Γιάννης Μιτάκης, Ένας χαμογελαστός ακούραστος μαχητής

Μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με τον αθλητή του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος Γιάννη Μιτάκη, που έχει στο ενεργητικό του δύο ολυμπιακές συμμετοχές, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους τίτλους στις δύο μονοθέσιες-μοναχικές αλλά και δυσκολότερες ιστιοπλοϊκές κατηγορίες του ολυμπιακού προγράμματος, τα Laser και τα Finn.

Γιάννη, ας ξετυλίξουμε το κουβάρι της ιστιοπλοϊκής σου ζωής λίγο ανάποδα αρχίζοντας από το πρόσφατο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Finn που ολοκληρώθηκε στο Cadiz της Ισπανίας.
To τελευταίο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα ήταν εξαιρετικά δύσκολο από πλευράς καιρικών συνθηκών αλλά και επιπέδου αντιπάλων. Στη Ισπανική πόλη είχαν έρθει για να αγωνιστούν 96 αθλητές από 33 χώρες και μάλιστα αναμεσά τους 12 Ολυμπιονίκες. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν το μέγεθος της προσπάθειας και τη σημασία του τελικού αποτελέσματος, δηλαδή της 7ης θέσης που τελικά κατάφερα να κερδίσω, αφού ακόμα και το Medal Race διεξήχθη με συνθήκες επιβίωσης και τον άνεμο να ξεπερνά τους 30 κόμβους.

Πόσο δύσκολο είναι να αγωνίζεται κάποιος σε τόσο υψηλό επίπεδο πρωταθλητισμού κυριολεκτικά ολομόναχος σε μία ξένη χώρα;
Είμαι μοναχικός λύκος… (χαμόγελα). Το Finn σε κάνει μοναχικό, αλλά πάντα θες μία βοήθεια, ένα δεύτερο χέρι, μία υποστήριξη. Δυστυχώς το να είσαι ολομόναχος να μην έχεις έναν άνθρωπο να πεις μια κουβέντα να ανταλλάξεις απόψεις για την έκβαση του αγώνα, κάνει τα πράγματα πολύ δυσκολότερα. Σε αυτό το πρωτάθλημα δυστυχώς ήμουν μόνος αφού δεν είχα μαζί μου προπονητή ή συνοδό παρ’ όλη την οικονομική υποστήριξη της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας, ειδικά για το θέμα αυτό.

Θα ήθελες να εξηγήσεις το θέμα του προπονητή αναλυτικότερα;
Δύσκολο αλλά ας το πούμε απλά. Ο προπονητής όπως συνηθίζουμε να λέμε είναι ο άνθρωπός σου, το άλλο σου μισό, σε αυτό το επίπεδο που βρίσκομαι είναι αυτός που θα με μάθει κάτι, αλλά και αυτός που θα με συμπληρώσει, που θα σκέφτεται όπως εγώ ταυτόχρονα με εμένα. Θα λειτουργεί συνδυαστικά, προσθετικά, ως δύο άνθρωποι που γίνονται ένας, με στόχο πάντα τη βελτίωση και το καλύτερο αποτέλεσμα. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι για να γίνει αυτό πρέπει προπονητής και αθλητής να ζουν και να λειτουργούν μαζί. Από το Μικρολίμανο έως το Cadiz ή από το Μαϊάμι έως το Τόκυο θα πρέπει ο προπονητής να είναι μόνιμα κοντά μου σε μία σχέση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, η οποία όμως απαιτεί μισθούς και χρήματα και όχι απλά και μόνον έξοδα μετακίνησης διατροφής και διαμονής.

