54o Ράλλυ Αιγαίου: Με τη ματιά του Τύπου

Μέρος πρώτο. Διαβάστε εδώ το δεύτερο μέρος.

Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ανακαλύψει νέους ωκεανούς αν δεν έχει το θάρρος να απομακρυνθεί από την ακτή», έχει γράψει ο Γάλλος συγγραφέας (κάτοχος Νόμπελ 1947), André Gide. Εάν ο νομπελίστας είχε γνωρίσει το Αιγαίο Πέλαγος, μέσα από το Ράλλυ του, ίσως να είχε γράψει: «Ο ιστιοπλόος δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις γνώσεις του στη θάλασσα εάν δε διασχίσει το θρυλικό ελληνικό πέλαγος, από άκρη σε άκρη, με μελτέμια και μπουνάτσες». Οι λέξεις “θάλασσα” και “κύμα” έρχονται κληρονομιά στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα από τα χρόνια του Ομήρου, ο Αισχύλος στην τραγωδία του “Προμηθεύς Δεσμώτης” κάνει λόγο για το «αναρίθμητο λίκνισμα των κυμάτων της θάλασσας» (ποντίων τε κυμάτων ανήριθμον γέλασμα) και το Αιγαίο Πέλαγος από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα εξακολουθεί να μαγεύει και να εμπνέει ποιητές, ζωγράφους, φιλοσόφους και ιστιοπλόους.

