Εφέτος για πρώτη φορά ο ΠΟΙΑΘ και ο ΝΟΕ διοργάνωσαν από κοινού τον ιστιοπλοϊκό αγώνα “8o ATHENS TROPHY 2017” τα σαββατοκύριακα στις 6 και 7 Μαΐου και στις 13 και 14 Μαΐου 2017. Για άλλη μία φορά οι δύο μεγάλοι όμιλοι ένωσαν τις δυνάμεις τους ώστε να δημιουργήσουν ένα ιστιοπλοϊκό γεγονός με διάρκεια και με πολλές ιστιοδρομίες, για να έχει μεγάλο αγωνιστικό ενδιαφέρον, αλλά και να πλαισιωθεί από πολλές εκδηλώσεις στη στεριά σε κάθε αγωνιστική ημέρα, ώστε να έρθουν οι αγωνιζόμενοι πιο κοντά για να ανταλλάσσουν απόψεις.

Παρόλο που υπήρχε και η επιλογή για παράκτιους αγώνες, ωστόσο οι ιστιοδρομίες που έγιναν ήταν όρτσα – πρύμα, για αγωνιστικά σκάφη ORCi που χωρίστηκαν σε δύο υποκατηγορίες, ώστε να ξεχωρίσουν τα μεγάλα αγωνιστικά σκάφη από τα μικρότερα. Ο αγώνας αποτελεί μέρος του Athens Sailing Circuit. Οι ιστιοδρομίες διεξήχθησαν στην περιοχή του Φαληρικού Όρμου.
Η πρώτη ημέρα των αγώνων ήταν το Σάββατο 6 Μαΐου. Η εκκίνηση ήταν προγραμματισμένη για τις 12 το μεσημέρι. Η Επιτροπή Αγώνος βγήκε στην ώρα της και επέλεξε ένα σημείο για να στήσει τον στίβο κοντά στο Καλαμάκι, ώστε να μην ενοχλούνται τα σκάφη που αγωνίζονταν στα Παστρικάκεια κοντά το Μικρολίμανο.
Λίγο μετά τις 12 ξεκίνησε η πρώτη ιστιοδρομία, με δυτικό άνεμο έντασης 10 με 15 κόμβους, όμως φαινόταν στο βάθος προς τα δυτικά να κρατάει πολύ αέρα, που απλώθηκε σιγά σιγά. Η Επιτροπή έδωσε την πρώτη εκκίνηση με τη διεύθυνση του ανέμου να είναι στις 280 μοίρες και την ένταση μόλις πάνω από τους 12 κόμβους, όμως μέχρι τα σκάφη να φτάσουν στο πρώτο σημείο στροφής συνέβη μία δραματική αλλαγή στη διεύθυνση κι έτσι η ιστιοδρομία ακυρώθηκε. Η δεύτερη προσπάθεια εκκίνησης έγινε λίγο μετά, με τον στίβο να είναι πλέον προσαρμοσμένος στις νέες συνθήκες και ενώ η ένταση είχε ανέβει κι άλλο. Όμως ούτε κι αυτή η προσπάθεια τελεσφόρησε αφού πάλι το γύρισμα του καιρού και η αύξηση στην ένταση ανάγκασε την Επιτροπή Αγώνος να διακόψει και πάλι την ιστιοδρομία, όταν πια τα πρώτα σκάφη είχαν φτάσει στο δεύτερο σημείο στροφής, στα πρύμα. Με τις επικρατούσες συνθήκες η Επιτροπή έκρινε σκόπιμο να μετακινήσει τον στίβο νοτιότερα προς τον Άγιο Κοσμά και να δώσει τελικά την εκκίνηση με την ένταση να είναι πλέον στους 20 κόμβους και τη διεύθυνση από τις 280 μοίρες. Το μήκος του σκέλους ήταν 1,8 ναυτικά μίλια, ώστε να υπάρχει χρόνος ακόμα και για τα γρήγορα σκάφη να ταξιδέψουν. Ωστόσο κατά τη διάρκεια της ιστιοδρομίας η ένταση του ανέμου ανέβηκε κι άλλο ξεπερνώντας στο τέλος του αγώνα τους 30 κόμβους και με τις ριπές να φέρνουν ακόμα περισσότερο αέρα. Τα πρώτα σκάφη, τα δύο 52άρια, έγραφαν ταχύτητες κοντά στους 20 κόμβους στα πρύμα και επειδή η θάλασσα δεν είχε κυματισμό λόγω της διεύθυνσης του ανέμου, η πλεύση ήταν συναρπαστική και θεαματική, αλλά ασφαλής. Η μία και μοναδική ιστιοδρομία της ημέρας ολοκληρώθηκε γύρω στις πέντε το απόγευμα και τα σκάφη επέστρεψαν στα λιμάνια.
