3Di Race: μέγιστη ταχύτητα για όλους

«Η αρχή με τα 3Di είχε γίνει με τα “μαύρα πανιά” του Alinghi στο Americas Cup του 2007, πλέον η NORTH SAILS κάνει προσιτή την τεχνολογία αυτή σε ένα ευρύτερο κοινό».

3Di Race: Σε συνέχεια της επιτυχίας του 3Di σε στόλους grand prix, σε σκάφη ανοικτής θάλασσας αλλά και στα superyacht, η NORTH SAILS ανακοίνωσε μια νέα σειρά προϊόντων ειδικά σχεδιασμένα για την αγορά του club racing.
Αρχικά το 3Di δημιουργήθηκε και εξελίχθηκε από την ομάδα Alinghi στην επιτυχημένη προσπάθεια να υπερασπιστεί τον τίτλο του Americas Cup το 2007.
Στο όνομα το 3Di ακούγεται παρόμοιο με το 3DL αλλά στην πραγματικότητα είναι μια εντελώς διαφορετική τεχνολογία.
Το 3DL είναι μια σειρά μονοκόματων ινών, απλωμένες σε ένα καλούπι με τέτοιο τρόπο ώστε να συγκρατούν τα φορτία και οι οποίες είναι laminated ανάμεσα σε δυο φιλμ από Mylar (string sails).
Το 3Di είναι μια συμπαγής κατασκευή, η οποία μοιάζει και μάλιστα είναι τεχνολογικά κοντά στον τρόπο κατασκευής carbon σκαφών και περιλαμβάνει το ‘καλούπωμα’ πολλών ταινιών (από carbon, dyneema ή Aramid) οι οποίες έχουν ελάχιστο βάρος και συγκρατούνται μεταξύ τους με ισχυρές κόλλες.
Το layout των 3Di ταινιών με την πολυπλοκότητα στον προσανατολισμό και τη γωνία εφαρμογής δίνουν στο πανί τη δυνατότητα να κατασκευαστεί με ιδιαίτερα υψηλή ακρίβεια, αλλά χωρίς το επιπλέον βάρος που απαιτείται για τα εξωτερικά φιλμ των string sail.
Η μόνη ομοιότητα μεταξύ 3Di και 3DL είναι ότι και τα δυο προϊόντα προκειμένου να πετύχουν το τέλειο σχήμα κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους, χρησιμοποιούν το μοναδικό τρισδιάστατο καλούπι της NORTH SAILS, όπου τα πανιά κατασκευάζονται εξαρχής με το τελικό τους σχήμα (flying shape) διασφαλίζοντας ότι έτσι θα έχουμε το ιδανικό σχήμα που έχει δώσει ο σχεδιαστής σε κάθε είδος πανιού.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι το 3Di μπορεί να μας δώσει υπερελαφρά πανιά με μέγιστη δυνατότητα να κρατάνε το σχήμα τους και με μια πρωτόγνωρη για τον χώρο δυνατότητα να διατηρούν την ακεραιότητα τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (μεγαλύτερο από οποιοδήποτε άλλο προϊόν οποιουδήποτε άλλου κατασκευαστή) και μάλιστα με πολύ μεγαλύτερο εύρος χρήσης.
Ειδικά το αυξημένο εύρος χρήσης μας δίνει τη δυνατότητα να καλύψουμε την γκάμα των συνθηκών με λιγότερα πανιά πράγμα που κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη τόσο μέσα στον αγώνα όσο και στο κόστος κτήσης.
Το 3Di Race είναι μια νέα παράμετρος που εισαγάγει η NORTH SAILS και απευθύνεται σε σκάφη περίπου ως 40 ποδιών και με μήκος γραντιού ώς 16 μέτρα.
Ο Bill Pearson, τεχνικός διευθυντής της NORTH SAILS εξηγεί: «με το 3Di Race στοχεύουμε σε ανθρώπους που δεν έχουν χρησιμοποιήσει στο παρελθόν κάποιο πανί 3Di, γιατί μπορεί να πιστεύουν ότι είναι ακριβά ή γιατί μπορεί να πιστεύουν ότι δεν τα χρειάζονται και αυτό γιατί υπήρχε η εντύπωση ότι το 3Di απευθύνεται κυρίως στην grand prix αγορά».
Συγκρινόμενα με τα 3Di Raw, τα 3Di Race φτιάχνονται ακριβώς με την ίδια τεxνολογία, αλλά η κατασκευή των 3Di Race γίνεται με τρόπο που να ταιριάζει στα μικρότερα αγωνιστικά σκάφη.
