του αέρα κοντά στη στεριά, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις θέσεις των σκαφών. Δύο υψηλές πιέσεις στα αριστερά και τα δεξιά του στόλου επηρέασαν τα σκάφη που βρέθηκαν πιο κοντά. Ωστόσο, περισσότερο ενδιαφέρον είχε η μονομαχία ανάμεσα στη Dongfeng Race Team και την Team AkzoNobel που έκαναν εντελώς διαφορετικές επιλογές τακτικής.
Σημαντική παράμετρος στην τακτική του σκέλους ήταν οι κλιματικές ζώνες, αφού η διαδρομή ήταν πάνω στην κλίμακα του πλάτους της Γης. Αυτή η διαδρομή περιελάμβανε δύο περιοχές υψηλών πιέσεων, μία δυτικά της Μελβούρνης και μία κοντά στη Νέα Ζηλανδία.

Την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 8 Ιανουαρίου ο στόλος είχε ανακατατάξεις, καθώς τα επτά σκάφη έμπαιναν και πάλι στη ζώνη των νηνεμιών, για δεύτερη φορά στον αγώνα.
Πάντως, μετά από οκτώ ημέρες στον αγώνα, όλα τα σκάφη βρίσκονταν ακόμα πολύ κοντά μεταξύ τους, ειδικά τα πρώτα πέντε από αυτά. Αυτό έφερε παραπάνω αγωνία στους κυβερνήτες που γνώριζαν πως στη ζώνη των νηνεμιών, κάθε επιλογή τακτικής θα είχε είτε μεγάλα οφέλη, είτε μεγάλο κόστος.
Στις 10 Ιανουαρίου και τα επτά σκάφη βρίσκονταν σε απόσταση 12 ναυτικών μιλίων μεταξύ τους, με ελάχιστο αέρα και κινούμενα με εξίσου αργές ταχύτητες.
Την επόμενη ημέρα, το Vestas 11th Hour Racing κατευθυνόταν προς τον ισημερινό. Ο στόλος περίμενε την εμφάνιση φρέσκου αέρα που θα τερμάτιζε την πολυήμερη παραμονή τους στα Doldrums και θα βοηθούσε να αρχίσουν ξανά να ταξιδεύουν προς τον τερματισμό.
Στις 14 Ιανουαρίου το Sun Hung Kai / Scallywag βρέθηκε πρώτο στον στόλο, έχοντας καταφέρει να βγει από τις άπνοιες με την καλύτερη τακτική. Το σκάφος ήταν πλέον στους Αληγείς ανέμους και ταξίδευε όλο και πιο γρήγορα. Ένα ατυχές γεγονός που συνέβη, ένας από το πλήρωμα έπεσε στη θάλασσα, αντιμετωπίστηκε άμεσα και με επιτυχία. Ο Alex Gough παρασύρθηκε από ένα κύμα κατά τη διάρκεια αλλαγής πανιού, μέρα μεσημέρι και ενώ ο άνεμος κυμαινόταν στους 20 κόμβους. Η ομάδα που είναι εκπαιδευμένη για να αντιμετωπίζει τέτοιου είδους καταστάσεις, εκτέλεσε τις απαραίτητες μανούβρες και περισυνέλλεξε τον άτυχο ιστιοπλόο εντός επτά λεπτών. Με δεδομένο το πόσο γρήγορα κινούνται αυτά τα σκάφη υπό αυτές τις συνθήκες και το ότι η ομάδα βρισκόταν εν μέσω αλλαγής πανιού, ο χρόνος αυτός αποδεικνύει πόσο καλά εκπαιδευμένα είναι τα πληρώματα σε θέματα ασφαλείας.
Πέντε ημέρες αργότερα, η ομάδα Team Sun Hung Kai / Scallywag εξακολουθούσε να βρίσκεται επικεφαλής του στόλου και να είναι μπροστά σε μία ιστορική νίκη, στο λιμάνι του Χονγκ Κονγκ που είναι και η βάση της ομάδας. Πράγματι, μέσα σε πανηγυρικό κλίμα το σκάφος Sun Hung Kai / Scallywag πέρασε πρώτο τη γραμμή τερματισμού στις 17.45 ώρα UTC και ο κυβερνήτης David Witt και το πλήρωμα, δεν μπορούσαν να κρύψουν τον ενθουσιασμό τους, κυρίως λόγω της μεγάλης προσπάθειας που έκαναν στα Doldrums και έφερε αποτέλεσμα.