Αφού το πιάσαμε ανάποδα ας πούμε δύο λόγια και για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2017 στη λίμνη Balaton της Ουγγαρίας, που ήταν μία ακόμα εξαιρετική αγωνιστική σου εμφάνιση.
Ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα είναι πάντα δύσκολο. Ειδικά δε ένα πρωτάθλημα που γίνεται σε λίμνη με γλυκό νερό και άρα το σκάφος έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά από αυτή που έχει στο θαλασσινό νερό που συνδυάζεται και με το κύμα. Επίσης στο πρωτάθλημα αυτό αγωνίστηκαν 113 αθλητές αριθμός ρεκόρ για ένα Παγκόσμιο Finn. Η 6η θέση, ήρθε με πολύ κόπο και προσπάθεια και δείχνει ότι έχω πλέον καθιερωθεί στους 10 καλύτερους αθλητές του Finn, παγκοσμίως, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών ή περιοχής όπου γίνονται οι αγώνες.

Θα θέλαμε να μάθουμε για τα πρώτα ιστιοπλοϊκά βήματα του Γιάννη Μιτάκη έτσι ώστε να συνδέσουμε στο μυαλό μας, όλη σου την ιστιοπλοϊκή πορεία.
Ξεκίνησα την ιστιοπλοΐα από 6 χρονών κάνοντας όπως όλα τα παιδιά αυτής της ηλικίας Optimist. Μετά πέρασα για ένα διάστημα ως πλήρωμα στην κατηγορία 420 και λίγο πριν το 2004 μεταπήδησα στα Laser. Το 2009 μπήκα στην κατηγορία Finn στην οποία αγωνίζομαι ως και σήμερα.

Ποιες οι διακρίσεις στην κατηγορία Laser και ποιες στα Finn;
Στην κατηγορία Laser και συγκεκριμένα στα Radial είχα ένα δεύτερο παγκόσμιο τίτλο καθώς και έναν δεύτερο ευρωπαϊκό. Στα Finn οι διακρίσεις μου είναι σημαντικότερες αφού ασχολούμαι περισσότερα χρόνια και φυσικά έχω ωριμάσει και ως αθλητής. Θα σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι ήμουν πρώτος στο Ευρωπαϊκό Finn Νέων το 2009 και 2010, ενώ το 2012 κέρδισα το χρυσό στο Ευρωπαϊκό Ανδρών. Έκτοτε είμαι στην πρώτη δεκάδα της παγκόσμιας ελίτ του Finn, πράγμα αρκετά δύσκολο, και συμμετείχα και σε δύο Ολυμπιακούς Αγώνες το 2012 στο Λονδίνο, όπου ήρθα 14ος καθώς και στο Ρίο το 2016 όπου ήρθα 11ος.

Πόσο ιστιοπλοϊκά ‘βαρύ’ είναι το επώνυμο Μιτάκης;
Τόσο όσο και τα άλλα επώνυμα, αθλητών που οι πατεράδες τους έχουν διακριθεί στην ιστιοπλοΐα. Απλά ο δικός μου ήταν γνωστός ειδικά για την πορεία του στην κατηγορία Finn, κάτι που δεν μου έχει ποτέ δημιουργήσει κάποιο ‘ψυχολογικό βάρος’. Η ιστιοπλοΐα μπήκε σπίτι από τον Μιχάλη Μιτάκη, αλλά ο αδελφός μου και εγώ πήραμε τον δικό μας δρόμο και ζούμε το άθλημα αυτόνομα και χωρίς καμία πίεση ή καθοδήγηση.

Αφού ανακαλύπτουμε τον Γιάννη Μιτάκης, θα θέλαμε να πεις για τις σπουδές και την ακαδημαϊκή σου πορεία.
Ταυτόχρονα με την ιστιοπλοϊκή μου ενασχόληση είμαι και φοιτητής στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου της Αθήνας και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχω και το πτυχίο στα χέρια μου .

