Σπύρος Δασκάλου (DSK – ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ OPTIMIST)

Συνεχίζοντας την προσπάθεια που ξεκινήσαμε στο τεύχος 122 να γνωρίσουμε στους αναγνώστες του Ιστιοπλοϊκού Κόσμου, και η οποία διεκόπη στο τεύχος 125 λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, Έλληνες που με την δουλειά τους διακρίνονται και προβάλλουν τη χώρα μας στην παγκόσμια ιστιοπλοϊκή οικογένεια, η συντακτική ομάδα του περιοδικού σε αυτό το τεύχος συνάντησε και μίλησε με τον Σπύρο Δασκάλου από τη Θεσσαλονίκη που κατασκευάζει τα παγκοσμίου φήμης και με τεράστιες αγωνιστικές επιτυχίες εξαρτήματα (καρένα-τιμόνι) DSK, για την απαιτητική κατηγορία των Optimist.

Σπύρο ποια η εμπλοκή σου με το άθλημα της ιστιοπλοΐας ; Μια αναδρομή θα μας βοηθήσει να σε γνωρίσουμε.
Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το άθλημα της ιστιοπλοΐας στην κατηγορία του optimist το 1985 σε ηλικία 12 χρονών στον Ναυτικό Όμιλο Κατερίνης και συνέχισα μέχρι την κατηγορία του Laser έως το 1990.
Το 1992 πέρασα στη Γυμναστική Ακαδημία στο Α.Π.Θ όπου και πήρα την ειδικότητα Ιστιοπλοΐας.
Διατέλεσα ως προπονητής στην κατηγορία του optimist στους παρακάτω ομίλους :
• 1997 – 2008 Ναυτικός Όμιλος Κατερίνης
• 2008 – 2009 Ναυτικός Όμιλος Πάρου
• 2010 – 2014 Ναυτικός Όμιλος Θεσσαλονίκης
Από το 2014 και μετά σταμάτησα την προπονητική και ασχολούμαι αποκλειστικά και μόνο με την κατασκευή ιστιοπλοϊκών εξαρτημάτων.
Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με την κατασκευή εξαρτημάτων για σκάφη Optimist;
Όλα ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2002. Εκείνη την περίοδο, παράλληλα με την προπονητική, εργαζόμουν στη βιοτεχνία επίπλων του πατέρα μου. Μέγας καλλιτέχνης στο είδος του, κατασκευάσαμε για τις ανάγκες του Ομίλου, τα πρώτα καρινοτίμονα από ξύλο θαλάσσης (κόντρα πλακέ). Το τελικό αποτέλεσμα ήταν αρκετά καλό. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα και με την παρότρυνση του τότε εφόρου μου Μπάμπη Μανιώτη, προχώρησα στο επόμενο βήμα, στην κατασκευή αγωνιστικού καρινοτίμονου από ξύλο μασίφ και υαλοΰφασμα «fiberglass». Η συμβολή του ήταν σημαντική καθώς βοήθησε στην αναζήτηση και εύρεση υλικών, η οποία ήταν πολύ δύσκολη στην Ελλάδα. Tο 2004 αρκετοί κανονισμοί της IODA (International Optimist Dinghy Association) άλλαξαν για τα καρινοτίμονα με αυστηρότερες προδιαγραφές και απαγόρευση του ξύλου. Για μένα ήταν μια δεύτερη αρχή και μια πρόκληση γιατί έπρεπε να ξεκινήσω από το μηδέν με νέα υλικά και νέες μεθόδους κατασκευής.
Έχεις επικεντρωθεί μόνον στην καρίνα και το τιμόνι του Optimist. Γιατί αυτό;
Με το optimist ασχολήθηκα 17 χρόνια ως προπονητής και κλείνω άλλα τόσα ως κατασκευαστής. Είναι μια κατηγορία στην οποία έχω δουλέψει πολύ και γνωρίζω πολύ καλά τις απαιτήσεις που έχει. Δεν είναι απλό σκάφος. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία όπου όλα αυτά τα χρόνια έχει εξελιχθεί τόσο όσον αφορά τα υλικά όσο και στον τρόπο κατασκευής των εξαρτημάτων του.
