Ώρα να ξυπνήσουμε, ξημέρωσε

Διαπιστώνω, ακόμα και σήμερα που έχουν περάσει πλέον αρκετά χρόνια από τότε που οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης έπληξαν την καθημερινότητά μας, πως αντιστεκόμαστε σθεναρά στην πραγματικότητα. Όλη η κοινωνία, μαζί κι εμείς, η ιστιοπλοϊκή κοινότητα. Ακόμα και σήμερα λοιπόν αναπολούμε τις ‘καλές’ εποχές και συγκρίνουμε το σήμερα με το τότε. Διαβάζουμε και ακούμε: «παλιά είχαμε τόσες συμμετοχές σ’ εκείνον τον αγώνα, ενώ σήμερα ούτε τις μισές», ή «παλιά είχαμε χορηγούς και παίρναμε τόσα χρήματα, ενώ σήμερα δεν βρίσκουμε χορηγία» και βέβαια το πιο σημαντικό: «θα έχει εφέτος το Ράλλυ Αιγαίου 50 και 60 συμμετοχές όπως είχε παλιά ή θα είναι μόνο καμιά εικοσαριά;»
Ας σταθούμε στο τελευταίο μιας και πλησιάζει η 54η διοργάνωση. Στον κόσμο των επιχειρήσεων, αφού πέρασε η φάση του θρήνου, επήλθε φυσικά η ώρα της δράσης. Ώρα να ξεχάσουμε τι γινόταν μέχρι τώρα και να δεχτούμε τα νέα δεδομένα. Πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Όχι, δεν θα αλλάξει κάτι. Δεν θα ξαναέρθουν οι χρυσές εποχές, τουλάχιστον όχι σύντομα. Δεν θα ξαναβρέχει λεφτά και δεν θα μας ξανακυνηγάνε οι πελάτες. Αυτή είναι η αγορά σήμερα, αυτό είναι το πλαίσιο και ξεκινάμε από εδώ και πέρα με αυτά τα δεδομένα. Γι αυτό και όσοι επιχειρηματίες ξεκίνησαν μέσα στην κρίση πηγαίνουν καλά. Γιατί δέχτηκαν τις συνθήκες χωρίς ‘νοσταλγία’ ή υποσυνείδητη ελπίδα ότι όλα θα ξαναγυρίσουν προς τα πίσω. Για τον ίδιο λόγο πετυχαίνουν και τα νέα στελέχη στις επιχειρήσεις: Ξεκινούν με τα τρέχοντα δεδομένα και δουλεύουν με αυτά, όχι με τον τρόπο που ήξεραν από παλιά.
Συνεπώς ας σταματήσουμε κι εμείς να συγκρίνουμε τι γινόταν κάποτε στις ελληνικές διοργανώσεις, πόσους χορηγούς είχαμε και πόσες συμμετοχές. Σήμερα ο ελληνικός αγωνιστικός στόλος είναι μικρός και φτωχός. Αγώνες με οικονομικές απαιτήσεις δεν μπορούν πλέον να έχουν πολλές συμμετοχές. Αν απαριθμήσει κάποιος τα αγωνιστικά σκάφη ένα προς ένα, θα καταλάβει ποιος μπορεί και ποιος δεν μπορεί να λάβει μέρος σε ένα Ράλλυ Αιγαίου. Δεν υπάρχει κάτι κρυφό, ούτε κάτι ανεξήγητο. Πόσοι μπορούν να αντέξουν ένα Ράλλυ Αιγαίου, τόσοι θα συμμετάσχουν κι εφέτος. Δεν υπάρχει καμιά χρυσή φόρμουλα που θα προσελκύσει τον αριθμό συμμετοχών της προ-κρίσης εποχής. Μιλώντας πάντα για προδιαγραφές Ράλλυ Αιγαίου και όχι για διακοπορεγκάττες, παρόλο που κι εκεί ακόμα οι μειώσεις και οι εκπτώσεις είναι φανερές.
Το Ράλλυ Αιγαίου είναι πλέον ένας από τους ελάχιστους, αν όχι ο τελευταίος, αληθινός αγώνας ανοικτής θαλάσσης στη χώρα μας. Αληθινός, γιατί είναι ένας αγώνας με απαιτήσεις σε ικανότητες και σε εξοπλισμό. Δεν μπορεί ο μέσος Έλληνας ιστιοπλόος να αντέξει 150 ναυτικά μίλια ιστιοδρομία non-stop μέχρι την Πάτμο, μέσα στο Αιγαίο, με ισχυρό μελτέμι, κακά τα ψέματα. Δυστυχώς όμως ούτε η μέση ομάδα μπορεί να ανταπεξέλθει στα έξοδα ενός αγώνα μιας εβδομάδας. Καταπόνηση στα πανιά και τον εξοπλισμό, ενδεχόμενες ζημιές και τόσα άλλα, κάνουν τις διακοπορεγκάττες πιο ελκυστικές.
Από την άλλη βλέπουμε ότι – επιτέλους – ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, τώρα στα κρίσιμα, στηρίζουν τους αγώνες στην ανοικτή θάλασσα. 50 χρόνια αγώνας Άνδρου, 54 χρόνια Ράλλυ Αιγαίου και οι Ανδριώτες και οι Χιώτες αποφάσισαν να ρίξουν νερό στον μύλο της ελληνικής ναυτοσύνης. Ελληνική ναυτοσύνη σημαίνει Έλληνες ναυτικοί, σημαίνει αγάπη για τη θάλασσα, σημαίνει επαφή με τη θάλασσα, παράδοση, επαγγελματική σταδιοδρομία. Μόνο μέσα από τον ναυταθλητισμό μπορούν να επιτευχθούν αυτά, ένα – ένα. Τα παιδιά πρέπει να μεγαλώσουν κοντά στη θάλασσα, να ασχολούνται από μικρά, να την αγαπήσουν, ώστε όταν μεγαλώσουν να αποφασίσουν να βγάλουν το ψωμί τους μέσα από αυτή. Η ναυτιλία δεν είναι ένα οποιοδήποτε βιοποριστικό επάγγελμα, που κάποιος θα γίνει καπετάνιος αν δεν καταφέρει να γίνει δάσκαλος ή μαθηματικός. Χρειάζεται γερά θεμέλια από τις νεαρότερες ηλικίες και αυτά χτίζονται μέσα από την επαφή που προσφέρουν οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες, ειδικά στην ανοικτή θάλασσα.
Μάνος Ρούδας
by
Ο Μάνος Ρούδας κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο ΜΒΑ από το Southern New Hampshire University των ΗΠΑ, BSc σε Computer Studies από το University of Glamorgan και HND από το Πολυτεχνείο της Ουαλίας, καθώς και πτυχίο Οικονομίας και Διοίκησης. Είναι κάτοχος διπλώματος προπονητή ιστιοπλοΐας της Γ.Γ. Αθλητισμού και του διεθνούς διπλώματος Yachtmaster του RYA. Εργάζεται ως σύμβουλος επιχειρήσεων.
Previous Post Next Post
0 shares