Δεύτερη ομάδα που τερμάτισε ήταν η Dongfeng Race Team του Charles Caudrelier στις 20:33 ώρα UTC, μετά από 17 ημέρες, 17 ώρες και 18 λεπτά. Την τριάδα του βάθρου συμπλήρωσε η Team AkzoNobel που μπήκε στο λιμάνι τις πρώτες πρωινές ώρες της επόμενης ημέρας. Η ομάδα MAPFRE που ήταν επικεφαλής στη γενική βαθμολογία τερμάτισε στην πέμπτη θέση.
Το σκέλος ωστόσο σημαδεύτηκε από τη σύγκρουση του Vestas 11th Hour Racing με ένα αλιευτικό σκάφος έξω από το λιμάνι του Χονγκ Κονγκ που στοίχισε τη ζωή σε ένα μέλος του πληρώματος του αλιευτικού. Το συμβάν σημειώθηκε 30 μίλια πριν τον τερματισμό στις 19 Ιανουαρίου και ώρα 17:23 UTC on Friday January 19, 2018 (01:23 local time on Saturday morning). Το Vestas 11th Hour Racing team εξέπεμψε σήμα κινδύνου Mayday ενεργοποιώντας τον μηχανισμό έρευνας και διάσωσης.
Ο στόλος έφτασε στο Χονγκ Κονγκ στις 19 Ιανουαρίου. Εκεί υπήρχαν αρκετές εκδηλώσεις των διοργανωτών, όπως συμβαίνει συνήθως στις πόλεις που επισκέπτεται ο αγώνας, αλλά και η inshore ιστιοδρομία, η οποία έγινε στις 28 Ιανουαρίου.
Την ημέρα της τοπικής ιστιοδρομίας, οι άνεμοι ήταν ασθενείς και μεταβλητοί, όμως τα σκάφη κινούνταν αρκετά γρήγορα και είχαν επιλογές τακτικής. Το θέαμα που προσέφεραν ήταν πρωτόγνωρο για την περιοχή και γι αυτό πλήθος κόσμου παρακολουθούσε τις μάχες να εξελίσσονται μπροστά στα μάτια τους. To MAPFRE είχε την καλύτερη εκκίνηση και εκμεταλλεύτηκε το γεγονός ότι τρία σκάφη έπρεπε να επανεκκινήσουν. MAPFRE και Dongfeng Race Team έκαναν τις καλύτερες επιλογές τακτικής, στο τέλος όμως το MAPFRE κατάφερε να περάσει πρώτο τη γραμμή τερματισμού.
Την 1η Φεβρουαρίου ο στόλος αναχώρησε από το Χονγκ Κονγκ και ταξίδεψε 70 ναυτικά μίλια μέχρι το Guangzhou της Κίνας όπου δύο μέρες αργότερα διεξήχθη το in-port race, ο τοπικός αγώνας δηλαδή που ανέδειξε και πάλι το MAPFRE που κατάφερε να τεθεί επικεφαλής στη βαθμολογία των inshore ιστιοδρομιών.
Στις 5 Φεβρουαρίου ο στόλος αναχώρησε ξανά για να επιστρέψει στο Χονγκ Κονγκ από όπου πήρε εκκίνηση για το επόμενο, το 6ο σκέλος, μήκους 6100 ναυτικών μιλίων μέχρι το Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας.
Η εκκίνηση δόθηκε στις 7 Φεβρουαρίου με το Team AkzoNobel να προηγείται έχοντας κάνει μία πολύ καλή εκκίνηση. Ενώ η ένταση του ανέμου αρχικά ήταν κάτω από 10 κόμβους, σύντομα άρχισε να ανεβαίνει φτάνοντας μάλιστα τους 20, επιτρέποντας στα σκάφη να αλλάξουν ιστιοφορία και να φύγουν με μεγάλες ταχύτητες.
Πριν περάσουν 24 ώρες, το Team Brunel πέρασε μπροστά καθώς ο στόλος πλησίαζε προς Ταιβάν. Εκεί άρχισαν να φαίνονται και οι πρώτες επιλογές τακτικής. Το SHK/Scallywag και το team AkzoNobel για παράδειγμα αποφάσισαν να ταξιδέψουν βόρεια ελπίζοντας σε καλύτερες συνθήκες.