Που πιστεύεις ότι οφείλεται η επιτυχία των εξαρτημάτων DSK;
Σε ευχαριστώ για την ερώτηση αυτή, γιατί έτσι μου δίνεται η ευκαιρία να αναφέρω κάποιους ανθρώπους οι οποίοι εμπιστεύθηκαν και προώθησαν τη δουλειά μου στο εξωτερικό. Είναι αποτέλεσμα πολυετούς σκληρής δουλειάς και συλλογικής προσπάθειας. Κατασκεύασα ένα προιόν που δεν υπήρχε έως τότε στην παγκόσμια αγορά. Η φιλοσοφία μου ήταν η κατασκευή καρινοτίμονων κομμένων και ραμμένων στις απαιτήσεις των αθλητών, σύμφωνα με το βάρος και τον σωματότυπό τους. Συνάδελφοι προπονητές στην Ελλάδα που χρησιμοποιούσαν τα καρινοτίμονά μου ήταν η πιο βασική και πλούσια πηγή πληροφοριών για την ανάπτυξη και βελτίωσή τους. Το 2008, κατά την παραμονή μου ως προπονητής στην Πάρο, μαζί με το φίλο και τότε συνάδελφο Βασίλη Σωτηρίου, είχαμε τις τέλειες συνθήκες για να πειραματιστώ και να βελτιώσω τα προϊόντα μου. Το 2010, μετά την πολύ καλή εμφάνιση της ελληνικής ομάδας στο πανευρωπαϊκό optimist, κερδίζοντας την 1η,2η θέση στα αγόρια και 2η στα κορίτσια, τα DSK foils άρχισαν να ξεχωρίζουν. Σημαντικό ρόλο στην προώθηση της δουλειάς μου έπαιξαν Έλληνες προπονητές που εργάζονται και διαπρέπουν στο εξωτερικό: oι Αφοί Ατζεμιάν, ο Δημήτης Λεκάκης, ο Πόλυς Σαρινόπουλος. Η απογείωση έγινε με τη βοήθεια του Αντώνη Δροσόπουλου, ο οποίος τα πρότεινε στους καλύτερους προπονητές ανά τον κόσμο αλλά και σε πολλούς κατασκευαστές σκαφών. Τόνισε όλες τις λεπτομέρειες που έκαναν τα DSK foils να ξεχωρίζουν.
Τι είναι αυτό που κάνει ένα Ελληνικό προϊόν να διαπρέπει στην παγκόσμια αγορά;
Θεωρώ ότι η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά! Αξιοπιστία, απόδοση, καλή εξυπηρέτηση πελατών, αναζήτηση των καλύτερων υλικών. Ποτέ δεν μπήκα στη διαδικασία να κατασκευάσω ένα προϊόν ανταγωνιστικό όσον αφορά την τιμή, αλλά κάτι που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις κάθε αθλητή.
Πόσες ώρες δουλειάς, αν μπορείς να υπολογίσεις, έχεις ξοδέψει για να φτάσεις τα εξαρτήματα DSK στο σημερινό τους αποτέλεσμα;
Άπειρες ώρες…Έχω κάνει Κατερίνη-Αθήνα-Κατερίνη αυθημερόν για αγορά κ απευθείας εφαρμογή των υλικών.
Αν θες μπορείς να μας αναπτύξεις τις επιτυχίες των εξαρτημάτων DSK;
Eυρωπαϊκά πρωταθλήματα
• 2010 : 1η και 2η θέση στα αγόρια / 2η στα κορίτσια
• 2011 : 4η θέση στα αγόρια / 4η στα κορίτσια
• 2012 : 3η θέση στα αγόρια / 1η στα κορίτσια
• 2013 : 3η θέση στα αγόρια / 1η στα κορίτσια
• 2014 : 3η θέση στα κορίτσια
• 2015 : 3η θέση στα κορίτσια
• 2016 : 1η και 2η θέση στα αγόρια / 1η, 2η και 3η στα κορίτσια
Παγκόσμια πρωταθλήματα
• 2013 : 1η και 3η θέση στα αγόρια / 1η και 2η στα κορίτσια
• 2014 : 1η και 3η θέση στα αγόρια / 2η στα κορίτσια
• 2015 : 1η θέση στα αγόρια / 1η στα κορίτσια
• 2016 : 1η, 2η και 3η θέση στα αγόρια / 1η και 3η στα κορίτσια
Πόσες ποσότητες εξάγεις και σε ποιες χώρες;
Δε θα μιλήσω για ποσότητες, αλλά τα τελευταία 3 χρόνια έχω αυξήσει την παραγωγή και τις πωλήσεις μου. Τα DSK foils έχουν γίνει παγκοσμίως γνωστά και τα εξάγω σε πάνω από 35 χώρες.
