72° Σίδνεϋ Χόμπαρτ

Τα τελευταία 71 χρόνια ο αγώνας “Rolex Sydney Hobart” κατάφερε να γίνει εμβληματικός για την ιστιοπλοΐα της Αυστραλίας, αλλά και διεθνώς. Κανένας άλλος ετήσιος ιστιοπλοϊκός αγώνας δεν λαμβάνει τέτοια δημοσιότητα και προβολή διεθνώς.

Όλα αυτά τα χρόνια το Cruising Yacht Club of Australia κατάφερε να δημιουργήσει μια διοργάνωση που απέκτησε διεθνή φήμη κυρίως για τη σκληρότητα του αγώνα και περνώντας πολλές δύσκολες στιγμές. Αυτή η διοργάνωση όμως είναι που ξεκίνησε και άλλες μεγαλύτερες καμπάνιες και έφερε νίκες σε αγώνες όπως το Admiral’s Cup, το Kenwood Cup, το One Ton Cup, το Fastnet και το BOC Challenge, ενώ πολλοί αγωνιζόμενοι εξελίχθηκαν και ασχολήθηκαν και με το America’s Cup.
Ο αγώνας ξεκινάει πάντα στις 26 Δεκεμβρίου. Ο καιρός στο νότιο ημισφαίριο ήταν καλοκαιρινός. Η 72η διοργάνωση ξεκίνησε στις 13.00 με τα 88 σκάφη να παίρνουν εκκίνηση κανονικά.
Το Perpetual LOYAL του Anthony Bell, (το πρώην Rambler, σχεδίασης Juan Kouyoumdjian) ένα σκάφος μάξι 100 πόδια, ήταν το πρώτο που βγήκε από το λιμάνι του Σίδνεϋ. Λίγο αργότερα όμως το Wild Oats XI ετέθη επικεφαλής του στόλου, με το Perpetual LOYAL, το Black Jack, το Scallywag και το Giacomo να ακολουθούν στενά. Οι συνθήκες ήταν τόσο καλές που ήδη 24 σκάφη ήταν μπροστά από το υπάρχον ρεκόρ του αγώνα.
Τη δεύτερη ημέρα το Wild Oats XI, με κυβερνήτη τον Mark Richards, ήταν 64 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του νησιού Gabo κοντά στην εγγυτάτη και μπροστά από το ρεκόρ του αγώνα που είχε πετύχει το ίδιο το 2012.
Τα πρώτα εννέα σκάφη του στόλου ταξίδευαν με περίπου 13 κόμβους ταχύτητα με έναν ανατολικό άνεμο, με το Scallywag να τολμάει μία διαφορετική τακτική, ταξιδεύοντας πιο ανοιχτά από τα υπόλοιπα. Ο υπόλοιπος στόλος είχε βορειοανατολικούς ανέμους ταξιδεύοντας με τα μπαλόνια.
Τα τρία Volvo 70 που συμμετείχαν στον αγώνα ήταν στις πρώτες θέσεις, με το Black Jack, το Giacomo και το Maserati να μάχονται με το 80 ποδών μάξι Beau Geste. Το Black Jack βρισκόταν μόλις μισό μίλι πίσω από το Perpetual LOYAL, και επτά μίλια πίσω από το πρώτο σκάφος.
Αργότερα την ίδια ημέρα, το Wild Oats XI έμπαινε στο Bass Strait, αναμένοντας ισχυρούς ανατολικούς ανέμους. Όσο δύσκολες και αν είναι οι συνθήκες εκεί, η πλαγιοδρομία θα βοηθούσε το σκάφος να καταρρίψει το προηγούμενο ρεκόρ που ήταν μία ημέρα 18 ώρες 23 πρώτα και 12 δεύτερα.
Το supermaxi σκάφος Wild Oats XI που πρωταγωνιστούσε στον αγώνα τα τελευταία 11 χρόνια και διεκδικούσε και πάλι την πρώτη θέση και ίσως την κατάρριψη του ρεκόρ και ενώ βρισκόταν επικεφαλής, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τον αγώνα.