Με το πέρας των ιστιοδρομιών ακολούθησε η απονομή της ημέρας για τους πρώτους των δύο κατηγοριών και μετά πάρτι στον μώλο του ΠΟΙΑΘ με μουσικό συγκρότημα, φαγητό και ποτό. Πρώτο σκάφος στην πρώτη κατηγορία ήταν το BANA BIOLETTA 3 του Γιάννη Συκάρη, με δεύτερο το OPTIMUM 3 και τρίτο το BULLET, ενώ στη δεύτερη κατηγορία πρώτο ήταν το PEGA.
Την Κυριακή 7 Μαΐου οι συνθήκες είχαν αλλάξει άρδην. Επικρατούσε ένας νοτιοανατολικός άνεμος γύρω στους 12 με 14 κόμβους που έδειχνε τάσεις εξασθένισης. Η Επιτροπή Αγώνος κατευθύνθηκε και πάλι προς το Καλαμάκι και έδωσε την εκκίνηση της πρώτης ιστιοδρομίας λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι. Η διεύθυνση του ανέμου ήταν από τις 155 μοίρες και ο στίβος είχε μήκος 1,7 ναυτικά μίλια ανά σκέλος. Η αριστερή πλευρά του στίβου κρατούσε καλύτερο αέρα και όσοι το κατάλαβαν εγκαίρως βρέθηκαν μπροστά στο πρώτο σημείο στροφής. Ο άνεμος όμως σταδιακά εξασθενούσε και μόνο αριστερά μπορούσαν τα σκάφη να ταξιδέψουν. Η ιστιοδρομία κράτησε περίπου μία ώρα. Μετά τον τερματισμό και του τελευταίου σκάφους, ξεκίνησε η δεύτερη ιστιοδρομία της ημέρας με την ένταση να είναι πλέον μόλις πάνω από 10 κόμβους και τη διεύθυνση να κυμαίνεται από τις 170 μέχρι τις 155 μοίρες. Και πάλι η αριστερή πλευρά ήταν καλύτερη γι αυτό και στην εκκίνηση το μεγαλύτερο μέρος του στόλου στριμώχτηκε στη σημαδούρα εκκινήσεως, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πρόωρες εκκινήσεις και ανάλογες ποινές.
Λόγω των καιρικών συνθηκών, οι αγώνες ολοκληρώθηκαν αργά το μεσημέρι και πάλι όλοι οι αγωνιζόμενοι μαζεύτηκαν στο Μικρολίμανο όπου έγινε η απονομή στα πρώτα σκάφη της ημέρας και ακολούθησε πάρτι με μουσική, φαγητό και ποτό μέχρι το βράδυ. Το BULLET των Σινούρη – Δεληγιάννη έφερε δύο πρώτες θέσεις και ανέβηκε στην κορυφή της γενικής κατάταξης, με δεύτερο το BANA BIOLETTA 3 και τρίτο το OPTIMUM 3.
Το Athens Trophy συνεχίστηκε και το δεύτερο σαββατοκύριακο, 13 και 14 Μαΐου.
Ένας από τους παράγοντες επιτυχίας του Athens Trophy είναι πως την εποχή που διεξάγεται, οι καιρικές συνθήκες είναι απρόβλεπτες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Και ενώ οι αγωνιζόμενοι είχαν ήδη μαζέψει αρκετούς βαθμούς μετά τις τρεις ιστιοδρομίες, η αγωνία για την έκβαση είχε αρχίσει να κορυφώνεται, αφού οι μετεωρολογικές προβλέψεις ήταν αμφίρροπες με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η ολοκλήρωση όλων των προβλεπομένων ιστιοδρομιών.
Το Σάββατο το πρωί η εκκίνηση δόθηκε με αρκετή καθυστέρηση λόγω χαμηλής έντασης και ασταθούς διεύθυνσης ανέμου. Η Επιτροπή Αγώνος που είχε βγει από νωρίς στη θάλασσα, έκανε προσπάθειες να στήσει έναν σωστό στίβο αλλά μάταια. Έτσι άφησε τα σκάφη να περιμένουν στα λιμάνια τους και μόνο όταν σιγουρεύτηκε πως οι συνθήκες ήταν πλέον ικανές, ξεκίνησε τη διαδικασία. Όταν τελικά ξεκίνησε η πρώτη ιστιοδρομία είχαμε εμπλοκή με δύο σκάφη κοντά στο σκάφος Επιτροπής, δευτερόλεπτα πριν την εκκίνηση. Αλλά και στο πρώτο σημείο στροφής το OPTIMUM 3 εγκατέλειψε, ενώ στο δεύτερο σημείο στροφής και το BULLET ENCODE είχε καθυστέρηση, αν και στο τέλος κέρδισε τη συγκεκριμένη κούρσα. Οι συνθήκες δεν επέτρεψαν να γίνει και δεύτερη ιστιοδρομία.