Το 54ο Ράλλυ Αιγαίου ανήκει στην ιστιοπλοϊκή ιστορία. Όπως κάθε διοργάνωση έστειλε και αυτό τα μηνύματά του για την ελληνικότητα του Αιγαίου, καθώς τα σκάφη του έκλεισαν στην… αγκαλιά τους νησιά της παραμεθόριου, αποτέλεσε ευκαιρία για την ανάδειξη νησιών που δεν βρίσκονται στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, ενίσχυσε τοπικές οικονομίες και έδωσε την ευκαιρία σε νέα παιδιά, αλλά και στους παλαιούς ‘εραστές του Αιγαίου’ να βιώσουν την ομορφιά της ιστιοπλοΐας κάτω από δύσκολες συνθήκες που απαιτούν ναυτοσύνη και γνώσεις.
Το εφετινό Ράλλυ Αιγαίου είχε ακόμη μία ιδιαιτερότητα: τρεις ασημένιοι Ολυμπιονίκες, μη ιστιοπλοϊκών αθλημάτων, συνέδεσαν το όνομά τους με τον ιστορικό θεσμό. Ο Σπύρος Γιαννιώτης (κολύμβηση) έδωσε την εκκίνηση και οι Βούλα Κοζομπόλη (υδατοσφαίριση) και Δημήτρης Μούγιος (κωπηλασία) πήραν μέρος στον αγώνα. Ιδιαίτερα ήταν και τα νησιά που ρίξαμε άγκυρα. Κάθε ένα με τη δική του ιστορία και τις ξεχωριστές ομορφιές του.
Η, κατά τον Όμηρο, Συρίη (Σύρος) αποτέλεσε τον πρώτο σταθμό του αγώνα. Η «αρχόντισσα των Κυκλάδων» με τα καρνάγια της, που κάποτε αποτελούσε το σημαντικότερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, υποδέχτηκε τα πληρώματα και οι άνθρωποι του τοπικού ομίλου είχαν την ευκαιρία να αναφερθούν στους στενούς δεσμούς που έχουν με τον Πανελλήνιο Όμιλο Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης, αλλά και στην ιστορία του Ράλλυ Αιγαίου σε σχέση με το νησί τους.
Με τους ρυθμούς της Φραγκοσυριανής στα αυτιά των ιστιοπλόων, ο στόλος απέπλευσε κι ακολουθώντας μία διαδρομή αντίθετη από αυτή που ακολούθησε το 1833 ο, εκ των δασκάλων του γένους, Νεόφυτος Βάμβας, έφτασε στη Χίο. Τι να πρωτογράψει, όμως, κάποιος για το νησί της μαστίχας; Ίσως εάν το αποκαλέσουμε μήτρα της παγκόσμιας ναυτιλίας, να μπορούμε να δώσουμε κάτι από το μεγαλείο αυτού του μοναδικού τόπου. Εκεί οι ιστιοπλόοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα Μαστικοχώρια, να περπατήσουν τα χωριά του Κάμπου, να ξεναγηθούν στους θρύλους στον Ανάβατο και, φυσικά, να επισκεφθούν τη Νέα Μονή Χίου, που αποτελεί μνημείο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO και να θαυμάσουν τα ανεκτίμητης αξίας ψηφιδωτά της.
Το τελευταίο βράδυ το Κοινωφελές Ίδρυμα “Μαρία Τσάκος” άνοιξε τη φιλόξενη αγκαλιά του και υποδέχτηκε όλους τους ιστιοπλόους σε μία μοναδική βραδιά, όπου η χιώτικη φιλοξενία συνδυάστηκε με τις αναμνήσεις από τα δύο πρώτα σκέλη του αγώνα, αλλά και με θαλασσινές ιστορίες από αυτές που μόνο οι ιστιοπλόοι και οι ναυτικοί ξέρουν να διηγηθούν.
Τελευταίος προορισμός η Σκύρος. Τη μυρωδιά της μαστίχας τη διαδέχτηκαν αυτές από τη ρίγανη και το φασκόμηλο. Η άφιξη των ιστιοπλόων στο λιμάνι των Λιναριών αποτέλεσε ένα είδος γιορτής για τους ντόπιους. Καταστήματα εστίασης έμειναν ανοιχτά μέχρι να ολοκληρωθούν οι αφίξεις των σκαφών, κάτι που ενθουσίασε τους ιστιοπλόους. «Κάποιοι μπορεί να μην το καταλαβαίνουν αλλά για εμάς, όταν φτάνουμε σε ένα λιμάνι τις πρώτες πρωινές ώρες, δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο από το να βλέπουμε φώτα αναμμένα και να ξέρουμε ότι μπορούμε να βρούμε ένα ζεστό φαγητό ή έναν καφέ», δήλωσαν, χαρακτηριστικά, στον “Ιστιοπλοϊκό Κόσμο”.
Το άλλο που ενθουσίασε αγωνιζόμενους και συνοδούς ήταν οι υποδομές στο λιμάνι των Λιναριών. Πρόκειται για μία πεντακάθαρη μαρίνα, οι ιθύνοντες της οποίας έχουν αξιοποιήσει την τεχνολογία και διάφορα προγράμματα ώστε να προσφέρουν πολλές παροχές στους επισκέπτες.
Στο 54ο Ράλλυ Αιγαίου η παλαιά γενιά μεταλαμπάδευσε τις γνώσεις της στους νεότερους ενώ τις δικές τους εμπειρίες πρόσφεραν και οι πρωταθλητές του τριγώνου που για ακόμη μία χρονιά έδωσαν ένα δυναμικό ‘παρών’. «Η ιστιοπλοΐα ανοικτής θάλασσας είναι ένας αγώνας τριγώνου, αλλά σε μεγαλύτερο στίβο. Σε αυτή δεν υπάρχει οπτική επαφή με το σημείο που πρέπει να πας. Πρέπει να διευρύνεις το μυαλό και τις γνώσεις σου σε έναν μεγαλύτερο υγρό στίβο και να έχεις ακριβώς την ίδια επιμονή και υπομονή. Το Ράλλυ Αιγαίου αποτελεί τον πιο δύσκολο – και γι’ αυτό και τον πιο ωραίο – ιστιοπλοϊκό αγώνα στην Ελλάδα. Δυστυχώς σε πολλά νέα παιδιά, που έχουν μεγαλώσει σε άλλες συνθήκες, δεν αρέσει η δυσκολία του αγώνα. Το Ράλλυ όμως σου μαθαίνει ναυτοσύνη, την οποία μόνο εάν βγεις στο Αιγαίο μπορείς να τη μάθεις, να τη νιώσεις και να την επεξεργαστείς», δήλωσε ο πρωταθλητής των 49er Στέλιος Σωτηρίου, ο οποίος έχει πάρει μέρος σε 16 διοργανώσεις και εφέτος αγωνίστηκε με το Code Zero – Vodafone.
Στο Blue Pearl της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων αγωνίστηκαν ο Θοδωρής Τσουλφάς και ο Νίκος Δαμιανός, οι οποίοι υπήρξαν και συναθλητές στο τρίγωνο. «Η ανοιχτή θάλασσα αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο για να κάνεις ιστιοπλοΐα. Ο στίβος δεν είναι στημένος, υπάρχουν οι αστάθμητοι παράγοντες του πελάγους και η τύχη παίζει μεγαλύτερο ρόλο απ΄ ότι στο τρίγωνο. Τρέχουν ανόμοια σκάφη και αυτό έχει το θετικό γιατί μπορεί να αγωνιστεί όποιος έχει σκάφος, αλλά και το αρνητικό ότι ένα μικρό και ένα μεγάλο σκάφος ενδέχεται να αγωνιστούν σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες. Παρόλη τη διαφορετικότητα των αγώνων, η ιστιοπλοΐα είναι μία και ο συναγωνισμός ο ίδιος», δήλωσε Θοδωρής Τσουλφάς και ο Νίκος Δαμιανός πρόσθεσε: «Το τρίγωνο αποτελεί τη βάση της ιστιοπλοΐας. Η ανοικτή θάλασσα σε κάνει καλύτερο ναυτικό, σου μαθαίνει άλλα πράγματα με τα οποία ολοκληρώνεις τη ναυτική τέχνη. Θα έλεγα στους αθλητές τριγώνου να παίρνουν μέρος σε αγώνες ανοικτής θάλασσας γιατί θα τους βοηθήσει στην κατηγορία που τρέχουν».
Όπως σε κάθε διοργάνωση έτσι και το 54ο Ράλλυ Αιγαίου είχε την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού. Τα σκάφη συνόδευσε σε όλη τη διαδρομή η ΤΠΚ “Σιμιτζόπουλος”, με την οποία μεταφέρθηκε το βοηθητικό προσωπικό και τα τηλεοπτικά συνεργεία. Ο πλωτάρχης Στέλιος Μαδεντζίδης και όλοι οι αξιωματικοί του πλοίου αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή τον αγώνα και τον στήριξαν, από την πλευρά τους, όπου κρίθηκε απαραίτητο.
Η αυλαία της διοργάνωσης έπεσε, όπως κάθε χρόνο, στους πανέμορφους κήπους της Ναυτικής Διοίκησης Αιγαίου. Εκεί, είχαν την ευκαιρία να ξαναζήσουν τις όμορφες στιγμές της διοργάνωσης, να ανταλλάξουν εμπειρίες και, φυσικά, ανανέωσαν το ιστιοπλοϊκό ραντεβού τους, αυτή τη φορά, για το 55ο Ράλλυ Αιγαίου.
Tags:

