Η Όσμωση θεωρείται ο υπ’ αριθμόν ένας εχθρός των σκαφών με σκελετό από υαλόνημα. Η όσμωση εμφανίζεται λόγω των υδρατμών της μεταφοράς υγρασίας μέσω του στρώματος gelcoat και επηρεάζει την επικάλυψη από υαλόνημα.

Διαδικασία Όσμωσης
Η όσμωση είναι η φυσική τάση των υγρών προς εξισορρόπηση των διαφορών στην πίεση ανάμεσα στην υπάρχουσα υγρασία του σκάφους και των θαλασσίων υδάτων. Το gelcoat δεν είναι ένα πλήρως αδιάβροχο φράγμα, όποτε η υγρασία το διαπερνά και φθάνει μέχρι την επικάλυψη από υαλόνημα.



Άλλοι παράγοντες που ενισχύουν την ανάπτυξη της όσμωσης είναι το νερό και η υγρασία στις σεντίνες. Αυτή η υγρασία είθισται να διεισδύσει και στην επικάλυψη από το εσωτερικό, διευκολύνοντας έτσι την όσμωση. Η ταχύτητα εξάπλωσης της όσμωσης και της φθοράς που μπορεί αυτή να προκαλέσει εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η ταχύτητα παραγωγής, την ποιότητα του GRP, την θερμοκρασία των υδάτων κλπ. Η όσμωση μπορεί να επηρεάσει οποιοδήποτε σκάφος με επίστρωση gelcoat όπως η διάβρωση απειλεί τα ΣΚΑΦΗ από χάλυβα και αλουμίνιο. Για να σταματήσει η όσμωση είναι σημαντική η εφαρμογή του κατάλληλου συστήματος βαφής το συντομότερο δυνατόν.

Πώς να εντοπίσετε και να αντιμετωπίσετε ένα σκάφος που έχει υποστεί όσμωση
Δεν είναι πάντοτε εύκολος ο εντοπισμός της όσμωσης σε ένα σκάφος. Μόνο όταν οι φυσαλίδες είναι ορατές, μπορούμε εύκολα να ελέγξουμε αν το σκάφος έχει πληγεί από την όσμωση. Εάν οι φυσαλίδες αυτές (συνήθως διαφορετικού μεγέθους) περιέχουν υγρό χρώματος καφετί με οσμή ξυδιού, τότε έχουμε σοβαρούς λόγους να υποψιαζόμαστε πως το σκάφος έχει πληγεί από την όσμωση και θα πρέπει να εκτελεστεί μια θεραπεία κατά της όσμωσης. Αν οι φυσαλίδες είναι ξηρές και σκληρές, τότε πιθανότατα έχουν προκληθεί από τη διατήρηση αέρα ή διαλυτικού κατά τη διάρκεια των εργασιών βαφής και δεν έχει καμία επίδραση στο υαλόνημα.
Εάν οι φυσαλίδες δεν είναι ορατές, αυτό δεν σημαίνει πως το σκάφος δεν έχει υποστεί όσμωση. Όπως είδαμε και στην ενότητα “Διαδικασία όσμωσης” απαιτείται κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να εμφανιστούν οι φυσαλίδες. Επιπλέον, οι προληπτικές θεραπείες δεν δύνανται να σταματήσουν τη διαδικασία όσμωσης, επομένως συνιστάται η επιθεώρηση του σκάφους από επαγγελματία, ο οποίος θα επιβεβαιώσει την ύπαρξη ή την πιθανότητα εμφάνισης της όσμωσης. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να εκτελεστεί θεραπεία το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να σταματήσει η εξέλιξη της όσμωσης.

Εάν είναι αναγκαίο να εκτελεστεί μια ολοκληρωμένη θεραπεία κατά της όσμωσης, το gelcoat πρέπει να αφαιρεθεί πλήρως, να αφήσετε το κύτος να στεγνώσει και να εφαρμοστεί το σύστημα Jotun Yachting Osmoshell στο υαλόνημα, πριν από την εφαρμογή οποιοδήποτε ασταριού ή υφαλοχρώματος. Το πιο σημαντικό σημείο είναι η αποκατάσταση του πάχους με εποξικά προϊόντα που θα είναι ακόμα πιο αδιάβροχα από ένα gelcoat.

by
Η Συντακτική Ομάδα του ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ αποτελείται από μέλη του Δ.Σ. του Π.Ο.Ι.Α.Θ., έμπειρους δημοσιογράφους στον χώρο της ιστιοπλοΐας και της κωπηλασίας καθώς και αθλητές με μεγάλη εμπειρία στην Ανοικτή Θάλασσα αλλά και τις ολυμπιακές κατηγορίες. Η Συντακτική Ομάδα παρακολουθώντας από κοντά τα δρώμενα στον χώρο της ιστιοπλοΐας και της κωπηλασίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθορίζει τους βασικούς άξονες της ύλης του περιοδικού, ώστε να παρουσιάζει όλα τα θέματα της επικαιρότητας καθώς και επιλεκτική αρθρογραφία συνεργατών που σχολιάζουν την επικαιρότητα.
Previous Post Next Post
0 shares