Η απονομή έγινε και πάλι αμέσως μετά τους αγώνες και ακολούθησε μπάρμπεκιου στον μώλο του ΠΟΙΑΘ όπου οι αγωνιζόμενοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν μεταξύ τους τα του αγώνα.
Από νωρίς την Κυριακή ο αέρας ερχόταν από τις 240 μοίρες και ανέβαινε σε ένταση, από τους 10 έφτασε μέχρι τους 16 κόμβους, αλλάζοντας ελαφρά και τη διεύθυνσή του. Δηλαδή, ιδανικές συνθήκες, χωρίς κύμα, με μέτριους ανέμους και λίγες αλλαγές που απαιτούσαν έξυπνη τακτική και σωστούς χειρισμούς. Το επίπεδο του στόλου ήταν έτσι κι αλλιώς πολύ υψηλό και οι αντίπαλοι δεν συγχωρούσαν λάθη.
Έτσι, οι μάχες στον θαλάσσιο στίβο ήταν έντονες και προσέφεραν πολύ ωραίο θέαμα. Στην πρώτη ιστιοδρομία είχαμε μια γενική ανάκληση. Με τη δεύτερη προσπάθεια όλοι εκκίνησαν καλώς και σύντομα χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Τα δύο μεγάλα 52άρια, τα 40άρια και πιο πίσω τα μικρότερα σκάφη. Η κούρσα ήταν σύντομη με απαιτήσεις τακτικής που σε αυτού του είδους τους αγώνες είναι ο καθοριστικός παράγοντας για τη νίκη.
Με τον άνεμο πλέον σταθερό στους 15 κόμβους από δυτικές νοτιοδυτικές διευθύνσεις ξεκίνησε και η δεύτερη ιστιοδρομία, περίπου στις δύο το μεσημέρι. Όμως στη νούμερο δύο, στο δεύτερο σημείο στροφής στα πρύμα, η ένταση έπεσε δραματικά και η διεύθυνση γύρισε σχεδόν όρτσα. Αρχικά η Επιτροπή Αγώνος έσπευσε να δώσει αλλαγή, αλλά μέσα σε μερικά λεπτά ο άνεμος εξαφανίστηκε εντελώς και ο αγώνας πολύ σωστά διακόπηκε.
Λίγο αργότερα, στη δεύτερη προσπάθεια, η διεύθυνση του ανέμου ήταν πλέον στις 150 μοίρες με την ένταση να κυμαίνεται στους 12 κόμβους, ενώ όσο περνούσε η ώρα η διεύθυνση γύριζε προς τις 170 και η ένταση ανέβαινε στους 16.
Με την κλιμάκωση του συναγωνισμού, η ένταση μεγάλωνε κι έτσι είχαμε κάποιες πρόωρες εκκινήσεις, αλλά η γρήγορη αντίδραση των αγωνιζομένων έσωσε την κατάσταση και ο αγώνας εξελίχθηκε συναρπαστικά μέχρι το τελευταίο λεπτό.
Όταν τερμάτισε πια και το τελευταίο σκάφος, οι αγωνιζόμενοι επέστρεψαν στο Μικρολίμανο όπου έγινε η απονομή στους τρεις πρώτους νικητές για τις δύο ομάδες στον χώρο του ΝΟΕ και ακολούθησε πάρτι με φαγητό και ποτό.
Το θετικό, που όλοι συμφώνησαν, ήταν πως η συνεργασία των δύο ομίλων έγινε προς τη σωστή κατεύθυνση και το αποτέλεσμα ήταν κατά πολύ καλύτερο, τόσο εντός του θαλάσσιου στίβου όσο και στη στεριά και πως πλέον θα είναι όμορφο να βλέπουμε περισσότερες τέτοιες συνδιοργανώσεις.
Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας γεννήθηκε στον Πειραιά και είναι αριστούχος μηχανικός του Πολυτεχνείου της Ουαλίας. Κατέχει τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ. Ασχολείται ενεργά με την ιστιοπλοΐα ανοικτής θαλάσσης από το 1996 μέχρι σήμερα, ως αθλητής και επαγγελματίας κυβερνήτης σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους. Έχει επίσης εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και σε υψηλές θέσεις στο χώρο της ναυτιλίας και του yachting. Ασχολείται με τη ναυτική εκπαίδευση από το 2003, είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster Instructor του RYA.
Previous Post Next Post