Τι υλικά χρησιμοποιείς;
Χρησιμοποιούμε συγκεκριμένα υλικά βάσει των κανονισμών της IODA (International Optimist Dinghy Association), εποξικές ρητίνες και υαλοϋφάσματα.
Πως δουλεύεις για την εξέλιξή των προϊόντων σου; Φαντάζομαι είναι ότι πιο δύσκολο ώστε να είσαι πάντα κορυφαίος στον κόσμο.
Έχω κατασκευάσει κάποια δικά μου όργανα μέτρησης για να δοκιμάζω τα καρινοτίμονα και τις αντοχές τους. Χρησιμοποιώ οπτικά μέσα για να δω πώς συμπεριφέρονται μες στη θάλασσα. Φροντίζω να συμμετέχω σε διεθνή μίτινγκ ώστε να έχω την ευκαιρία να συζητώ με τους προπονητές με τους οποίους συνεργάζομαι. Είμαι πολύ χαρούμενος που κορυφαίοι αθλητές χρησιμοποιούν τα DSK foils και η ευθύνη μου είναι μεγάλη ώστε να κατασκευάζω πάντα αξιόπιστα και άριστα τεχνικώς καρινοτίμονα. Οι ώρες που περνώ στο εργαστήριό μου είναι αμέτρητες, αλλά το τελικό αποτέλεσμα με αποζημιώνει.
Που τα κατασκευάζεις έχεις εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη;
Το εργαστήριό μου βρίσκεται στην Κατερίνη.
Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σου;
Έχω ξεκινήσει να κατασκευάζω καρινοτίμονα για την κατηγορία 420 και ο επόμενος στόχος είναι η ολυμπιακή κατηγορία 470.
Καλές και κακές στιγμές.
Μια πολύ καλή στιγμή ήταν το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Optimist 2003 στις Κανάριες Νήσους, που σηματοδότησε και την αρχή μου ως κατασκευαστή καρινοτίμονων. Λαμβάνω τηλεφώνημα από τον τότε προπονητή της Ραφήνας Τζώρτζη Κεφαλλονίτη και αθλητή τον Ιάσωνα Σπανομανώλη, ο οποίος κατετάγη 8ος στον κόσμο: «Κύριε Δασκάλου, έχω την τιμή να σας ανακοινώσω ότι το τιμόνι σας πέρασε επιτυχώς την καταμέτρηση».
Οι κακές στιγμές ήταν αρκετές και δεν θα τις αναφέρω, αλλά πάντοτε έλεγα στον εαυτό μου ότι θα έρθει η μέρα που θα τις θυμάμαι και θα γελάω.

Ο Πάνος Δημητρακόπουλος ασχολείται με την ιστιοπλοΐα από το 1974 με αρκετές διακρίσεις στο ενεργητικό του στις κατηγορίες, Optimist, Windsurfing και Laser. Έχει κερδίσει το Ράλλυ Αιγαίου δυο φορές στην κατηγορία I.O.R. ως πλήρωμα του σκάφους Col-X-Cool και είναι ιδρυτής της εταιρείας Paralos Events & Design που έχει την ευθύνη επικοινωνίας του Ράλλυ Αιγαίου από το 2000 έως σήμερα. Ταυτόχρονα έχει διατελέσει υπεύθυνος επικοινωνίας σε μία σειρά από Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ανοικτής Θαλάσσης που οργανώθηκαν στην Ελλάδα.
Ασχολείται με την δημοσιογραφία στην ιστιοπλοΐα από το 1982 ξεκινώντας από το περιοδικό Γιώτιγκ & Θάλασσα, έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος στον Αντέννα και στις 24ώρες ενώ αρθρογραφεί στον ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟ ΚΟΣΜΟ από το τεύχος 13.
Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κατέχει πτυχίο προπονητού Ιστιοπλοΐας Γ’ κατηγορίας από την Γ.Γ. Αθλητισμού

Previous Post Next Post
0 shares