Το πρωί της ίδιας ημέρας και όταν το σκάφος έβγαινε από το Bass Strait, διαπιστώθηκε βλάβη στο έμβολο που μετακινεί την καρίνα προς την προσήνεμη κάθε φορά πλευρά. Πρέπει να σημειώσουμε ότι οι συνθήκες που επικρατούν στο Bass Strait, το οποίο βρίσκεται μεταξύ του Ινδικού και του Ειρηνικού Ωκεανού, είναι χείριστες για ιστιοπλοΐα, κυρίως λόγω του ισχυρότατου και κοφτού κυματισμού, που καταπονεί σκάφη και πληρώματα με τον σκληρότερο τρόπο.
Έτσι, πέρασε επικεφαλής το Giacomo (Volvo70), από τη Νέα Ζηλανδία, το οποίο μάλιστα το απόγευμα της ίδιας ημέρας βρέθηκε στη βορειοανατολική ακτή της Τασμανίας.
Μιάμιση ημέρα μετά τον απόπλου από το Σίδνεϋ, η μάχη για τα line honours, δηλαδή το πρώτο σκάφος που θα τερματίσει ανεξαρτήτως διορθώσεως χρόνου, έλαβε νέα τροπή, αφού το γρηγορότερο σκάφος του αγώνα και φαβορί Wild Oats XI εγκατέλειψε.
Ωστόσο το άλλο super maxi σκάφος του αγώνα, το Perpetual LOYAL παρέπλεε τη νότια ακτή της Τασμανίας με μεγάλες πιθανότητες να κατακτήσει το ρεκόρ του αγώνα που μέχρι τούδε κρατούσε το Wild Oats XI από το 2012. Απείχε 130 ναυτικά μίλια από τον τερματισμό και βρισκόταν ήδη 50 ναυτικά μίλια μπροστά από το ρεκόρ. Είναι δε αξιοσημείωτο πως στα στοιχήματα (ναι, στην Ωκεανία η ιστιοπλοΐα είναι δημοφιλέστερη από το ποδόσφαιρο και ως εκ τούτου παρουσιάζει μεγαλύτερο στοιχηματικό ενδιαφέρον) το Perpetual LOYAL δεν θεωρούνταν φαβορί για πρωτιά στον τερματισμό, κυρίως επειδή το συγκεκριμένο σκάφος ουδέποτε απέδειξε την αξία του, έχοντας μάλιστα εγκαταλείψει στις δύο προηγούμενες διοργανώσεις. Το πλήρωμα όμως έκανε τη διαφορά. Και πράγματι λίγες ώρες αργότερα ολοκλήρωσε τη διαδρομή των 628 ναυτικών μιλίων με διαφορά 5 ωρών από το υπάρχον ρεκόρ, κερδίζοντας και σε διορθωμένο χρόνο.
Δεύτερο τερμάτισε το Giacomo, λίγες ώρες αργότερα. Τότε ήταν που η ένταση του ανέμου έπεσε τελείως με αποτέλεσμα το Maserati, που είναι παρόμοιων δυνατοτήτων να τερματίσει πολλές ώρες αργότερα. Έτσι λοιπόν το 72ο Σίδνεϋ Χόμπαρτ ήταν ταυτόχρονα ο γρηγορότερος και ο αργότερος αγώνας στην ιστορία της διοργάνωσης, αφού τα επόμενα σκάφη κόλλησαν κυριολεκτικά επί ώρες έξω από το λιμάνι του Χόμπαρτ. Είναι ενδεικτικό ότι το τελευταίο σκάφος, το Landfall, τερμάτισε την Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου στις 4:49:23 μμ.

Μάνος Ρούδας
by

Ο Μάνος Ρούδας κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ, BSc σε Computer Studies από το University of Glamorgan και HND από το Πολυτεχνείο της Ουαλίας, καθώς και πτυχίο Οικονομίας και Διοίκησης. Είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας της Γ.Γ. Αθλητισμού και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster του RYA.
Εργάζεται ως σύμβουλος επιχειρήσεων.

Previous Post Next Post
0 shares