«Ίσως σε μερικούς αυτό μπορεί να φανεί ως μείωση προδιαγραφών αλλά στην ουσία είναι αναβάθμιση» λέει ο Pearson.
Συνήθως οι νέες τεχνολογίες είτε ξεκινούν, είτε στοχεύουν στα μεγάλα αγωνιστικά σκάφη με τα απεριόριστα budget στα οποία η συνεχής ανάγκη για έρευνα και εξέλιξη συνάδει με τη διάθεση να παρθούν αντίστοιχα πανιά. Όποτε αυτή η τεχνολογία μεταπηδά σε μικρότερα σκάφη τα πανιά τείνουν να είναι overbuilt για τη χρήση τους μιας και τα μικρότερα σκάφη δέχονται αναλογικά πολύ μικρότερες δυνάμεις και φορτία.
Η 3Di Race τεχνολογία δίνει βαρύτητα στο να μοιράζει ισόποσα όλα τα φορτία στην επιφάνεια του πανιού. Το απότέλεσμα είναι ελαφρύτερα, πιο εύκαμπτα και πιο φιλικά στη χρήση σε σύγκριση με τα 3Di πανιά υψηλού επιπέδου των μεγαλύτερων σκαφών που όλοι έχουμε δει.
Όπως φαίνεται και στο παράδειγμα του Pearson: «Σε ένα grand prix σκάφος έχουμε έντονη συγκέντρωση υλικού (ινών) στον αετό και στις “γωνίες” γιατί εκεί έχουμε και τα μεγαλύτερα φορτία… αυτό κάνει το πανί άκαμπτο, δύσχρηστο αλλά και πιο ακριβό. Στα μικρά σκάφη ή σε racer-cruiser σκάφη τα πανιά δεν πιέζονται τόσο δυνατά είτε με τα φορτία, είτε με τις σκότες οπότε απαιτούνται λιγότερες μεμβράνες ινών για να πετύχουμε την απαραίτητη δομική αντοχή».
Για λόγους μακροζωίας και αντοχής τα 3Di Race πανιά φτιάχνονται με ίνες Aramid & Dyneema παρά από carbon.
Επιπλέον ιδιαίτερα σημαντικό στη μακροζωία των πανιών είναι και το γεγονός ότι το 3Di Race, αλλά και όλα τα 3Di προιόντα, δεν έχουν φιλμ. Αυτό σημαίνει ότι το πρόβλημα της αποκόλλησης (delamination) που αντιμετώπιζαν ως τώρα οι ιστιοπλόοι παύει να υφίσταται, μιας και το 3Di δεν περιλαμβάνει ίνες κολλημένες ανάμεσα σε δυο φιλμς, αλλά είναι ένα μονοκόμματο υλικό που δεν παθαίνει ποτέ σπασίματα και αποκολλήσεις.
Τέλος ιδιαίτερα σημαντικό για τον ιστιοπλόο είναι και το γεγονός ότι, εκτός του ότι τα 3Di πανιά δεν παθαίνουν αποκόλληση (delamination), θα έχουν το ίδιο σχήμα και θα μας δίνουν τις ίδιες επιδόσεις για όσο καιρό θέλουμε να τα χρησιμοποιούμε.
Για τον ιστιοπλόο είναι απαραίτητο τόσο να μην χαλάνε τα πανιά εύκολα αλλά και να κρατούν το ‘καλό’ τους σχήμα από την πρώτη ως την τελευταία χρήση τους.
Οπότε τώρα έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε πανιά που θα κρατήσουν πολύ περισσότερο, πανιά που έχουν μεγαλύτερο εύρος χρήσης και που θα χρειαστεί να κάνουμε λιγότερες αλλαγές μέσα σε έναν αγώνα.
Πολύ περισσότερο πλέον έχουμε τη δυνατόττηα να έχουμε πανιά που αποδίδουν καλύτερα και όσο και να φαίνεται περιέργο πανιά που στοιχίζουν και λιγότερο… αφού ακόμα και αν η αρχική τιμή τους είναι υψηλότερη αν τα κρατήσουμε για διπλάσιες ή τριπλάσιες, κτλ σεζόν τότε θα έχουμε κάνει οικονομία.
Τα σκάφη του Volvo Ocean Race αλλά και του Vendee Globe έχουν αποδείξει όλα τα παραπάνω μιας και η North Sails με το 3Di είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής του πρώτου αγώνα αλλά και σχεδόν η πλειοψηφία των μοναχικών ιστιοπλόων επιλέγει το 3Di για τον γύρο του κόσμου.
Tags:
by
Previous Post Next Post
0 shares