Πώς συνδυάζει κάποιος αθλητής τις πανεπιστημιακές σπουδές και τον υψηλό πρωταθλητισμό;
Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής όταν ξεκίνησα τις σπουδές στο Πολυτεχνείο πίστευα ότι ο συνδυασμός αυτός στον οποίο αναφέρεστε θα ήταν κάτι απλό και εφικτό. Σήμερα μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι αυτό δεν γίνεται. Δεν συνδυάζονται μαζί αυτά τα δύο, όσο και αν προσπαθείς ή νομίζεις ότι έχεις τις ικανότητες, διότι και τα δύο απαιτούν απόλυτη αφοσίωση. Όταν το κατάλαβα δηλαδή το 2010 αποφάσισα να διακόψω τις σπουδές και να αφοσιωθώ στον υψηλό πρωταθλητισμό, ενώ μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο, και για να αποφορτιστώ από την πίεση της ιστιοπλοΐας, ξεκίνησα ξανά τη σχολή και έριξα όλο μου το βάρος εκεί, με αποτέλεσμα σήμερα που μιλάμε να είμαι ένα μικρό βήμα πριν το πτυχίο.

Είμαστε στις αρχές του 2018, με την εμπειρία της συμμετοχής στου Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο το 2012 πίσω μας και μπροστά το Τόκυο 2020. Τι σκέφτεσαι και πώς βλέπεις την πορεία για την Άπω Ανατολή;
Το πλάνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016, έδειχνε τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο και το 2020. Μετά λοιπόν την επιστροφή από τη Βραζιλία αποφάσισα όπως και οι περισσότεροι αθλητές που κάνουν πρωταθλητισμό υψηλού επιπέδου να κάνω ένα διάλλειμα να ξεκουραστώ και να αποτοξινωθώ από την τεράστια πίεση που δημιουργεί μία ολυμπιακή προετοιμασία με υψηλούς στόχους. Έτσι στις αρχές του 2017 ξεκίνησα μόνον με την συμμετοχή στο Παγκόσμιο της λίμνης Balaton και στο οποίο αναφερθήκαμε προηγουμένως καθώς και στο Ευρωπαϊκό και πλέον το 2018 η προετοιμασία μου αρχίζει να μπαίνει σε γρηγορότερους ρυθμούς. Πρώτα ο αγώνας του Παγκοσμίου Κυπέλλου της World Sailing στο Μαϊάμι όπου τερμάτισα 5ος και μετά το Ευρωπαϊκό.

Πώς βλέπεις τη συνέχεια;
Τα πράγματα στη ζωή δεν εξελίσσονται πάντα έτσι όπως τα σχεδιάζεις, διότι μετά τις τόσες επιτυχίες και τις συμμετοχές σε δύο Ολυμπιάδες είμαι ξανά σε αναζήτηση βασικού χορηγού. Αυτή την στιγμή έχω μόνον την υποστήριξη των εταιρειών MUSTO, που αφορά τον εξειδικευμένο ιστιοπλοϊκό εξοπλισμό όπως τα ρούχα και της εταιρείας BMS United Bankers United που υποστηρίζει τα έξοδα ταξιδιών για αγώνες. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μία υψηλού επιπέδου προετοιμασία ειδικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του TOKYO που είναι στην άλλη άκρη του πλανήτη, στη μακρινή και πολύ ακριβή από πλευράς καθημερινής ζωής Ιαπωνία, θα είναι πολύ ακριβότερα από την προετοιμασία που κάναμε για το Ρίο. Άρα χωρίς σοβαρές χορηγίες και υποστήριξη από την πολιτεία μία τέτοια προετοιμασία δεν είναι εφικτή από ιδίους πόρους.