Τα πρώτα σκάφη του στόλου είχαν αρχίσει να ξεμακραίνουν από τα υπόλοιπα, όμως ήταν πολύ νωρίς ακόμα για να φανεί ποιου οι επιλογές ήταν σωστές.
Τρεις ημέρες μετά και ο στόλος βρέθηκε μέσα σε ένα σύστημα ισχυρών ανέμων που επέτρεπαν στα σκάφη να ταξιδεύουν με υψηλές ταχύτητες που κατά καιρούς ξεπερνούσαν τους 25 κόμβους, συνθήκες όμως που ήταν πολύ δύσκολες για τους ιστιοπλόους. Υπολείπονταν ακόμα περίπου 4000 ναυτικά μίλια, αλλά ευτυχώς η διεύθυνση του ανέμου άλλαξε, η πλεύση άνοιξε και η διαβίωση πάνω στα σκάφη έγινε κάπως πιο εύκολη. Ταυτόχρονα, αν και έπεσε η ένταση του ανέμου, οι ταχύτητες διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα και τα σκάφη ‘κατάπιναν’ τα μίλια καθημερινά, ταξιδεύοντας προς τον προορισμό τους.
Μετά το πέρασμα του συστήματος, την επόμενη ημέρα, η ένταση του ανέμου έπεσε και τα σκάφη επέστρεψαν στις χαμηλές ταχύτητες. Όμως οι ιστιοπλόοι έκαναν υπομονή, περιμένοντας να μπουν στους Αληγείς ανέμους που θα τους έπαιρναν και πάλι για να τους οδηγήσουν στη Νέα Ζηλανδία. Τα τέσσερα σκάφη που είχαν ακολουθήσει τη νοτιότερη πορεία, δηλαδή τα MAPFRE, Dongfeng, Brunel και Turn the Tide on Plastic ήταν σε δυσμενέστερη θέση.
Μετά τις ευχάριστες συνθήκες σειρά είχε η ζώνη των νηνεμιών, τα γνωστά Doldrums, όπου η έλλειψη ανέμου δυσκόλεψε όλα τα πληρώματα. Εκεί η τύχη παίζει πρωταρχικό ρόλο και αυτή τη φορά ήταν η team AkzoNobel και η Scallywag που βγήκαν κερδισμένοι.
Ένας αγώνας ταχύτητας ξεκίνησε από εκείνο το σημείο και όσο τα σκάφη πλησίαζαν το Όκλαντ, οι εναλλαγές στην κορυφή και οι επιλογές τακτικής εντείνονταν. Ένα τοπικό σύστημα έριξε την ένταση του ανέμου με αποτέλεσμα όλα τα σκάφη του στόλου να βρεθούν πάρα πολύ κοντά, μερικά απείχαν μόλις μερικά μέτρα!
Τα τελευταία 100 ναυτικά μίλια αποδείχτηκαν αγώνας για γερά νεύρα για όλους, όμως τελικά ήταν η ομάδα Team AkzoNobel που κέρδισε το 6ο σκέλος του Volvo Ocean Race. Έχοντας ταξιδέψει 6344 ναυτικά μίλια από το Χονγκ Κονγκ μέχρι το Όκλαντ σε 20 ημέρες, 9 ώρες, 17 λεπτά και 26 δευτερόλεπτα, η ομάδα από την Ολλανδία πήρε τη νίκη.
Μόλις δύο λεπτά πίσω τερμάτισε το SHK/Scallywag, αποδεικνύοντας πόσο καλές είναι οι ομάδες και πόσο δίκαιος ο αγώνας.
Την τριάδα συμπλήρωσε το MAPFRE, ενώ πίσω του τερμάτισαν Dongfeng Race Team, Turn the Tide on Plastic και Team Brunel.

Tags:
Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ, BSc σε Computer Studies από το University of Glamorgan και HND από το Πολυτεχνείο της Ουαλίας, καθώς και πτυχίο Οικονομίας και Διοίκησης. Είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας της Γ.Γ. Αθλητισμού και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster του RYA. Εργάζεται ως σύμβουλος επιχειρήσεων.
Previous Post Next Post
1 share