Η Σπυριδούλα ‘Ιριδα Σπανέα είναι από το 1999 συντάκτρια αθλητικού ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Καθημερινή». Έχει ειδικευτεί στα ολυμπιακά (εκτός ποδοσφαίρου και μπάσκετ) και τα μη ολυμπιακά αθλήματα και βρίσκεται όλα αυτά τα χρόνια δίπλα στους ανθρώπους του αθλητισμού. Ανάμεσα σε αυτά είναι και η ιστιοπλοΐα, στην οποία έχει ιδιαίτερη αδυναμία διότι θεωρεί ότι είναι ένα άθλημα για ανθρώπους με ανοικτούς ορίζοντες.
Το 2005 έγινε η πρώτη γυναίκα που εξελέγη στο Δ.Σ. του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ). Την ίδια χρονιά άρχισε να εργάζεται ως καθηγήτρια στο τμήμα της δημοσιογραφίας στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ, όπου, μέχρι σήμερα, διδάσκει δημοσιογραφία και επικοινωνία. Έχει δουλέψει στην τηλεόραση τόσο ως παρουσιάστρια όσο και ως ρεπόρτερ (EΡΤ, ALPHA DIGITAL, Eurosport κλπ), συνεργάζεται με πολλά περιοδικά (Κάπα, Crash, Hellenic Business, Άθλον, Ιστιοπλοϊκός Κόσμος κ.α), ενώ αρθρογραφεί στην ιστοσελίδα www.we24.gr.
Τα τελευταία 16 χρόνια έχει εργαστεί στην επικοινωνία και την προβολή των περισσότερων από τις μεγάλες διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που διεξήχθησαν στη χώρα μας (γυμναστική, άρση βαρών, πάλη, τζούντο, κανόε καγιάκ, ιστιοπλοΐα, πυγμαχία, καράτε, στίβου, κωπηλασία, μπιτς βόλεϊ κ.α), με κορυφαίες τους Ολυμπιακούς και τους Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και τους Παγκόσμιους Αγώνες «Special Olympics» του 2011.
Για την προσφορά της στο αθλητικό κίνημα, αλλά και στην ελληνική γλώσσα έχει βραβευτεί από την «Παγκόσμια Κίνηση Ελληνοφώνων Γυναικών”, από ελληνικές και διεθνείς ομοσπονδίες, όπως και συλλόγους.

Previous Post Next Post
0 shares