Αντιλαμβανόμαστε από τα λεγόμενά σου ότι ο δρόμος για το TOKYO 2020, είναι υπό αμφισβήτηση, τουλάχιστον στο μυαλό σου;
Φυσικά. Δεν θέλω να πάω απλά για την τρίτη μου ολυμπιακή συμμετοχή. Τι νόημα έχει άλλωστε ; Πήγα δύο φορές έχω φέρει δυο αξιόλογα αποτελέσματα, αλλά πλέον όπως έχω πει και πιο πάνω έχω ωριμάσει ως άνθρωπος και αθλητής και θέλω να πάω για τη διάκριση. Φυσικά και για να μην παρεξηγηθώ, η διάκριση δεν είναι δεδομένη για κανέναν. Πιστεύω όμως ότι για να πάω πρέπει να έχω φέρει πριν, αποτελέσματα που δείχνουν διάκριση, αλλά και έχοντας κάνει την προετοιμασία που μπορεί να φέρει το μετάλλιο ώστε να κλείσω έτσι την καριέρα μου στο Finn. Όλα τα προηγούμενα όμως απαιτούν χρήματα. Χρειάζομαι εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, μόνιμο προπονητή παγκοσμίου κύρους, συνεχή ταξίδια στο εξωτερικό καθώς και υποστήριξη εξειδικευμένων συνεργατών όπως ενός φυσιοθεραπευτή, έξοδα που δεν μπορεί να επωμιστεί ούτε ο Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος ούτε η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία. Για να γίνουν πραγματικότητα όλα αυτά, η μόνη ελπίδα είναι το πρόγραμμα της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής “υιοθετήστε έναν αθλητή για το ΤΟΚΥΟ”. Ας περιμένουμε με υπομονή.
Το τελευταίο καιρό έχουν γίνει πολλές αναφορές και συζητήσεις γύρω από τις προπονητικές προσπάθειες του Αιμίλιου Παπαθανασίου. Ποια η άποψή σου;
Αυτό που εγώ μπορώ να πω αναφορικά με τον Αιμίλιο, είναι ότι όταν ήρθε η ώρα μου να περάσω από τα Laser στα Finn, μου παραχώρησε απλόχερα όλο του τον εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να βρεθώ αυτομάτως σε υψηλό επίπεδο ως προς τους αντιπάλους μου. Επίσης μπορώ να εκφράσω και δημόσια τη θετική μου γνώμη μου ως προς τις προπονητικές του γνώσεις και ικανότητες στην κατηγορία Finn που απλόχερα και με ανιδιοτέλεια πάντα και παντού μου προσφέρει. Σε οποίο πρωτάθλημα και αν έχουμε συναντηθεί, άσχετα με τις ιδιότητες του καθ΄ ενός μας, μου απάντησε και με βοήθησε σε ότι και αν τον ρώτησα. Άρα δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω για έναν τόσο αξιόλογο αθλητή.

Επόμενος στόχος;
Τι άλλο από το Παγκόσμιο Finn του 2018 στο Aarhus της Δανίας, όπου οι συμμετέχοντες θα διεκδικήσουν τα πρώτα εισιτήρια για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του TOKYO 2020.

Tags:
Ο Πάνος Δημητρακόπουλος ασχολείται με την ιστιοπλοΐα από το 1974 με αρκετές διακρίσεις στο ενεργητικό του στις κατηγορίες, Optimist, Windsurfing και Laser. Έχει κερδίσει το Ράλλυ Αιγαίου δυο φορές στην κατηγορία I.O.R. ως πλήρωμα του σκάφους Col-X-Cool και είναι ιδρυτής της εταιρείας Paralos Events & Design που έχει την ευθύνη επικοινωνίας του Ράλλυ Αιγαίου από το 2000 έως σήμερα. Ταυτόχρονα έχει διατελέσει υπεύθυνος επικοινωνίας σε μία σειρά από Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ανοικτής Θαλάσσης που οργανώθηκαν στην Ελλάδα. Ασχολείται με την δημοσιογραφία στην ιστιοπλοΐα από το 1982 ξεκινώντας από το περιοδικό Γιώτιγκ & Θάλασσα, έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος στον Αντέννα και στις 24ώρες ενώ αρθρογραφεί στον ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟ ΚΟΣΜΟ από το τεύχος 13. Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κατέχει πτυχίο προπονητού Ιστιοπλοΐας Γ’ κατηγορίας από την Γ.Γ. Αθλητισμού
Previous Post Next Post
66 shares